Gå til innhold

Hun prater bare om sykdom og hvor fælt hun har det - nå skal hun bo hos meg en natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et menneske jeg ikke synes all verden om skal bo hos meg over natt. Men jeg gruer meg noe helt forferdelig, for hun klager masse, sutrer og må ha hjelp til alt. Hun er deprimert og er ufør. Det er veldig synd i henne, helt klart. Så hvordan skal jeg holde ut i 24 timer med ei voksen dame som oppfører seg som en 5-åring med separasjonsangst? Noe gode råd, slik at jeg ikke ender med å gjøre ting verre? 

Anonymkode: 74cb8...c54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke greier holde ut en ubehagelig situasjon i et døgn er det vel du som er mer spesiell enn gjesten din...

Anonymkode: 6dc1a...2c7

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke greier holde ut en ubehagelig situasjon i et døgn er det vel du som er mer spesiell enn gjesten din...

Anonymkode: 6dc1a...2c7

Mye mulig. Men har du et råd? 

• Liker 3
Skrevet

Er du alvorlig eller? 24 timer. Du kan ikke ha hatt mange utfordringer!  😄

Lag god mat og server vin. Er hun typen som tåler alkohol, så blir hun kanskje mer positiv?  kanskje ikke pk men... 

Kan dere finne på noe? Gå en tur? Spille et brettspill? Quiz? 

Vær positiv. Se ting utenfra. Det gjør jeg når ting blir vanskelige/ slitsomme. Da ser en det forhåpentligvis i et humoristisk perspektiv. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror du trenger dette mer enn henne. 24-timer med noen du ikke liker så godt, kan knapt kalles en utfordring. Se på det som nødvendig selv-utvikling. 

Anonymkode: 1c99f...9a8

• Liker 6
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Hvis samtalen dreies for mye over på sykdom, så kan du foreslå forsiktig å bytte tema, evt reise deg for å finne noe å servere, da vil kanskje samtalen automatisk dreies over på noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eller hatt mange utfordringer. Jeg har liten kapasitet til å lytte til andre akkurat nå. 

Hun gjør ingenting, og vil ikke gjøre noen ting. Hun har en sykdom som forhindrer henne i det. Så da blir det prating. Masse prating. Sykdom, død, hvor dumme andre er, hvor vanskelig alt er, osv. Bare negativitet. 

Jeg får bite tennene sammen og tenke på at hun skal dra igjen. Skal jeg smile og nikke, eller kan jeg be henne om å ikke prate så mye? 

AnonymBruker
Skrevet

Det jo bare til å planlegge aktiviteter som innebærer minimalt med samtaler. 

Snik inn at du må jobbe noen timer, men si det på forhånd, svar på noen eposter og ta noen telefoner. Spis seigt kjøtt, så hun ikke kan prate når dere spiser, server noe tungt til dessert. Planlegg å gå på kino, sett på tv'en, reis på museum, finn frem en kortstokk. Få venninner til å ringe deg midt på dagen. Inviter andre på besøk.

Noen timer må du jo naturlig være tilgjengelig, da kan du bare teller timer til hun skal reise og jatte med på at verden er så urettferdig og kjip. 

Anonymkode: 5e69c...24f

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har eller hatt mange utfordringer. Jeg har liten kapasitet til å lytte til andre akkurat nå. 

Hun gjør ingenting, og vil ikke gjøre noen ting. Hun har en sykdom som forhindrer henne i det. Så da blir det prating. Masse prating. Sykdom, død, hvor dumme andre er, hvor vanskelig alt er, osv. Bare negativitet. 

Jeg får bite tennene sammen og tenke på at hun skal dra igjen. Skal jeg smile og nikke, eller kan jeg be henne om å ikke prate så mye? 

Er dette en nær person? Kanskje dere kan få åpnet dere litt begge to? Hvis du har mye på hjertet, kanskje det ville vært godt for deg å få luftet noe slik at ikke alt handler om henne? Ingenting er bedre enn venner som gir og tar. 

AnonymBruker
Skrevet

Snik inn at du må jobbe noen timer, men si det på forhånd, svar på noen eposter og ta noen telefoner. Spis seigt kjøtt, så hun ikke kan prate når dere spiser, server noe tungt til dessert. Planlegg å gå på kino, sett på tv'en, reis på museum, finn frem en kortstokk. Få venninner til å ringe deg midt på dagen. Inviter andre på besøk.

Noen timer må du jo naturlig være tilgjengelig, da kan du bare teller timer til hun skal reise og jatte med på at verden er så urettferdig og kjip. 

Dette var veldig gode råd! Takk skal du ha. 

Hun trenger bare en seng - jeg kan gjøre andre ting, det meste av tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Er dette en nær person? Kanskje dere kan få åpnet dere litt begge to? Hvis du har mye på hjertet, kanskje det ville vært godt for deg å få luftet noe slik at ikke alt handler om henne? Ingenting er bedre enn venner som gir og tar. 

Ja og nei. Jeg kan ikke åpne meg, for hun er fryktelig løsmunnet. Derfor blir dette noe jeg gruer meg på. Jeg kan ikke ha en vanlig samtale. Jeg kan bare høre på, jeg blir søppelbøtta hun tømmer seg i. Jeg vil ikke ha henne som venn, jeg vil bare holde ut med henne, uten å si noe dumt, fordi jeg blir lei eller sint. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Du har nok med ditt? 

Da kan du helt fint si det. At du ikke orker å snakke så mye. Du må jo si fra før at hun skal vite. 

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og nei. Jeg kan ikke åpne meg, for hun er fryktelig løsmunnet. Derfor blir dette noe jeg gruer meg på. Jeg kan ikke ha en vanlig samtale. Jeg kan bare høre på, jeg blir søppelbøtta hun tømmer seg i. Jeg vil ikke ha henne som venn, jeg vil bare holde ut med henne, uten å si noe dumt, fordi jeg blir lei eller sint. 

Har du gitt uttrykk for hvordan du oppfatter henne? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Du har nok med ditt? 

Da kan du helt fint si det. At du ikke orker å snakke så mye. Du må jo si fra før at hun skal vite. 

Jeg har forsøkt, hun sier hun forstår, men fortsetter bare i samme sporet (det vil si på sms, snap, og fb-innboks). 

Jeg kan ta litt detaljer. Jeg står i en omstillingsprosess og vet ikke enda om jeg beholder jobben. To i min familie har også fått kreft, og en har gått bort av ALS og ei venninne har tatt livet sitt. På under ett år. Hodet mitt er veldig fullt akkurat nå. Hun er inngiftet i min familie og nylig skrevet ut av psykiatrisk. Jeg gruer meg så veldig. 

Men jeg får se på det som selvutvikling som noen sa. Som en konkurranse med meg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Har du gitt uttrykk for hvordan du oppfatter henne? 

Jeg tørr ikke. Hun sier hun får angstanfall om jeg ikke svarer med en gang på FB. Så å si noe kan jeg bare glemme. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg har forsøkt, hun sier hun forstår, men fortsetter bare i samme sporet (det vil si på sms, snap, og fb-innboks). 

Jeg kan ta litt detaljer. Jeg står i en omstillingsprosess og vet ikke enda om jeg beholder jobben. To i min familie har også fått kreft, og en har gått bort av ALS og ei venninne har tatt livet sitt. På under ett år. Hodet mitt er veldig fullt akkurat nå. Hun er inngiftet i min familie og nylig skrevet ut av psykiatrisk. Jeg gruer meg så veldig. 

Men jeg får se på det som selvutvikling som noen sa. Som en konkurranse med meg selv. 

Jeg føler med deg! Det er veldig mye på kort tid. Skjønner godt hvis det er vanskelig å holde hodet over vann. Får du noe hjelp til å takle alt dette? :klem:

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tørr ikke. Hun sier hun får angstanfall om jeg ikke svarer med en gang på FB. Så å si noe kan jeg bare glemme. 

Oi. Vet du hvilke diagnoser hun har? 

Skrevet

Beklager men jeg har mere enn nok med mitt eget nå og klarer ikke ta innover mere. Jeg forstår du er syk og har behov for å snakke men jeg har fullt opp i hodet mitt. 

Jeg sa det til en slik person og det ble taust...er fortsatt taust ett år etter. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg føler med deg! Det er veldig mye på kort tid. Skjønner godt hvis det er vanskelig å holde hodet over vann. Får du noe hjelp til å takle alt dette? :klem:

Nei, jeg blir sett på som den sterke i familien. Og jeg prøver. Men nå er det litt vanskelig, for jeg er ikke den rette til å ta vare på henne akkurat nå. Men jeg må, av forskjellige grunner.

1 minutt siden, Duff skrev:

Beklager men jeg har mere enn nok med mitt eget nå og klarer ikke ta innover mere. Jeg forstår du er syk og har behov for å snakke men jeg har fullt opp i hodet mitt. 

Jeg sa det til en slik person og det ble taust...er fortsatt taust ett år etter. 

Ja, nettopp. Jeg kan jo ikke si noe da. 

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Oi. Vet du hvilke diagnoser hun har? 

Ja, men det kan jeg ikke skrive her. Jeg er redd for at hun skal lese om seg selv, og da blir det ille. 

Men takk for innspill alle. Jeg får bite tennene sammen, og finne på masse ting når hun er her. Det med å få en venninne til å ringe var lurt. Så tenker jeg at jeg skal late som at jeg ikke er helt frisk. Det blir ingen sminke for å si det sånn. Zoome ut litt, være den syke. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU Høres Virkelig ut som en å beholde, i ¨flokken¨... -Å Stille opp for, -når ting ¨Drar seg til¨ ...

Store og ¨modige¨ Anonym 5e69c...24f

a.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...