Gå til innhold

Merkelig spørsmål; men hvorfor blir man gravid en mnd - men ikke den andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man grubler jo sååå mye i denne prosessen! Jeg lå i går og tenkte på hvor rart det egentlig er.

Er par kan være helt fertile, ingenting feil, ha sex før/under/på dag av eggløsning i feks 3 mnd uten å bli gravid, så vips: på 4 mnd blir de gravide! Altså hva er liksom «feilen» de tre første mnd? Hvorfor går det ikke da?

Jeg skjønner liksom bare ikke det! En ting er jo om man er eldre, har tette eggledere eller ikke har eggløsning osv osv, men som sagt, om ALLE forholdene er like og alle forhold er bra, hvorfor er det måneder hvor det ikke skjer?

Er det noen som vet tro?

Hvor «feiler» det?

Anonymkode: e4569...239

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Man må treffe på eggløsningen. Egget lever bare ca 24 timer, og sæd kan leve i 4-5 dager (men 2-3 er mest vanlig). Temping, tappetafsing, utflodstudering, o.l., er ikke nødvendigvis kjempenøyaktige. 

2. Sædcellen skal faktisk finne frem til egget

3. Egget skal faktisk klare å feste seg

Det er så mange ting som kan klaffe, og så mye som kan gå galt.

Anonymkode: 35064...525

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Man må treffe på eggløsningen. Egget lever bare ca 24 timer, og sæd kan leve i 4-5 dager (men 2-3 er mest vanlig). Temping, tappetafsing, utflodstudering, o.l., er ikke nødvendigvis kjempenøyaktige. 

Ja sant - synes bare det er så utrolig fascinerende med denne prosessen! Helt utenfor vår kontroll og samtidig SÅ fantastisk!

Takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer egget som skal finne frem til sædcellen?

Sædvcellen lever opp til fem dager og venter på at egget skal komme ned. Det er egget som er hard to get, en slags diva, som faktisk finner sædcellen. Det bildet man lærer på skolen om at sædcellen har kappløp mot egget er bare tøys og fanteri, det er egget som avgjør hele greia.

Anonymkode: 9eef2...109

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer egget som skal finne frem til sædcellen?

Sædvcellen lever opp til fem dager og venter på at egget skal komme ned. Det er egget som er hard to get, en slags diva, som faktisk finner sædcellen. Det bildet man lærer på skolen om at sædcellen har kappløp mot egget er bare tøys og fanteri, det er egget som avgjør hele greia.

Anonymkode: 9eef2...109

Nåja, egget leiter ikke etter sædcelllen. Det beveger seg nedover fra eggleder til livmor, og så er det sædcellen som skal svømme omkring og leite etter det. Ikke omvendt. 

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man grubler jo sååå mye i denne prosessen! Jeg lå i går og tenkte på hvor rart det egentlig er.

Er par kan være helt fertile, ingenting feil, ha sex før/under/på dag av eggløsning i feks 3 mnd uten å bli gravid, så vips: på 4 mnd blir de gravide! Altså hva er liksom «feilen» de tre første mnd? Hvorfor går det ikke da?

Jeg skjønner liksom bare ikke det! En ting er jo om man er eldre, har tette eggledere eller ikke har eggløsning osv osv, men som sagt, om ALLE forholdene er like og alle forhold er bra, hvorfor er det måneder hvor det ikke skjer?

Er det noen som vet tro?

Hvor «feiler» det?

Selv om egg og sædcelle møtes, er det fremdeles mye som kan gå galt. Sædcellen skal klare å grave seg inn i egget. Er skallet på egget for hardt, går ikke det. Hvis to sædceller begynner å grave seg inn samtidig, stoppes prosessen. Det genetiske materialet skal mikses, og celledelingen kan begynne. 

Mange befruktede egg har en unormal celledeling. Det går til grunne i løpet av kort tid. Egget skal bevege seg nedover egglederne, og det krever "svevehår" noen slags armer i egglederen som dytter det nedover. Det hender at egget fester seg i egglederen og begynner å utvikle seg der. Som regel går det til grunne, men noen ganger må det faktisk et inngrep til, det er veldig smertefullt å ha et befruktet egg som vokser et sted det ikke skal. 

Har det befruktede egget klart å komme seg ned i livmoren, skal det nå finne et egnet sted å feste seg. Det krever gode forhold i livmoren, riktig tykkelse på slimhinnen og fravær av cyster. Det tar noen dager for egget å grave seg ned i slimhinnen i livmoren. I mens foregår eggdelingen, og når som helst kan denne prosessen stoppe opp, hvis det er noe feil på det genetiske arvematerialet. 

Ca. 50% av alle befruktede egg går til grunne i denne prosessen. Menstruasjonen kommer som vanlig, og man har ingen anelse om hva som har skjedd inne i kroppen de siste to ukene. 

I tillegg kommer alt det andre. Uregelmessig menstruasjon, vitaminmangel, cyster på eggstokkene og i livmor, tette eggledere, for harde egg (de blir hardere med alderen) hormonell ubalanse. 

