Gå til innhold

HASTER: naboavtale (med en upaaletelig nabo)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen,

Vi trenger raad! 

Jeg og min samboer bor i ett boligstrok med ganske tettenaboer.

En av de naermeste naboene som ogsaa nylig flyttet inn og som vi egentlig ser svaert lite til har naa sendt oss et samtykkeskjema.

Denne naboen bor selv ikke i huset, og har leid ut boligen til ...4 andre familier(ja..fire...). Disse menneskene tar null ansvar, forsopler overalt og generelt lite hensyn til andre naboer. Det er ingen utleieleillighet, saa boligen er egentlig ikke ment aa huse saa mange..men det er en annen sak. Vi har smaabarn, og har erfart at de ofte kjorer veldig fort og parkerer bilene sine utenfor plassen deres (paa veien vaar). Hjelper ikke aa snakke til dem da de bare skylder paa hverandre, spraak, huseier bare rister paa godet men gjor ingenting. 

Naa har altsaa utleier bedt om samtykke til graving paa hvor tomt slik at han kan legge inn en stromkabel her. Vi onsker jo aa bevare (det ikke eksisterende) naboforholdet og ikke vaere vanskelige; men fikk raad om aa sette opp en naboavtale.

Noen jurister eller noen med erfaring som vet hva en slik avtale bor inneholdet? Vi tenker at det viktigste er at terrenget blir som for og at om det skjer noe i fremtiden er det huseiers ansvar. Vi er litt beskymret for akkurat dette. Huseier har leid inn en entreprenor som ringer oss 10 ganger om dagen og maser om samtykke, vi har bokstaveligtalt bare faatt noen dager paa oss grunnet ferie og mye annet. Vi ville jo i utgangspunktet sjekke dette naermere. Er utrolig slitsomt med masingen deres...;-(

Kan noen hjelpe oss med aa formulere noen setninger, evt hva vi bor ha med av innhold? Alle tips mottas gjerne og takk paa forhaand. 

Anonymkode: 37684...51e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du medlem av huseiernes landsforbund? Disse hjelper deg garantert. 

Angående entreprenører som maser, gi grei beskjed at de skal få en avklaring i forhold til samtykke innen 1.mai for eksempel. Det er du og dere som bestemmer, ikke de. Entreprenører maser og maser, og har god erfaring med det. Gir du beskjed om at det kan ta litt tid før du får bestemt deg, så har de fått noe å forholde seg til, og da blir letter for dem å planlegge arbeidsdagen sin deretter og medfølgende mindre mas.

Anonymkode: 57aa4...1ea

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt kommunen og politiet. Når det bor så mange i en bolig som ikke engang er godkjent for det (Tviler på at papirene er i orden, og at evt leiligheter er lovlig seksjonert ut fra det du forteller) er det regler for hvor mange som kan bo der. Det ville jeg gjort før jeg skrev under en noen som helst avtale.

Vær sikker på at alt i hans hus er godkjent før dere slipper til arbeidere. Hvis ikke risikerer dere å sitte med et hull i bakken og ingen som tar ansvar.

Anonymkode: 0b52a...7b1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du medlem av huseiernes landsforbund? Disse hjelper deg garantert. 

Angående entreprenører som maser, gi grei beskjed at de skal få en avklaring i forhold til samtykke innen 1.mai for eksempel. Det er du og dere som bestemmer, ikke de. Entreprenører maser og maser, og har god erfaring med det. Gir du beskjed om at det kan ta litt tid før du får bestemt deg, så har de fått noe å forholde seg til, og da blir letter for dem å planlegge arbeidsdagen sin deretter og medfølgende mindre mas.

Anonymkode: 57aa4...1ea

Tusentakk for svar!

Vi har provd med aa si at vi trenger en uke, hvertfall noen dager til aa sjekke dette og skrive en avtale. Dette ignorer de helt, og svarer med at det er en liten jobb og at de kan forklare hva de skal gjore osv. De tar altsaa kontakt med meg og min mann og maser paa begge og spor om de kan komme aa skrive under samme dag. 

Vi vil bare bli ferdige med dette og orker ikke ha dem paa doren eller telefonen hele tiden.Virker som om entreprenoren er i familie med huseier...samme spraak og masingen (baade huseier og entreprenoren maser like mye saa det har blitt en belastning rett og slett). Vi har paa lang ferie i USA naar de forst tok kontakt, og informerte om at vi desverre maatte ta stilling til dette naar vi kom oss hjem...da sendte de alt av papirer elektronisk og sms om de kunne begynne aa jobbe.....bare slitsomt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kontakt kommunen og politiet. Når det bor så mange i en bolig som ikke engang er godkjent for det (Tviler på at papirene er i orden, og at evt leiligheter er lovlig seksjonert ut fra det du forteller) er det regler for hvor mange som kan bo der. Det ville jeg gjort før jeg skrev under en noen som helst avtale.

Vær sikker på at alt i hans hus er godkjent før dere slipper til arbeidere. Hvis ikke risikerer dere å sitte med et hull i bakken og ingen som tar ansvar.

Er dette vi er redde for..men vi fikk beskjed av Hafslund at saa lenge vi skrev en avtale oss imellom var det vanlig at huseier ble stilt til ansvar om noe skjer i fremtiden.  Vi onsker ikke noe styr med disse menneskene....savner de gamle naboene noe inderlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Er desverre ikke medlem av huseierenes landsforbund 😞 og inner ingen lignende avtaler paa nett.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette vi er redde for..men vi fikk beskjed av Hafslund at saa lenge vi skrev en avtale oss imellom var det vanlig at huseier ble stilt til ansvar om noe skjer i fremtiden.  Vi onsker ikke noe styr med disse menneskene....savner de gamle naboene noe inderlig. 

Kontakt politiet. Dere kan sende inn anonymt varsel både til kommune og politi.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du bøye deg for en nabo som fremstår som ett komplett rasshøl? Jeg hadde ikke godkjent det der FØR det andre var iorden, hvor mange som kan bo i huset f.eks

Anonymkode: dec83...671

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt NEI, legg ledningen utenfor min tomt.

Anonymkode: b9473...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen,

Vi trenger raad! 

Jeg og min samboer bor i ett boligstrok med ganske tettenaboer.

En av de naermeste naboene som ogsaa nylig flyttet inn og som vi egentlig ser svaert lite til har naa sendt oss et samtykkeskjema.

Denne naboen bor selv ikke i huset, og har leid ut boligen til ...4 andre familier(ja..fire...). Disse menneskene tar null ansvar, forsopler overalt og generelt lite hensyn til andre naboer. Det er ingen utleieleillighet, saa boligen er egentlig ikke ment aa huse saa mange..men det er en annen sak. Vi har smaabarn, og har erfart at de ofte kjorer veldig fort og parkerer bilene sine utenfor plassen deres (paa veien vaar). Hjelper ikke aa snakke til dem da de bare skylder paa hverandre, spraak, huseier bare rister paa godet men gjor ingenting. 

Naa har altsaa utleier bedt om samtykke til graving paa hvor tomt slik at han kan legge inn en stromkabel her. Vi onsker jo aa bevare (det ikke eksisterende) naboforholdet og ikke vaere vanskelige; men fikk raad om aa sette opp en naboavtale.

Noen jurister eller noen med erfaring som vet hva en slik avtale bor inneholdet? Vi tenker at det viktigste er at terrenget blir som for og at om det skjer noe i fremtiden er det huseiers ansvar. Vi er litt beskymret for akkurat dette. Huseier har leid inn en entreprenor som ringer oss 10 ganger om dagen og maser om samtykke, vi har bokstaveligtalt bare faatt noen dager paa oss grunnet ferie og mye annet. Vi ville jo i utgangspunktet sjekke dette naermere. Er utrolig slitsomt med masingen deres...;-(

Kan noen hjelpe oss med aa formulere noen setninger, evt hva vi bor ha med av innhold? Alle tips mottas gjerne og takk paa forhaand. 

Skaff deg en advokat, og betal for rådene du vil ha. 

Anonymkode: 8c13e...aa1

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er desverre ikke medlem av huseierenes landsforbund 😞 og inner ingen lignende avtaler paa nett.

Da kan du melde deg inn og ta en telefon til advokatene deres etterpå. Der får du kvalifisert hjelp.

Anonymkode: f87ec...b8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jurist og jobber innenfor et beslektet fagfelt. Jeg har jobbet hardt og lenge for utdannelsen min og har en ettertraktet kompetanse som andre betaler penger for. Hvorfor skulle jeg jobbe gratis for deg? Pleier du å jobbe gratis i din jobb? Blir så vanvittig provosert av slike tråder! Støtter meg til brukeren over her som oppfordret deg til å betale for de rådene du vil ha. 

Anonymkode: 6a6c1...d9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finner du lov eller forskrift som bestemmer hvor mange mennesker som kan bo i et hus eller i en leilighet?

Den vil jeg gjerne se, så jeg vil sette stor pris på om du linker den inn. I ytterste konsekvens sier du jo at det finnes lov eller forskrift som definerer hvor stor familie du får lov til å ha om du bor i en leilighet.

Anonymkode: b7762...51d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jurist og jobber innenfor et beslektet fagfelt. Jeg har jobbet hardt og lenge for utdannelsen min og har en ettertraktet kompetanse som andre betaler penger for. Hvorfor skulle jeg jobbe gratis for deg? Pleier du å jobbe gratis i din jobb? Blir så vanvittig provosert av slike tråder! Støtter meg til brukeren over her som oppfordret deg til å betale for de rådene du vil ha. 

Anonymkode: 6a6c1...d9b

Så om noen spør om råd til hagen så bør gartnere bli forbanna? Og hva med de som lurer på noe ang oppussing av hus? Skal snekkerne rase?

Anonymkode: f87ec...b8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Bli medlem da! Koster ikke mange hundrelappene

Anonymkode: 22882...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare svart at vi er på ferie til den datoen og skal se på det når vi kommer hjem. Ytterlige henvendelser er ikke ønskelig. Hadde de ringt igjen hadde jeg bedt dem slutte eller se oss nødt til å blokkere dem hvis de ikke respekterer dette. Altså dere skylder ikke naboen deres og gjøre dette nå med engang mens dere er på ferie. Ikke deres problem at naboen ikke har planlagt bedre. 

Anonymkode: 459d1...f82

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville svart med at dere trenger en uke på dere for å få laget en avtale, og dersom det ikke respekteres at dere trenger tid for å få satt dere inn i dette, så vil svaret bli nei. 

Så innmelding i Huseiernes landsforbund, og snakke med juristene der for å få råd og tips videre. 

Jeg aner ikke hva som er vanlig eller rimelig ha med i slike avtaler, men jeg ville iallefall satt ett punkt om at deres tomt skal bli satt tilbake til opprinnelig standard etter endt gravearbeid, da både reparasjon av gressområder, blomsterbed, og alt annet som blir berørt av arbeidet. Og selvfølgelig ta GODE bilder og lage liste over hvordan det ser ut før arbeidet starter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...