AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Det har jeg glemt å spørre legen om,men hvilke prøver tas? Anonymkode: abcb2...214
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Varierer veldig utfra hvorfor den blir gjort. Hvis de først tar prøver vil jeg tippe de tar de vanlige tingene folk etterspør, feks D-vitamin, Hb, ferritin, B12, osv. Helsesjekk "bare for å gjøre det" er heller ikke noe som er spesielt anbefalt, med mindre man er i risikogrupper. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/09/13/helsesjekken-som-gir-uhelse/ Anonymkode: 02b43...e6f
Kitcat Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Hvis det er en rutine helsekontroll uten spesiell sykdomsmistanke blir det tatt generelle prøver som viser organfunksjoner i grove trekk. Hvilke prøver om tas avhenger også av alder og kjønn. Her er noen vanlige prøver: - blodceller (røde, hvite, blodplater, hemoglobin ("blodprosent")) - Immunforsvar (hvite (leukocytter), senkning SR og evnt CRP) - Leverprøver (asat, alat, ALP, Gamma-GT) - Nyreprøver (kreatinin) - Sukker (glukose) - Stoffskifte (T3, T4, TSH) - Prostata antigen PSA
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Sånn helsesjekk har ingenting for seg, oppsøk heller lege om du får symptomer. Å leite etter noe galt på blodprøver er helt meningsløst. Anonymkode: 42464...2ea 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Jeg bad om en "grundig sjekk" fordi jeg ikke hadde vært til legen på 10 år:P Så de tok blodtrykk, jern- og vitaminprøver, lever prøver, blodsukkerprøver, kolesterol og diverse annet jeg ikke husker. De fleste var basert på kjønn og plassering(kvinner har ofte lite jern, og jeg bodde langt i nord så hadde lite D-vitamin eksempelvis), og litt på arv(diabetes, høyt blodtrykk- og kolesterol). Fikk utslag på blodtrykk, jern og d-vitamin. Blodtrykket stabiliserte heldigvis seg selv, var inne i en periode med mye stress. Anonymkode: e55bc...d6c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Blodprøvene vil vel vise om det er noe feil et sted i kroppen😀 Anonymkode: abcb2...214
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #7 Skrevet 13. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg glemt å spørre legen om,men hvilke prøver tas? Anonymkode: abcb2...214 En hver lege bestemmer selv hva han rutinemessig vil krysse av på av blodprøver. Noen tar ikke mer enn en vanlig senkning og en HB. Rutinekontroller, eller EU kontroll av kroppen, har ingenting for seg. Å sjekke friske kropper rutinemessig gir bare et der og da svar. Du kan gå ut av legekontoret og bli syk av alt mulig de neste timene, dagene, ukene eller månedene ute at rutinekontrollen fanger opp en millimeter at dette i forkant. Den typen kontroller opptar bare legenes tid uten å være nyttig for noe som helst. Føler du deg frisk så er du frisk inntil det motsatte blir bevist. Les hypokonderlegens bøker og lær. Anonymkode: d856e...65b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #8 Skrevet 13. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Blodprøvene vil vel vise om det er noe feil et sted i kroppen😀 Anonymkode: abcb2...214 Det finnes ingen generell blodprøve for å vise en feil eller tre i kroppen. Føler man seg bra så er kroppen bra. 21 timer siden, Kitcat skrev: Hvis det er en rutine helsekontroll uten spesiell sykdomsmistanke blir det tatt generelle prøver som viser organfunksjoner i grove trekk. Hvilke prøver om tas avhenger også av alder og kjønn. Her er noen vanlige prøver: - blodceller (røde, hvite, blodplater, hemoglobin ("blodprosent")) - Immunforsvar (hvite (leukocytter), senkning SR og evnt CRP) - Leverprøver (asat, alat, ALP, Gamma-GT) - Nyreprøver (kreatinin) - Sukker (glukose) - Stoffskifte (T3, T4, TSH) - Prostata antigen PSA Den oppramsingen der hører ikke hjemme på noen generell helsekontroll. Blodprøver koster samfunnet mye penger, og skal og blir heller ikke brukt på friske emnnesker rutinemessig. Crp er en akuttfaseprotein og taes ikke rutinemessig, og slik kunne jeg fortsatt på resten av smørbrødlista di, men jeg stopper her. Anonymkode: d856e...65b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #9 Skrevet 13. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Blodprøvene vil vel vise om det er noe feil et sted i kroppen😀 Anonymkode: abcb2...214 Nei, blodprøver er spesifikke for ulike organ/funksjoner/nivåer/sykdommer, det finnes ingen blodprøver for generell helsetilstand. Det er derfor blodprøver skal tas ut fra symptomer. Dessuten koster det mye for helsevesenet å ta masse blodprøver uten indikasjon. Men la oss for morro skyld tenke at senkningen var litt forhøyet, da hadde hverken du eller legen visst om det kom av en infeksjon kroppen bekjempet eller om du hadde kreft. Og hva tenker du da er planen videre, full kropps ct og mr for å jakte? Nei da må du se det an og vente til du får symptomer på noe eller ta kontroll etter en stund for å se om senkningen er normalisert. Bare bortkastede penger og bekymringer uten grunn. Anonymkode: 42464...2ea