For menn gjelder dårlig sædkvalitet. For få svømmere, for treige svømmere, unormale svømmere eller rett og slett fravær av svømmere. 

Noen påstår også at enkelte bare ikke passer sammen genetisk...

Det er egentlig et mirakel hver gang det klaffer 😅

• Liker 7
Skrevet (endret)

Etter det eg har lest så er det kun 20% sjanse for  å verte gravid kvar syklus, sjølv om ein har truffe blink og både mor og far er normalt friske når det kjem til fruktbarheit. Ikkje rart at det kan ta tid! 

Endret av DMS
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, DMS said:

Etter det eg har lest så er det kun 20% sjanse for  å verte gravid kvar syklus, sjølv om ein har truffe blink og både mor og far er normalt friske når det kjem til fruktbarheit. Ikkje rart at det kan ta tid! 

Trodde det var 25, men ja det er flaks/uflaks. 

Anonymkode: e82f6...ef6

Gjest Albbas
Skrevet

Alle forhold er ikke like hver gang, det er vel den korte forklaringa. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så for de det klaffer for med en gang, flere ganger. Hva gjør at det klaffer? Sykt flaks? God match med partner? Gode forhold i livmor osv? Gode egg?

🤔

Anonymkode: 4d009...ebd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så for de det klaffer for med en gang, flere ganger. Hva gjør at det klaffer? Sykt flaks? God match med partner? Gode forhold i livmor osv? Gode egg?

🤔

Anonymkode: 4d009...ebd

En eller flere av overnevnte, sikkert.

Anonymkode: ed1ed...ac5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det er 20% sjanse for å bli gravid hver syklus hvis du er frisk. Det er da litt over 1/6 sjanse, som tilsvarer én av sidene på terningen - det er altså litt mer sannsynlig å bli gravid en  syklus enn å slå 6. 

Noen mennesker har flaks og slår 6 både første og andre gangen, andre trenger flere forsøk, noen har skikkelig uflaks og trenger mange forsøk selv om alt er i orden med dem. Bare å teste med en terning - finn på fiktive par og kast ivei.

Nina og Per slår 6-3-1-2-1-5-5-5-2-6: 1PP på første barn, og 9PP på andre barnet.

Mari og Pål slår 2-2-4-2-4-1-3-6-6: 8PP på første barnet og 1PP på andre.

Og sånn kan du holde på lenge og lage masse fiktive par.

Vi brukte 5 PP med første barnet og ca 20 med andre barnet. Uflaks, rett og slett.

Anonymkode: 71910...3ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2019 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Si det er 20% sjanse for å bli gravid hver syklus hvis du er frisk. Det er da litt over 1/6 sjanse, som tilsvarer én av sidene på terningen - det er altså litt mer sannsynlig å bli gravid en  syklus enn å slå 6. 

Noen mennesker har flaks og slår 6 både første og andre gangen, andre trenger flere forsøk, noen har skikkelig uflaks og trenger mange forsøk selv om alt er i orden med dem. Bare å teste med en terning - finn på fiktive par og kast ivei.

Nina og Per slår 6-3-1-2-1-5-5-5-2-6: 1PP på første barn, og 9PP på andre barnet.

Mari og Pål slår 2-2-4-2-4-1-3-6-6: 8PP på første barnet og 1PP på andre.

Og sånn kan du holde på lenge og lage masse fiktive par.

Vi brukte 5 PP med første barnet og ca 20 med andre barnet. Uflaks, rett og slett.

...men 1/5 sjanse må vel være et snitt for kvinner/par, og ikke en generell regel?

Jeg har blitt gravid i PP 1 fire ganger (og det er alle mine forsøk, altså fire av fire ganger). Graviditeter som førte til velskapte barn hver gang, aldri hatt en spontanabort. 

Så flaks har vel ingen? Så da tipper jeg at det også har med biologi å gjøre (egg, sædceller, match med partner, osv.)

Anonymkode: 2f5d6...60b

AnonymBruker
Skrevet
On 4/18/2019 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

...men 1/5 sjanse må vel være et snitt for kvinner/par, og ikke en generell regel?

Jeg har blitt gravid i PP 1 fire ganger (og det er alle mine forsøk, altså fire av fire ganger). Graviditeter som førte til velskapte barn hver gang, aldri hatt en spontanabort. 

Så flaks har vel ingen? Så da tipper jeg at det også har med biologi å gjøre (egg, sædceller, match med partner, osv.)

Har du aldri noensinne fått yatzy på 1 kast? Det har jeg. Så jo, så flaks kan man ha. Men selvfølgelig kan dere være ekstra fertile også. Men endel flaks vil jeg påstå dere hadde uansett.

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
On 4/18/2019 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Det stemmer at det vil være veldig individuelt fra par til par. :) 20% er det "normale", sannsynligheten per syklus vil dale med alderen, og så er det en haug av andre individuelle forhold som spiller inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...