Gå til innhold

Hvorfor tenker alle så "a4" ? så lite kreative folk er.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"a4" er et uttrykk de fleste her nok forstår hva jeg mener med. Jeg dømmer ikke "a4" folk, men svarene her er som oftest ukreative.
Folk foreslår "ta en utdannelse" når det kommer til karriere. Hvis det er noen som spør, som sliter med teori og skolearbeid (det er ikke for alle) så kommer folk bare "utdannelse er den eneste måten" . 
Det er ikke bare å ta en 5 år lang utdannelse, det er fremdeles andre søkere om beinet. Dessuten kanskje etterspørselen blir lav. Så foreslår folk at en må ta en annen/ny utdannelse, så er det 5 nye år plutselig. 

Når det kommer til forhold
"hvis du ikke ser for deg at dere skal gifte dere så er dere ikke for hverandre" "er dette en du kan få barn med"? 

MÅ man tenke at man skal gifte seg? MÅ man tenke at man skal få barn? 

Anonymkode: c7c54...87a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er simple mennesker som ikke kan se verden fra andre perspektiv en sitt eget. 

Anonymkode: 1bb9d...e4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del elsker jeg A4-livet fordi oppveksten min var alt annet enn A4. Jeg hadde en utrygg og ustabil barndom, og skulle gitt mye for å hatt det trygge A4-livet. Det er nok derfor jeg har søkt meg mot et slikt liv. Vet at mange syns det er kjedelig, og kan skjønne det, men jeg foretrekker trygge rammer. 

Anonymkode: 9a55b...7d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"a4" er et uttrykk de fleste her nok forstår hva jeg mener med. Jeg dømmer ikke "a4" folk, men svarene her er som oftest ukreative.
Folk foreslår "ta en utdannelse" når det kommer til karriere. Hvis det er noen som spør, som sliter med teori og skolearbeid (det er ikke for alle) så kommer folk bare "utdannelse er den eneste måten" . 
Det er ikke bare å ta en 5 år lang utdannelse, det er fremdeles andre søkere om beinet. Dessuten kanskje etterspørselen blir lav. Så foreslår folk at en må ta en annen/ny utdannelse, så er det 5 nye år plutselig

Når det kommer til forhold
"hvis du ikke ser for deg at dere skal gifte dere så er dere ikke for hverandre" "er dette en du kan få barn med"? 

MÅ man tenke at man skal gifte seg? MÅ man tenke at man skal få barn? 

Enig. Det er helt bort i natta at folk i det hele tatt foreslår dette. Men de vet vel ikke bedre.

"Ta en utdannelse" 5 år i tillegg til tiden det tar å begynne og å komme seg i jobb etterpå. 6-7 år altså. Minimum.

Anonymkode: a7ff8...d18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del elsker jeg A4-livet fordi oppveksten min var alt annet enn A4. Jeg hadde en utrygg og ustabil barndom, og skulle gitt mye for å hatt det trygge A4-livet. Det er nok derfor jeg har søkt meg mot et slikt liv. Vet at mange syns det er kjedelig, og kan skjønne det, men jeg foretrekker trygge rammer. 

Var ikke for å kritisere "a4" folk. Det er nok på mange måter tryggere, da skiller man seg ikke ut på noen måte, så man slipper at andre skal bry seg så mye.
Man vet gjerne hva man har i vente også, og jeg tror på mange måter det er behagelig å ha det slik. 
Men jeg kunne ikke levd med det. Men det er rart hvor mye motstand man skal møte, når man velger "annerledes". Det er jo nesten så enkelte blir sure på en 😛 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke for å kritisere "a4" folk. Det er nok på mange måter tryggere, da skiller man seg ikke ut på noen måte, så man slipper at andre skal bry seg så mye.
Man vet gjerne hva man har i vente også, og jeg tror på mange måter det er behagelig å ha det slik. 
Men jeg kunne ikke levd med det. Men det er rart hvor mye motstand man skal møte, når man velger "annerledes". Det er jo nesten så enkelte blir sure på en 😛 

Hvis noen virkelig blir sure fordi du velger annerledes så har jo de et problem. Det får de gjøre noe med før de " angriper" andre. Mange vil at alle skal mene og synes som dem selv. Mange vil føle trygghet i den mer a-4- flokken. 

