Gå til innhold

Seksuelle leker mellom småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at det er naturlig at også små barn er opotatt av egne og andres (på samne alder) kjønnsorganer. De liker å se på hverandre, og kan finne på å dra ned buksa for hverandre og ta på hverandre. 

Hva ville du ha tenkt om det kom fram at ditt barn hadde vært med på noe sånt i barnehagen? Naturlig lek og utforskning? At barnet har gjort noe galt? At andre barn har gjort noe galt mot ditt barn? At de voksne ikke har passet godt nok på? 

Anonymkode: 9d210...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det sies at det er naturlig at også små barn er opotatt av egne og andres (på samne alder) kjønnsorganer. De liker å se på hverandre, og kan finne på å dra ned buksa for hverandre og ta på hverandre. 

Hva ville du ha tenkt om det kom fram at ditt barn hadde vært med på noe sånt i barnehagen? Naturlig lek og utforskning? At barnet har gjort noe galt? At andre barn har gjort noe galt mot ditt barn? At de voksne ikke har passet godt nok på? 

Anonymkode: 9d210...4c9

Naturlig lek.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er naturlig. Hvis man feks kjefter fordi de gjør slike ting kan de bli usikre, og det er ikke en følelse man vil gi dem om sexualitet. Man kan forklare hvor grensene går, at noen ting gjør man bare på sitt eget rom etc (slik som når de begynner med onanering på butikken). Men det er helt naturlig at de utforsker hverandre 

Anonymkode: 067f3...579

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør leksene dine selv.

Anonymkode: ace03...51b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «kom fram»? Synes det er en dårlig beskrivelse. Er det bhg personalet som informerer meg eller barnet selv?

Jeg har flere barn selv og jobber med barn. Har sett forsvinnende lite til at barn er så opptatt av seksuell lek som mange voksne mener er naturlig. Hadde jeg sett barna mine gjort noe ville jeg korrigert dem og sagt at de kan ta på tissen sin når de er alene på rommet. (Kan kanskje huske en gang at jeg har sagt det til mitt eget barn) men har vel sagt at de kan ta på den når de er alene, i andre kontekster, for eksempel når vi har snakket om tissen og intimitet.  

Om personalet i bhg ser at barn utforsker hverandre seksuelt så er dette noe som bør korrigeres. Ikke fordi det er unaturlig eller «galt», men det bryter en sosial norm; de bør ikke tenke at det er naturlig å ta på sin eller andre sin tiss blant folk, når som helst.

- En annen faktor vi voksne kvier oss for å snakke om, er at enkelte barn blir også (desverre) seksuelt misbrukt. Tegn på misbruk kan være overdreven fokus på seksualitet, egne og andres kjønnsorgan. Om barn utviser overdreven seksuell adferd, ville dette også være noe som gjorde meg litt bekymret. 

Anonymkode: 8480c...3b8

• Liker 5
Skrevet

Får innimellom høre om dette fra barnehagen. Tenker det er helt naturlig lek og utforsking fra barnas side. De voksne i barnehagen vår er veldig opptatte av å ikke gjøre det til noe som barna skammer seg over når de blir oppdaget, så de snakker en del om kroppen, at barna bestemmer over sin kropp, hva som er ok og ikke mellom barn, barn og voksen, og hva som er passende og ikke passende i BHG vs hjemme. Tar samtalen videre hjemme også.

Pleier å gå fort over av seg selv. En-to ganger i året blant de som er fire-seks år dukker denne leken opp.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med «kom fram»? Synes det er en dårlig beskrivelse. Er det bhg personalet som informerer meg eller barnet selv?

Jeg har flere barn selv og jobber med barn. Har sett forsvinnende lite til at barn er så opptatt av seksuell lek som mange voksne mener er naturlig. Hadde jeg sett barna mine gjort noe ville jeg korrigert dem og sagt at de kan ta på tissen sin når de er alene på rommet. (Kan kanskje huske en gang at jeg har sagt det til mitt eget barn) men har vel sagt at de kan ta på den når de er alene, i andre kontekster, for eksempel når vi har snakket om tissen og intimitet.  

Om personalet i bhg ser at barn utforsker hverandre seksuelt så er dette noe som bør korrigeres. Ikke fordi det er unaturlig eller «galt», men det bryter en sosial norm; de bør ikke tenke at det er naturlig å ta på sin eller andre sin tiss blant folk, når som helst.

- En annen faktor vi voksne kvier oss for å snakke om, er at enkelte barn blir også (desverre) seksuelt misbrukt. Tegn på misbruk kan være overdreven fokus på seksualitet, egne og andres kjønnsorgan. Om barn utviser overdreven seksuell adferd, ville dette også være noe som gjorde meg litt bekymret. 

Ser du selv hvor selvmotsigende den setningen er?

Anonymkode: be18b...0e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er naturlig at man viser seksuell atferd blant andre og det skal være innafor? Eller?

Anonymkode: b189e...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår forskjellen på ting som er galt å gjøre og ting som ikke er sosialt akseptert eller? 

Anonymkode: 067f3...579

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det, for å være ærlig. Jeg synes ikke barnet mitt skal være involvert i seksuelle leker. Jeg hadde korrigert dem, og sagt at det ikke er lov. Jeg vet dette er som å banne i kirken, men man blir faktisk ikke usikker pga sånt. Det er som å bli rettet på for å søle saft utover gulvet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg onanerte som barn, fra rundt 5 års alderen. Jeg gjorde det under pledd og skrivebord men jeg er helt sikker på at ihvertfall mine foreldre visste om det men de sa aldri noe. Når jeg var i andre klasse gjorde jeg det noen ganger under skrivebordet og jeg husker så utrolig godt at min favorittlærer fikk øyekontakt med meg og nikket forsiktig og signaliserte  « ikke her» med et blikk- hun sa aldri noe men jeg skjønte det. Om læreren snakket med mine foreldre om dette aner jeg ikke.

Hun gjorde det uten at jeg følte skam men hun sa samtidig at dette er ikke stedet for sånt. Jeg er glad for at det var en voksen som tok tak i det før evt andre barn begynte å legge merke til det.

Jeg syns det hadde vært helt ok hvis en barnehageansatt eller lærer tok en prat med barnet mitt hvis de skulle gjøre noe lignende, og spesielt hvis de skulle ta på private kroppsdeler til andre barn. Det er et sted og tid for sånt selv om det er helt naturlig og det tror jeg barn kan lære seg å forstå.

Anonymkode: d8df5...a2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke godtatt det, for å være ærlig. Jeg synes ikke barnet mitt skal være involvert i seksuelle leker. Jeg hadde korrigert dem, og sagt at det ikke er lov. Jeg vet dette er som å banne i kirken, men man blir faktisk ikke usikker pga sånt. Det er som å bli rettet på for å søle saft utover gulvet. 

Er ikke å søle et uhell? Liker du å bli "rettet på" når du er uheldig? 

Anonymkode: 3bd36...4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt bekymret, men vet at det er verre å feks få barnet til å tenke at de har gjort noe feil. Det er viktig for barna å ha en naturlig instilling til egen kropp.

Anonymkode: 5a016...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke selvmotsigende, fordi du ikke evner å forstå den.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke å søle et uhell? Liker du å bli "rettet på" når du er uheldig? 

Anonymkode: 3bd36...4d5

Uff, jeg formulerte meg litt klønete.. . her sier vi "å søle rundt med", istedet for "å grise med saft", når det blir gjort med vilje.. og igjen, sjeldent man søler rundt med saft med vilje også 😂 men man retter ikke på uhell, nei. Det er slemt. 

"Å kline Nugatti rundt på bordet (med vilje) er ikke greit, i likhet med å ta på tissen til hverandre". 

For en setning.. men ja, slik jeg mener det. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Kalles doktor lek og det er selvsagt helt ok og normalt. 

Det viktigste er å lære barna at kroppen er privat og man verken skal påtvinge seg på andre eller la andre presse deg til noe en selv ikke liker eller føler seg komfertabel med. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg grøsser over slike holdninger. En ting er å onanere eller ta på seg selv. Da kan man si at det gjør man for seg selv på rommet sitt. Men at barn utforsker hverandre er ikke noe en skal gå inn å sette en stopper for. Det er helt naturlig og for barn er det ikke noe seksuelt over å være nysgjerrige på hvordan det motsatte kjønn ser ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er helt naturlig og ikke noe voksne skal blande seg inn i, så lenge det er lek og likeverdig. Er det ikke så må man selvsagt ta grep. Et barn som egentlig utfører overgrep på et annet barn - det er ikke bra og bør undersøkes nærmere om barnet kan ha vært utsatt for overgrep. 

Men utforsking og lek som kan komme inn på seksuelle områder er ikke noe unormalt eller skadelig. Jeg gjorde det selv, ble ikke skadet og er ganske så normal nå 30 år etter

Anonymkode: ddfe6...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, WhisperingWind skrev:

Jeg grøsser over slike holdninger. En ting er å onanere eller ta på seg selv. Da kan man si at det gjør man for seg selv på rommet sitt. Men at barn utforsker hverandre er ikke noe en skal gå inn å sette en stopper for. Det er helt naturlig og for barn er det ikke noe seksuelt over å være nysgjerrige på hvordan det motsatte kjønn ser ut.

Men hvorfor skal de få lov til dette? Det er mye som er naturlig, men det betyr ikke at det skal godtas..som nudister midt på Karl Johan, offentlig samleie, orgasmer midt på åpen gate,.. den seksuelle leken er ikke seksuell i voksen forstand, men mer utforskning. Jeg synes ikke noe om at man skal utforske slik på hverandre, for de får vite om det senere. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor skal de få lov til dette? Det er mye som er naturlig, men det betyr ikke at det skal godtas..som nudister midt på Karl Johan, offentlig samleie, orgasmer midt på åpen gate,.. den seksuelle leken er ikke seksuell i voksen forstand, men mer utforskning. Jeg synes ikke noe om at man skal utforske slik på hverandre, for de får vite om det senere. 

De er barn. Det er ikke noe seksuelt over det. Det er du som seksualiserer at små barn er nysgjerrige på kroppene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...