Gå til innhold

Laget fårikål som ble ALT for salt!! Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nå ble akkurat fårikålen ferdig som jeg har laget (for første gang). Jeg tok meg en tallerk med poteter og fårikål og så merket jeg at det va ALT for salt! Skulle tro jeg hadde mistet hele saltet oppi! Jeg har salt lammelår oppi , og har gjort som det står i oppskriften.. at man skal strø salt og pepper for hvert lag. Hva har jeg gjort galt? Nå har jeg tatt ut av alt vannet og tatt i nytt vann og prøver å koke det igjen.. og håper det blir bedre da men vet ikke om det kan reddes :( hadde såå lyst på fårikål nå. Kan jeg redde den?😅

Anonymkode: c0506...10a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke ut alt av vannet siden gryta var så stor og tung, men mye av det vertfall.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Skyll  det i vann? Rettog slett bare skyll det av og ha det i nytt oppkokt vann?

Anonymkode: 33d7c...dca

Skrevet

Men salt lammelår i fårikål ? 

Jeg bruker aldri det, bare vanlig ferskt fårikålkjøtt av lam. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta ut kål, kjøtt og pepper, hell ut vannet i en kjele som tåler varmen, la det avkjøles før du kaster vannet. Fyll opp kål og kjøtt i kjele og tilsett nytt vnn. Kok opp og la koke ca 20 min. 

Ble kjøttet lagt i vann for å vannes ut før du kokte det? Hvis ikke er det forklaring på hvorfor det ble for salt.

Anonymkode: 757cd...f17

Skrevet (endret)

Du skulle nok ikke ha helt av alt søet, der ligger jo mesteparten av kraften/smaken også. Men, nå har du gjort det så du får bare prøve. Om det stadig er for salt kan du helle i litt ekstra vann og skrelle en potet eller to og la de koke i væsken til de er møre, de vil da trekke til seg en del salt.

Endret av Rumle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Pupperulla skrev:

Men salt lammelår i fårikål ? 

Jeg bruker aldri det, bare vanlig ferskt fårikålkjøtt av lam. 

Kanskje DET var feilen ja😬 fant ikke noe fårikålkjøtt i butikken, vet ikke om det er fordi det ikke er sesong for det nå kanskje? Meg og samboeren min tok hvertfall den pakka og sto der og tenkte om vi kunne bruke den.. så besteme vi oss for jaa d må vel være greit det, det er jo lam.. huff 😅😳

TS 

Gjest SeptemberRose
Skrevet

Kok det først, og bare bruk salt etter smak etterpå. 

Skrevet

Ha oppi poteter, det tar mye av saltet.  Så blir det lammegryte med poteter og kål! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snodig å bruke salt lammelår, som er MYE dyrere enn fårikålkjøtt. :klo:

Anonymkode: 86857...de3

• Liker 2
Skrevet

Feilen er nok at du brukte saltet lammekjøtt. Det kan du forsåvidt bruke, men da må det ligge i vann i forkant og du må ikke salte i tillegg 😊

• Liker 3
Skrevet

Det er to ting som er feil i framgangsmåten din, og som er lurt å huske på til neste gang.
1. Man bruker egentlig ikke saltkjøtt i fårikål. Man bruker usaltet kjøtt. Hvis du må bruke saltkjøtt senere er du nødt til å legge det i vann over natta og kaste vannet.
2. Vær svært forsiktig med mengden salt mellom lagene. Hvis du bruker saltet kjøtt skal du selvsagt ikke salte noe ekstra i det hele tatt. Når du bruker usaltet kjøtt, bruk veldig lite salt til å begynne med. Smak heller på kokekraften etter et par timer, og tilsett litt og litt salt hvis det trengs. 

For å redde den fårikålen du har laget, hvis mulig: skift vann og kok på nytt. Tilsett gjerne noen poteter i kokevannet også. De nøytraliserer saltsmaken. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fett og potet?

Fett kan også kamuflere saltsmak dersom det ikke er helt hinsides.

salt lammelår høres ikke helt riktig ut for fårikål, men det er jo for sent å gjøre noe med. Håper det blir spiselig :tongue:

Anonymkode: b8490...fb8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta ut kål, kjøtt og pepper, hell ut vannet i en kjele som tåler varmen, la det avkjøles før du kaster vannet. Fyll opp kål og kjøtt i kjele og tilsett nytt vnn. Kok opp og la koke ca 20 min. 

Ble kjøttet lagt i vann for å vannes ut før du kokte det? Hvis ikke er det forklaring på hvorfor det ble for salt.

Anonymkode: 757cd...f17

Nei vannet ikke ut kjøttet.. kom ikke på at det var nødvendig siden det ikke sto noe om det på oppskriften😳 letet etter fårikålkjøtt så fant jeg bare salt lammekjøtt🙈 nå har jeg tatt i nytt vann, tok ut kjøtt, kål og pepper😊

TS

AnonymBruker
Skrevet

Enig i rådet om poteter. Kok opp i nytt vann med mye rå poteter i - de trekker til seg saltet og trenger det.

Anonymkode: 31d33...768

Skrevet

Hadde nok tatt ut kjøttet, laget løksaus og kålrabistappe . Kokt potet. 

Men neste gang må du koke på usaltet lammekjøtt 😅

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Pupperulla skrev:

Hadde nok tatt ut kjøttet, laget løksaus og kålrabistappe . Kokt potet. 

Men neste gang må du koke på usaltet lammekjøtt 😅

Det går også, eller i stedet for kålrabistappe laget kål i hvitsaus. Husker noen sa man kunne ha i en halv loff eller brød hvis gryta ble for salt, men har aldri prøvd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...