Du må slutte å bry deg om hva andre mener og sier. Og husk at et a-4- liv er like ok som det motsatte. Du må velge livsstil ut fra hvem du er. Og ikke bry deg så mye om andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så har du dem som sitter og ser livet passere men egentlig ønsker å gjøre ting "annerledes" - ta litt uvanlige valg, f.eks flytte til usa, lære nye språk el. satse på kjærligheten i utlandet o.l - MEN som istedet for å gjøre nettopp dette - fortsatt sitter fast i det samme gamle og klarer ikke komme seg noe sted - på tross av at de faktisk nærmer seg 30 år!!!

Det verste er at disse ofte skylder på alle andre, på diverse omstendigheter eller til og med på sin egen mor - som de også "ser ned på" 😉

Skjønner virkelig ikke all denne gnålingen om at det liksom er feil om noen som ønsker seg et såkalt a4-liv - med f.eks utdannelse, partner, barn o.s.v - skaffer seg nettopp dette?!

Bra for dem, tenker jeg da, hvis det er nettopp dette livet de ønsker seg. Da har vel disse menneskene valgt eller handlet på en måte som har ført til at livet leves slik de vil leve det.

Det må jo mye verre å være misfornøyd med det livet man har uten å gjøre noe i det hele tatt for å endre noenting som helst!

At du ikke ønsker å leve et A4-liv eller at du vil gjøre noe "kreativt/annerledes/whatever er jo kun opp til deg å bestemme. Ingenting i ditt liv endres jo uansett hvor mange tråder du lager der du klager over at "ingen" gjør/velger/tør ditt eller datt. Det er jo du selv som ikke tør å gjøre noe utenfor boksen, A4-menneskene som ønsker A4-livet lever jo slik de vil - det er mulig for deg også.

Anonymkode: 5520d...05d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når ble de trygt å få barn? Og gifte seg?...er jo ustabilt det...

Anonymkode: 29afe...8e2

Skrevet (endret)

Forklaringen er at "folk flest" er flokkdyr som heller vil følge den opptråkkede veien enn den vesle stien som fører inn i det ukjente; Mozart eller Beethoven kjenner alle til, men hvor mange husker naboene deres ...?

Og strengt tatt er det ikke ille å ikke være A4 i Norge i 2019 hvis man sammenligner med forholdene på 1600-tallet, da man i opplysningstidens ånd satte fyr på en og en annen heks som tilfeldigvis skilte seg ut fra A4-normen. I Saudi-Arabia er det heller ikke så enkelt for kvinner som vil gå andre veier enn resten av saueflokken og kaster hodeplagget; husker i farten ikke hvor mange piskeslag dette fører til, men straffen for å ikke være A4 er ikke til å kimse av.

På den annen side har folks avhengighet av nettet ført til at det er vanskeligere å ikke være A4 i Norge idag enn det var eksempelvis i 1970- eller 1980-årene fordi folk er blitt så avhengige av å få tilbakemeldinger på sosiale medier og derfor dilter etter "alle andre", kanskje uten å engang være klar over dette.

For min del har jeg aldri vært på Facebook eller andre "sosiale" medier, den nyeste mobilen min er fra 2006, samtidig som jeg vanligvis bruker en original Nokia 3330 som kom ut i 2001, med en sjarmerende grønn skjerm som lyser opp når man trykker på en knapp. Bare for å nevne noe. ;)

Hvorfor jeg gjør dette ...? Rett og slett fordi livet etter min mening er altfor kort og verdifullt til at man skal bruke tid og krefter til å følge et bestemt livsmønster som der og da defineres som A4; andre får leve sitt eget liv, men jeg er nå et unikt menneske - på samme måte som også du er det, og uansett hvor man enn hadde dratt i universets storhet, og uansett hvor mange stjerner og planeter man enn hadde besøkt, ville man aldri, aldri finne noen som var som deg. Dette er intet kompliment; dette er fakta.

Så hvorfor strebe etter å være etter å være A4; hvorfor strebe etter å ikke være det enestående, unike mennesket man ble født som ...?

Endret av Bix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...