Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten en på snart 9 måneder og nå ønsker vi enda en :) 

Problemet er at jeg ikke har fått mensen enda. Jeg ammer fortsatt mye (men har også vært perioder der jeg har ammet lite da babyen har hatt lite matlyst for eksempel). Trolig er det ammingen som forårsaker at mensen uteblir. 

Jeg ønsker å fortsette å amme enda da både jeg og barnet trives med det. 

Det jeg lurer på er om det er mulig å sette i gang syklus igjen ved hjelp av medikament? Noen som har gjort dette, hvor lang tid tok det? 
Er det gynekolog eller fastlegen min jeg eventuelt oppsøker? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte å sette i gang syklus med Provera, som jeg fikk skrevet ut av lege.  Det fungerte ikke.  (Prøvde i 3mnd)  har fremdeles ikke fått mens, og barnet er 16mnd😅 ammer fortsatt jeg også.  Så følger den her.  Kanskje noen vet om noen andre triks?

Anonymkode: 975d3...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Her er det sju måneder siden fødsel, jeg fikk igjen mensen etter tre, men veldig uregelmessig og har ikke klart å bli gravid enda. Forrige pp prøvde jeg med Vitex (naturmiddel) og tok en hver dag, men har helt ærlig ikke merket noen bedring. Havnet på relativ normal sykluslengde da, har vært alt fra 28-37 siden fødsel, og forrige pp fikk jeg mensen på cd 29. Har droppet det denne pp, vet ikke om det er lurt eller ikke. 

Anonymkode: 42fd3...b0d

Skrevet

Kjente jeg ble litt skuffet nå, trodde det var en quick fix jeg.. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon. Måtte slutte med amming, da ble jeg gravid ca 3 uker etter ammeslutt, på første eggløsning. 

Men helt tydelig at ammingen satte stopper for min syklus. Greit å vite til neste gang  ;)

Anonymkode: 46870...3b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen quickfix dessverre, jeg har lurt på det samme. Noen får jo tilbake syklus relativt tidlig selv om de ammer. Jeg fikk syklusen tilbake da jeg begynte å jobbe, ammefrekvensen gikk ned av seg selv da. Men syklusen var veldig ustabil, og jeg fikk mensen bare et par dager etter eggløsning (tempet). Å ikke amme om natten, om mulig og ønskelig, kan hjelpe for noen, vet jeg. Jeg hadde unormal syklus til tross for bare én amming i døgnet den siste tiden, men første syklus etter at vi avsluttet helt var normal. 

Anonymkode: 0b0f3...445

Skrevet

Ammet mye, natt og dag, fram til 10-månedersalder. Da nattammingen opphørte kom syklusen igang ila. et par uker. Fortsatte å amme på dagtid fram til 2-årsalder, og hadde mens hver måned. Her var altså nattamming avgjørende. 

Ps: prøvde ikke å bli gravid altså ☺️

Gjest Albbas
Skrevet

Ammer du på natt? Kan prøve å kutte ut det først. 

Skrevet

Ammer en del på natt ja. Har prøvd å tilby smokk/vann, men han blir mildt sagt forbannet om puppen ikke kommer frem i rimelig tid. Hehe. Han har akkurat blitt 9 måneder og har planer om at samsoving skal opphøre for å sjekke om søvnen blir bedre for alle mann :) Regner med at nattamming er lettere å kutte ut når det blir mindre tilgjengelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen samme dag som ungen fikk sin første skje med grøt, da var hun 4 mnd og jeg fullammer til da...

Anonymkode: 4440f...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...