Kitcat Skrevet 13. april 2019 #10 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen generell blodprøve for å vise en feil eller tre i kroppen. Føler man seg bra så er kroppen bra. Den oppramsingen der hører ikke hjemme på noen generell helsekontroll. Blodprøver koster samfunnet mye penger, og skal og blir heller ikke brukt på friske emnnesker rutinemessig. Crp er en akuttfaseprotein og taes ikke rutinemessig, og slik kunne jeg fortsatt på resten av smørbrødlista di, men jeg stopper her. Anonymkode: d856e...65b Du kan mene hva du vil om pengebruk og samfunnets helseprioriteringer. Men dette er de prøvene som tas hos oss på generelle helsekontroller, typisk bedriftshelsekontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #11 Skrevet 13. april 2019 8 minutter siden, Kitcat skrev: Du kan mene hva du vil om pengebruk og samfunnets helseprioriteringer. Men dette er de prøvene som tas hos oss på generelle helsekontroller, typisk bedriftshelsekontroll. Da tas de generelle helsekontrollene på dårlig prioritering. Spesielt PSA! Trodde de fleste var oppdatert nok til å kun ta det etter diskusjon/ved indikasjon, slik retningslinjene sier https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/prostatakreft/3-screening-og-tidlig-påvisning/3.1-screening-for-prostatakreft Slike helsekontroller har faktisk lite for seg, så lenge personen ikke har plager. https://www.tv2.no/a/9073113/ https://www.aftenposten.no/norge/i/Mgyq0/Reagerer-pa-helsesjekk-reklame-mot-unge-og-friske Dette er vel typisk noe bedriftene betaler for? Anonymkode: 02b43...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #12 Skrevet 13. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen generell blodprøve for å vise en feil eller tre i kroppen. Føler man seg bra så er kroppen bra. Den oppramsingen der hører ikke hjemme på noen generell helsekontroll. Blodprøver koster samfunnet mye penger, og skal og blir heller ikke brukt på friske emnnesker rutinemessig. Crp er en akuttfaseprotein og taes ikke rutinemessig, og slik kunne jeg fortsatt på resten av smørbrødlista di, men jeg stopper her. Anonymkode: d856e...65b Dette er helt vanlige blodprøver de fleste pleier å ta hvis de innom legen for en sjekk. Ikke lat som om du har peiling når det er åpenbart at du er uvitende. Anonymkode: 216b7...54a 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt vanlige blodprøver de fleste pleier å ta hvis de innom legen for en sjekk. Ikke lat som om du har peiling når det er åpenbart at du er uvitende. Anonymkode: 216b7...54a Vel, vil påstå at det ikke er 65b som tar feil... Faglig sett har 65b rett. Særlig basert på innlegget skrevet av samme lenger oppe i tråden. At det er helt vanlig betyr ikke at det er riktig. Anonymkode: 02b43...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #14 Skrevet 13. april 2019 Husker han standupcomedian legen sa at slike blodprøver bare var tull, så føle pasientene noe var blitt gjort. Du kan få ut hele listen hos legen din. Mine blodprøver var helt fine, ingenting å melde, men hadde kreft og annen kronisk sykdom. Anonymkode: 83eb3...167 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #15 Skrevet 13. april 2019 Jeg går ikke til legen for en helsesjekk uten at det er noe galt med meg, så om det er noe galt som f.eks at jeg er veldig sliten hele tiden tar legen som regel leukocytter, CRP, HB, vit B, vit D, glukose (spesielt fordi jeg har for lavt blodsukker selv om det ikke engang er fastende) og tyreoideahormon. Anonymkode: ffb95...fbf
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #16 Skrevet 13. april 2019 En vanlig rutine blodprøver kan avsløre sykdom, har du sykdom i indre organer,så vil nok blodprøve vise det...... Anonymkode: abcb2...214
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #17 Skrevet 13. april 2019 Mannen min fikk rutinemessig tatt en lang rekke blodprøver hos legen som alle var fine, men ca 14 dager senere fikk han en ktreftdiagnose. Det var altså andre ting enn blodprøvene som fortalte at noe var galt. Anonymkode: e8d65...a63 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #18 Skrevet 13. april 2019 Dere må skille mellom en rutinekontroll hos fastlegen og en bedriftskontroll bestemt/tilbudt av arbeidsgiver. Ved en bedriftskontroll bestemmer bedriften i samarbeid med legen hva som skal inngå i bedriftskontrollen i sin helhet betalt av bedriften. Bedriftskontroller er ikke dekket av Helfo eller av andre inndekninger fra det offentlige. Ved en helsekontroll hos fastlegen eller andre med offentlige tilskudd, så skal legene ikke rekvirere prøver som ikke er medisinsk begrunnet og kan forsvares ut fra problemstillingen pasienten kommer til legen for. Pasienten betaler egenandel, og Helfo dekker hver enkelt prøve som blir analysert på eksternt laboratorium. I mine tidligere svar har jeg ikke tatt høyde for bedriftshelsetjenestekontroller. Jeg har uttalt meg om vanlige helsesjekker av friske paienter hos fastlegen, da jeg har tolket ts dit hen at hun ikke etterspør bedriftshelsekontrollprøver. Anonymkode: d856e...65b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå