AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 I går hadde vi besøk av et vennepar og deres barn, eldste datter som skal begynne på skolen til høsten. Vi har selv ikke barn og har derfor ikke barneleker hjemme. Jenta hadde med seg ipad, og andre elektroniske spill, og vi satt på Netflix kid og hun fikk se den filmen hun ville sammen med lillesøsteren sin mens vi voksne satt rundt spisestuebordet og snakket. Etter kanskje 10 minutter kommer jenta og spør når de skal hjem fordi hun kjeder seg. Mer ikke dette frekt, eller er det vanlig at foreldrene ikke har lært barna i den alderen normal folkeskikk som tilsier at sånn sier man ikke? Anonymkode: 59156...a75
Million Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Det kommer fra et så lite barn, så det anser jeg som helt ok. Små barn har dårligere tidsbegrep og takler kjedsomhet ganske dårlig Man kan heller ikke alltid styre hva småtrollene sier hele tiden. Dette vil du nok innse fort selv, når du evt selv måtte få barn. 30
Gjest MadameDeRosa Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Nei. Det er ikke frekt i den alderen. Barn er barn.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Hun er bare 6 år. Da er det der helt innafor. Foreldrene kan helt fint ha snakket med henne om hvordan man oppfører seg på besøk, men får en seksåring er det ikke så lett verken å huske eller å klare å gjennomføre. Prøv å huske tilbake til når du var barn. Om man har lopper i blodet, og masse energi, er det gjerne ikke kjekt å sitte og se på film/ipad, og det er kjeeedeliiiig med voksenbesøk. Anonymkode: edcd5...042 15
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Nei, dette er sånn barn er. Anonymkode: 3bd93...a42 14
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I går hadde vi besøk av et vennepar og deres barn, eldste datter som skal begynne på skolen til høsten. Vi har selv ikke barn og har derfor ikke barneleker hjemme. Jenta hadde med seg ipad, og andre elektroniske spill, og vi satt på Netflix kid og hun fikk se den filmen hun ville sammen med lillesøsteren sin mens vi voksne satt rundt spisestuebordet og snakket. Etter kanskje 10 minutter kommer jenta og spør når de skal hjem fordi hun kjeder seg. Mer ikke dette frekt, eller er det vanlig at foreldrene ikke har lært barna i den alderen normal folkeskikk som tilsier at sånn sier man ikke? Anonymkode: 59156...a75 Selvfølgelig er det ikke frekt. Når du får barn selv, vil du oppleve akkurat det samme med dine barn. Anonymkode: f903c...add 13
Gjest O.G. Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 Spurte du ikke om hvorfor barnet ikke koste seg hos deg?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 Barn sier ofte det som er sant for dem. Ja det er kjedelig for barn ofte å være på besøk der det bare er voksne som sitter og prater. Så hun sa bare det som var sant for henne. Akkurat som barn som kommer hjem til deg og du har noe som er veldig annerledes enn det hjemme, feks at du har en liten leilighet og barnet kommer fra stort hus og hage, så kan barnet finne på å si..vi har stort hus, og hage, hvorfor har ikke dere hage... Det er kun en observasjon fra barnets side, ikke ment som sårende kritikk. Anonymkode: 5f4fe...8ef 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 Du har ikke barn,skjønner jeg. 😆 Bare vent til du må ha med din egen trassige treåring på matbutikken. Som svar på spørsmålet: nei,det var ikke frekt. Barn er barn. Anonymkode: eafdb...9bb 10
Sylveon Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I går hadde vi besøk av et vennepar og deres barn, eldste datter som skal begynne på skolen til høsten. Vi har selv ikke barn og har derfor ikke barneleker hjemme. Jenta hadde med seg ipad, og andre elektroniske spill, og vi satt på Netflix kid og hun fikk se den filmen hun ville sammen med lillesøsteren sin mens vi voksne satt rundt spisestuebordet og snakket. Etter kanskje 10 minutter kommer jenta og spør når de skal hjem fordi hun kjeder seg. Mer ikke dette frekt, eller er det vanlig at foreldrene ikke har lært barna i den alderen normal folkeskikk som tilsier at sånn sier man ikke? Anonymkode: 59156...a75 En 6-åring vet ikke hva normal folkeskikk er. De er fortsatt i en prosess der de lærer om livet. Barn som ikke har begynt på skolen er gjerne lite selvstendige, ikke modnet så godt og vant til full fart hele dagen i barnehagen. De har ikke, som en annen nevner, tidsbegrep og vet ikke forskjell på 10 minutter og 1 time. Dette er ting som kommer med årene, og hadde dette vært en 10-åring så hadde det vært frekt. 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 Det er da ikke frekt. De bare sier det de tenker. Vi voksne kan kjede oss ihjel i visse settinger, men vi vet bedre enn å si til verten at det er kjedelig.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Barn sier ofte de kjeder seg når de ikke vet hva de skal finne på, helt normalt og har ingenting med frekkhet å gjøre. Har ikke barn, men har jobbet med barn.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 Jeg synes det var frekt. Jeg er selv barnløs, men har mange barn i nær familie og omgangskrets. Disse vet tydeligvis bedre å oppføre seg enn ungene dere har/omgås. Da jeg var på den alderen selv var det helt utenkelig å si noe sånt i plenum, da ville jeg garantert fått kjeft! Anonymkode: 0c2d8...de7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det var frekt. Jeg er selv barnløs, men har mange barn i nær familie og omgangskrets. Disse vet tydeligvis bedre å oppføre seg enn ungene dere har/omgås. Da jeg var på den alderen selv var det helt utenkelig å si noe sånt i plenum, da ville jeg garantert fått kjeft! Anonymkode: 0c2d8...de7 Da jeg var ung! Anonymkode: 4fbf5...590 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 Frekt av dere voksne å ignorere barna og overlate dem til seg selv og Netflix, mens dere fokuserte bare på dere selv. Ikke rart hun sier hun kjeder seg - barnet følte seg utenfor og antakelig usikker på hva hun kunne gjøre i uvante omgivelser. Det er en måte å be om å bli sett på. Siden du sier 'vi' og 'vennepar' er det altså minst 4 voksne tilstede. For meg og oss, ville det vært naturlig å veksle på mellom de voksne å engasjere seg med barna, inkludere dem i samtaler eller en eller annen form for aktivitet eller lek. Invitererer jeg venner med barn anser jeg barna like mye som mine gjester som de voksne. Derfor har jeg f.eks sørget for å ha et par leker/spill liggende her, avtalt med foreldre at de ikke har hjemme - så det skal være noe å se fram til og glede seg til å komme hit for barna også Og ikke minst - barna føler seg velkomne og invitert til å leke i mitt hjem, de faller til ro og hygger seg. Anonymkode: 72cfe...ea6 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I går hadde vi besøk av et vennepar og deres barn, eldste datter som skal begynne på skolen til høsten. Vi har selv ikke barn og har derfor ikke barneleker hjemme. Jenta hadde med seg ipad, og andre elektroniske spill, og vi satt på Netflix kid og hun fikk se den filmen hun ville sammen med lillesøsteren sin mens vi voksne satt rundt spisestuebordet og snakket. Etter kanskje 10 minutter kommer jenta og spør når de skal hjem fordi hun kjeder seg. Mer ikke dette frekt, eller er det vanlig at foreldrene ikke har lært barna i den alderen normal folkeskikk som tilsier at sånn sier man ikke? Anonymkode: 59156...a75 haha nei skjønner at du ikke har barn du xD Anonymkode: 71cd5...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Frekt av dere voksne å ignorere barna og overlate dem til seg selv og Netflix, mens dere fokuserte bare på dere selv. Ikke rart hun sier hun kjeder seg - barnet følte seg utenfor og antakelig usikker på hva hun kunne gjøre i uvante omgivelser. Det er en måte å be om å bli sett på. Siden du sier 'vi' og 'vennepar' er det altså minst 4 voksne tilstede. For meg og oss, ville det vært naturlig å veksle på mellom de voksne å engasjere seg med barna, inkludere dem i samtaler eller en eller annen form for aktivitet eller lek. Invitererer jeg venner med barn anser jeg barna like mye som mine gjester som de voksne. Derfor har jeg f.eks sørget for å ha et par leker/spill liggende her, avtalt med foreldre at de ikke har hjemme - så det skal være noe å se fram til og glede seg til å komme hit for barna også Og ikke minst - barna føler seg velkomne og invitert til å leke i mitt hjem, de faller til ro og hygger seg. Anonymkode: 72cfe...ea6 Barna hadde sittet å spist sammen med oss, og fikk gå fra bordet når de var ferdige. Jeg skjønner at de synes det kan være kjedelig å sitte ved bordet. Men når de fikk se favorittfilmen sin på Netflix i tillegg til ipad de hadde med, synes jeg hun burde klare 10 minutter uten å kjede seg og avbryte når voksne prater. HI Anonymkode: 59156...a75
Gjest Peanut Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 7 timer siden, Sylveon skrev: Barn som ikke har begynt på skolen er gjerne lite selvstendige, ikke modnet så godt og vant til full fart hele dagen i barnehagen. De har ikke, som en annen nevner, tidsbegrep og vet ikke forskjell på 10 minutter og 1 time. Da jeg var barn fikk jeg vite at jeg var en «lett unge» 😌 Så lenge jeg hadde blader, bok eller noe å se på/ leke med så forsvant tiden som dugg for solen. Foreldrene mine kunne snakke sammen med noen dødskjedelige folk, og gå etter 2-3 timer.
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna hadde sittet å spist sammen med oss, og fikk gå fra bordet når de var ferdige. Jeg skjønner at de synes det kan være kjedelig å sitte ved bordet. Men når de fikk se favorittfilmen sin på Netflix i tillegg til ipad de hadde med, synes jeg hun burde klare 10 minutter uten å kjede seg og avbryte når voksne prater. HI Anonymkode: 59156...a75 Hun ville vel heller leke enn å glane på TV da. Er et sunnhetstegn det.
Hactar Skrevet 13. april 2019 #20 Skrevet 13. april 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Barna hadde sittet å spist sammen med oss, og fikk gå fra bordet når de var ferdige. Jeg skjønner at de synes det kan være kjedelig å sitte ved bordet. Men når de fikk se favorittfilmen sin på Netflix i tillegg til ipad de hadde med, synes jeg hun burde klare 10 minutter uten å kjede seg og avbryte når voksne prater. HI Anonymkode: 59156...a75 Men da er det jo åpenbart at det var dere voksne som ville at de skulle se film, og ikke barna? At dere har Netflix, dekker ikke over det faktum at dere ikke hadde tenkt å tilbringe tid med barna. Kan være helt kurant å ønske voksensamtale, men litt mye å forvente at barna ikke skal gi uttrykk for at de føler seg oversett og overlatt til seg selv uten noe litt mer givende å finne på. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå