AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Driver dere alle å styrer med å mikse inn moste grønnsaker i sauser, lage smoothies blandet med diverse frukt og grønnsaker? Hva hvis barnet er ekstremt kresent og nekter å spise saus/ smoothies eller annet man blander inn grønnsakene i? I tillegg til at barnet nekter å smake på grønnsaker.. Anonymkode: 48000...aae
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Min spiser ikke saus og smoothies, og heller ikke andre grønnsaker enn ei gulrot i ny og ne. Da er det rett og slett begrenset hva man får gjort. Jeg lager hjemmelaget tomatsaus til lasagne og pizza, med masse grønnsaker i, da hun spiser det. I tillegg tilbyr jeg grønnsaker og satser på at hun før eller senere vil smake. Lillebroren min var ekstremt kresen som liten, han gikk en gang en hel helg så å si uten mat fordi hotellet ikke hadde Nugatti og gulrøttene var skåret opp i bølgete skiver. Gikk ikke an å spise sånt, må vite. Nå spiser han det absolutt aller meste. Så jeg håper på et mirakel etter hvert 🙈 Anonymkode: 7222f...bf5 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Blander det i mos. Min elsker søtpotet og gulerotmos laget med smør og fløte. Mikser inn litt grønnsaker som erter og mais etc. Går ned på høykant 🙌
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #4 Skrevet 12. april 2019 Min ville heller ikke ha tidligere, er nå 2,5 og har begynt å like flere typer grønnsaker. Du må bare fortsette å tilby og oppfordre. Et tips: å blande moste grønnsaker med fiskegrateng har alltid funket her når vi har det til middag. Tok mest blomkål, da det ikke syns, og litt gulrot og brokkoli. Anonymkode: e519b...a81 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Når barn ikke vil spise grønnsaker, har de aldri likt det? Eller er de ikke introdusert for det som baby? Eller slutter de plutselig å like det? Mener ingenting vondt med spørsmålet, og det er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en nyfødt og håper jo ungen min vil like grønnsaker ettersom jeg ikke liker kjøtt og derfor helst spiser grønt. Anonymkode: 067c1...25f 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barn ikke vil spise grønnsaker, har de aldri likt det? Eller er de ikke introdusert for det som baby? Eller slutter de plutselig å like det? Mener ingenting vondt med spørsmålet, og det er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en nyfødt og håper jo ungen min vil like grønnsaker ettersom jeg ikke liker kjøtt og derfor helst spiser grønt. Anonymkode: 067c1...25f Ble introdusert til det, men det er jo ganske smakløst så det har aldri vært så interessant. Måtte trikse litt, blande avokado med banan og evt kokosmelk feks. Gikk mye i middagsglass og de grønnsakene som er der, og frukt utenom. Men han var ganske nysgjerrig og ville smake på alt frem til ca året, og så fra 1-2 år så var han ganske restriktiv og selektiv på hva han ville ha. Så kom det seg igjen senere. Anonymkode: e519b...a81
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 Selv de mest kresne unger spiser vel en eller annet mat av typen ketchup, pizza, sjokoladekake, fiskebollesaus, pannekaker/vafler, lasagne, kjøttkaker, spaghettisaus eller brød/rundstykker? Da er det jo bare å mikse inn i vilden sky. Begynne med litt og øke mengden etterhvert, så venner de seg til det. Og har man fått i de nok grønnsaker til at de klarer seg blir det mye mindre stress og desperasjon i matsituasjonen og mye større sjans for at problemet går seg til. Anonymkode: d727f...916 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 Vi lurer det inn og enn så lenge fungerer det. Han liker heldigvis noe grønnsaker så det får han mye av, ellers lurer jeg det inn i saus, pannekaker osv. Bruker linse- og grønnsakspasta. Mac n cheese med masse gulrøtter+ i sausen. Smoothie. Han spiser det mest som er blandet inn i avokado 😂 Anonymkode: 51485...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barn ikke vil spise grønnsaker, har de aldri likt det? Eller er de ikke introdusert for det som baby? Eller slutter de plutselig å like det? Mener ingenting vondt med spørsmålet, og det er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en nyfødt og håper jo ungen min vil like grønnsaker ettersom jeg ikke liker kjøtt og derfor helst spiser grønt. Anonymkode: 067c1...25f Jenta vår spiste alt hun fikk av grønnsaker da hun var 1-2 år. Blomkål- og brokkolibuketter var det hun spiste først av det som var på tallerkenen. Så ble hun mer bevisst på hva hun ville og ikke ville spise, og "liker ikke" matvarer hun tidligere har likt. Nå har hun blitt 5 og vi stresser ikke med dette. Fortsetter å tilby, lager ikke noe stort nummer utav det når hun ikke liker ting. Vi ser at hun av og til spiser litt brokkoli og potet, og tenker at det kommer etter hvert. Anonymkode: 18acf...fe9 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min spiser ikke saus og smoothies, og heller ikke andre grønnsaker enn ei gulrot i ny og ne. Da er det rett og slett begrenset hva man får gjort. Jeg lager hjemmelaget tomatsaus til lasagne og pizza, med masse grønnsaker i, da hun spiser det. I tillegg tilbyr jeg grønnsaker og satser på at hun før eller senere vil smake. Lillebroren min var ekstremt kresen som liten, han gikk en gang en hel helg så å si uten mat fordi hotellet ikke hadde Nugatti og gulrøttene var skåret opp i bølgete skiver. Gikk ikke an å spise sånt, må vite. Nå spiser han det absolutt aller meste. Så jeg håper på et mirakel etter hvert 🙈 Anonymkode: 7222f...bf5 Da kan man vel også stille spørsmål ved jobben foreldrene har gjort tenker jeg, når små unger er vant til å leve på nugatti. Noen har jo introdusert dem for nugatti! Anonymkode: 40d21...6af 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 Vi har mye grønnsaksbaserte retter. I går lagde vi marokkanskinspirert grønnsaksgryte med couscous. Vi hadde masse forskjellige krydder oppi, ikke sterkt! Blant annet gule rosiner. Det passer kjempegodt med spisskummen f.eks. og det blir litt søtt Hun her elsket det! Anonymkode: b48f8...b8a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 Min eldste elsket alt av grønnsaker som baby/toddler. Da han var rundt to, ble det bråstopp! Han brakk seg av alt vi prøvde å gi av grønnsaker. Merket det om det var blandet i ting og, så vi lot det bare være. Nå er han fem, og favorittmaten hans er grønnsaksuppe med masse ulike grønnsaker i. Han spiser agurk på skriva og er jevnt glad i grønnsaksretter. Eneste han enda ikke liker er rå rotgrønnsaker og salat. Minstemann var motsatt. Han taklet ikke grønnsaker som baby/toddler. Vi stressa ikke med det. Nå er han 2,5 og spiser absolutt alt som er av grønnsaker. Inkludert rå rotgrønnsaker og salat. Favoritten er grønnsaksuppe og hummus med rotgrønnsaker. Så jeg ser faktisk ikke poenget med å stresse med det. Tenker at så lenge man har det tilgjengelig så de kan smake, så ordner det seg selv etter hvert. Anonymkode: 5aeb6...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 Stresset aldri med det, men la grønnsakene frem og når barnet ble gammelt nok fikk det forsyne seg selv. Men det er lett å lure inn grønnsaker i pasta bolognese, eller most lapskaus. Poteter spiser de fleste og barn elsker potetmos. Som bestemor bruker jeg å lage mos av blomkål og gjerne sellerirot med smør, salt og pepper. Det går ned på høykant. Det samme gjør søtpotet-fries. Synes kjøtt er verre å få barn til å like bortsett fra kjøttkaker. Anonymkode: 03b13...eee
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når barn ikke vil spise grønnsaker, har de aldri likt det? Eller er de ikke introdusert for det som baby? Eller slutter de plutselig å like det? Mener ingenting vondt med spørsmålet, og det er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en nyfødt og håper jo ungen min vil like grønnsaker ettersom jeg ikke liker kjøtt og derfor helst spiser grønt. Anonymkode: 067c1...25f Ungen min spiste og smakte på hva som helst frem til ca 14-15 måneders alderen, og nå er det kun 2-3 frukter som hen til nød spiser og lite grønnsaker. Jeg er svært kostholdsbevisst person og trodde dette skulle være enkelt. Det har det ikke vært! Men, fortsetter å prøve og prøve, håper på at det snur en eller annen gang. Anonymkode: 4d98e...3d9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stresset aldri med det, men la grønnsakene frem og når barnet ble gammelt nok fikk det forsyne seg selv. Men det er lett å lure inn grønnsaker i pasta bolognese, eller most lapskaus. Poteter spiser de fleste og barn elsker potetmos. Som bestemor bruker jeg å lage mos av blomkål og gjerne sellerirot med smør, salt og pepper. Det går ned på høykant. Det samme gjør søtpotet-fries. Synes kjøtt er verre å få barn til å like bortsett fra kjøttkaker. Anonymkode: 03b13...eee Kjøtt er det ikke krise om noen ikke liker. Blir som å si det er synd barnet ikke liker godteri. Anonymkode: bf75f...c8b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan man vel også stille spørsmål ved jobben foreldrene har gjort tenker jeg, når små unger er vant til å leve på nugatti. Noen har jo introdusert dem for nugatti! Anonymkode: 40d21...6af Du har ikke hatt unger som er spesielt utfordrende i matveien skjønner jeg. Som ei jeg kjenner sa, som har en unge som heller går sulten enn å spise noe som ikke frister: Det viktigste er at de spiser, før eller senere går det seg til, og grovskive med Nugatti er mye mer næringsrikt enn ingenting. Anonymkode: 7222f...bf5 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan man vel også stille spørsmål ved jobben foreldrene har gjort tenker jeg, når små unger er vant til å leve på nugatti. Noen har jo introdusert dem for nugatti! Anonymkode: 40d21...6af Ja det var foreldrene mine. De introduserte henne for nugatti, saft , brus og alt mulig annet Anonymkode: 12381...2dc
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når barn ikke vil spise grønnsaker, har de aldri likt det? Eller er de ikke introdusert for det som baby? Eller slutter de plutselig å like det? Mener ingenting vondt med spørsmålet, og det er sikkert et dumt spørsmål, men jeg har en nyfødt og håper jo ungen min vil like grønnsaker ettersom jeg ikke liker kjøtt og derfor helst spiser grønt. Anonymkode: 067c1...25f For vår del: sluttet plutselig å ville ga endel typer mat/grønt som han likte som baby. Elsempelvis gikk søtpotet ned på høykant frem til 1 år, etter det ble det full nekt. Vi har «smakekrav» for å få frukt til dessert, og han sliter med å bare se søtpotet på tallerkenen :P Det merkelige er at jeg ser han egentlig liker det litt, men han har bare bestemt seg. Brokkoli får vi ikke til smaking på, og absolutt ingen belgfrukter. Han har smakt og spist det aller meste. Elsket kjøttsaus frem til 3 år, vil uten å overdrive kun ha pølse og helt sausfri pasta. Nekter kylling, men kyllingnuggets går. Nekter laks, men fiskepinner går (det nektet han frem til 4 år). Anonymkode: 5e968...efb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 Takker for alle innspill! Har en treåring som ikke smaker på annet enn kokt gulrot av grønnsaker. Fortsetter å tilby annet grønt. ts Anonymkode: 48000...aae
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #20 Skrevet 12. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kan man vel også stille spørsmål ved jobben foreldrene har gjort tenker jeg, når små unger er vant til å leve på nugatti. Noen har jo introdusert dem for nugatti! Anonymkode: 40d21...6af Det var ikke særlig fokus eller "hysteri" med tanke på sukker eller hva barna fikk i seg av mat for 25-35 år siden så er nok der det ligger. Man var litt opptatt av tran ellers var det ikke så mye annet en anbefalinger som i allefall jeg opplevde at få brydde seg om da jeg gikk på skolen. Anonymkode: 119dd...922 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå