Gå til innhold

Hvor ofte sjekker forsikringsselskapene om helseerklæringen stemmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ordnet meg uførforsikring for noen uker siden. Og sendte inn helseerklæring med opplysninger som stemte der og da. Unntagen dato for sist jeg var hos legen, da jeg ikke husket nøyaktig dato. Jeg skrev våren 2015.

Men nå ble jeg akkurat sykmeldt pga skade på jobb. Så jeg ble plutselig redd for om de sjekker med fastlegen min om opplysningene i denne behandlingstiden deres av søknaden, for da stemmer det ikke overens med det jeg har opplyst om f.eks.

Vet dere noe om dette?

Anonymkode: dd876...29b

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

De sjekker ikke noe mer nå. Nå betaler du og er en god kunde sikkert i mange år, men blir du skadet og trenger forsikringen DA går de deg nøye etter i sømmene. Og da har du betalt i årevis for noe du ikke får utbytte av. For pengene igjen får du ikke når du selv har opplyst gale fakta. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne jo ikke opplyst om noe frem i tid. 

Anonymkode: 687a2...522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ordnet meg uførforsikring for noen uker siden. Og sendte inn helseerklæring med opplysninger som stemte der og da. Unntagen dato for sist jeg var hos legen, da jeg ikke husket nøyaktig dato. Jeg skrev våren 2015.

Men nå ble jeg akkurat sykmeldt pga skade på jobb. Så jeg ble plutselig redd for om de sjekker med fastlegen min om opplysningene i denne behandlingstiden deres av søknaden, for da stemmer det ikke overens med det jeg har opplyst om f.eks.

Vet dere noe om dette?

Anonymkode: dd876...29b

For et lite reglektert spørsmål. 

Blir du på noen måte skadet eller trenger utbetalinger fra en forsikrings, så innhenter forsikringsselskapet ditt samtykke til å hente ut alt forsikringsselskapet finner relevant av info om deg. Samtykker du ikke til denne typen blankofullmakt, legges hele kravet ditt bort. 

Når forsikringen får ditt samtykke innhenter de først din historikk fra Nav. Der står alt av legebesøk, sykemeldinger osv. Ser forsikringsselskapet da at du har gitt ut feilaktige opplysninger, til tross for at du har signert på at du har gitt riktige opplysninger, så ville ikke jeg vært i dine sko, for å si det slik. 

Alt etter hvordan forsikringsselskapet vurderer alvorligheten av dine feile opplysninger, så kan du bli nektet forsikting, anmeldt for å gi feilaktig info til at de ser det har vært en lapsus. Hva som skjer det vil fremtiden vise. Det beste er jo at du bare betaler uten å få bruk for forsikringen. 

Anonymkode: bd25c...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er opplagt at du planlegger å bli ufør, noe det nesten høres ut som da du blir sykemeldt straks etter tegnet forsikring, vil du sitte i saksa dersom du har oppgitt feil dato for legebesøk. Dersom du bare er sykemeldt for en skade nå, og kommer i jobb, og uheldigvis blir ufør mye senere vil ikke dato for legebesøk bety mye, maks er at du kan få en avkorting i utbetaling, men det er lite sannsynlig.

Som en annen skriver, alt sjekkes veldig nøye når forsikringstilfellet oppstår.

Anonymkode: ff55d...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er opplagt at du planlegger å bli ufør, noe det nesten høres ut som da du blir sykemeldt straks etter tegnet forsikring, vil du sitte i saksa dersom du har oppgitt feil dato for legebesøk. Dersom du bare er sykemeldt for en skade nå, og kommer i jobb, og uheldigvis blir ufør mye senere vil ikke dato for legebesøk bety mye, maks er at du kan få en avkorting i utbetaling, men det er lite sannsynlig.

Som en annen skriver, alt sjekkes veldig nøye når forsikringstilfellet oppstår.

Kan legge til at dersom du skulle bli sykemeldt av en akutt skade som helt åpenbart ikke er selvforskyldt, da betyr dato for legebesøk absolutt ingen ting, da får du utbetaling uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...