AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #21 Skrevet 12. april 2019 Off så leit! Det er såpass tidlig at jeg tror ikke det er vits å dra på legevakten. Hos legen vil du kunne få det bekreftet ved hcg-måling, men som nevnt over - blør det så mye så er det mest sannsynlig en abort/kjemisk og kroppen rydder nå opp selv. Skulle du bli dårlig, få feber osv bør du dra inn å sjekke at alt er ute og at det ikke har fått infeksjon. Så tidlig defineres det strengt tatt som kjemisk graviditet.. altså at egget bare har streifet og ikke fått festet seg skikkelig, og det får man sjeldent komplikasjoner etter. Da oppleves som regel blødningen bare som en forsinket menstruasjon. Veldig synd at det ikke gikk, og jeg skjønner at dette er veldig vondt når man først har testet positiv. Men vit at kjemisk er veldig vanlig og det vil ikke gjøre det vanskeligere å bli gravid senere. Lykke til videre! Anonymkode: 408db...5e6
Gjest Albbas Skrevet 12. april 2019 #22 Skrevet 12. april 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: Off så leit! Det er såpass tidlig at jeg tror ikke det er vits å dra på legevakten. Hos legen vil du kunne få det bekreftet ved hcg-måling, men som nevnt over - blør det så mye så er det mest sannsynlig en abort/kjemisk og kroppen rydder nå opp selv. Skulle du bli dårlig, få feber osv bør du dra inn å sjekke at alt er ute og at det ikke har fått infeksjon. Så tidlig defineres det strengt tatt som kjemisk graviditet.. altså at egget bare har streifet og ikke fått festet seg skikkelig, og det får man sjeldent komplikasjoner etter. Da oppleves som regel blødningen bare som en forsinket menstruasjon. Veldig synd at det ikke gikk, og jeg skjønner at dette er veldig vondt når man først har testet positiv. Men vit at kjemisk er veldig vanlig og det vil ikke gjøre det vanskeligere å bli gravid senere. Lykke til videre! Anonymkode: 408db...5e6 Det kalles ikke kjemisk når man har passert 5+0, som TS per definisjon har gjort. Det er også en myte at kjemisk betyr at egget bare streifer borti. Kjemisk er en vanlig men tidlig spontanabort, hvor egget kan ha festet seg skikkelig. Så leit, ts!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #23 Skrevet 12. april 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: JA! Du kan få infeksjon! Anonymkode: 36998...1e0 Jeg er enig at det ikke er riktig å bruke menskopp til en SA, men det om menskopp og infeksjon generelt er bare reinspikka tull fra ende til annen. Jeg husker jeg spurte gynekologen som installerte spiralen min om hun kjente til eventuelle komplikasjoner når det kom til å ha spiral og bruke menskopp (jeg tenkte da på trådene og vakuumet som kan oppstå med menskopp), og da kunne hun egentlig ikke si noe og ble litt utilpass, men hun kom til slutt med at å samle opp "gammelt" blod inne i skjeden kanskje var farlig og kunne føre til infeksjoner... 🙄 Dette er jo en vanlig frykt eller feiloppfatning når det kommer til menskopp, og en problemstilling som er flere ganger verre med tamponger........ Anonymkode: 9d829...494 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #24 Skrevet 12. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig at det ikke er riktig å bruke menskopp til en SA, men det om menskopp og infeksjon generelt er bare reinspikka tull fra ende til annen. Jeg husker jeg spurte gynekologen som installerte spiralen min om hun kjente til eventuelle komplikasjoner når det kom til å ha spiral og bruke menskopp (jeg tenkte da på trådene og vakuumet som kan oppstå med menskopp), og da kunne hun egentlig ikke si noe og ble litt utilpass, men hun kom til slutt med at å samle opp "gammelt" blod inne i skjeden kanskje var farlig og kunne føre til infeksjoner... 🙄 Dette er jo en vanlig frykt eller feiloppfatning når det kommer til menskopp, og en problemstilling som er flere ganger verre med tamponger........ Anonymkode: 9d829...494 Det er da ikke menskopp og infeksjonsfare ved mentruasjon jeg snakker om! Det var kun umiddelbar bekymring for henne fordi hun hadde menskopp inne når hun aborterer noe som definitivt IKKE er bra for NOEN. Hva folk bruker når de menstruerer driter da jeg i, og ikke har det noe med tråden å gjøre heller! Anonymkode: 36998...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #25 Skrevet 12. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er da ikke menskopp og infeksjonsfare ved mentruasjon jeg snakker om! Det var kun umiddelbar bekymring for henne fordi hun hadde menskopp inne når hun aborterer noe som definitivt IKKE er bra for NOEN. Hva folk bruker når de menstruerer driter da jeg i, og ikke har det noe med tråden å gjøre heller! Anonymkode: 36998...1e0 Ok, da er vi enige om at det ikke er riktig å bruke menskopp under SA, så fint 🙂 Anonymkode: 9d829...494
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #26 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, Albbas skrev: Det kalles ikke kjemisk når man har passert 5+0, som TS per definisjon har gjort. Det er også en myte at kjemisk betyr at egget bare streifer borti. Kjemisk er en vanlig men tidlig spontanabort, hvor egget kan ha festet seg skikkelig. Så leit, ts! Jeg tok utgangspunkt i det jeg leste en gang i tiden om at man regner det som kjemisk hvis det er innen 5+0 eller 3 uker etter eggløsning (hvis man har ustabil syklus). I følge TS er det 2,5-3 uker siden eggløsning, derfor anså jeg det som kjemisk. Kjemisk er jo bare et ord som brukes om en veldig tidlig spontantabort som ofte ikke merkes siden man ikke tester før blødningen kommer. "Streife" borti menes jo bare at det så vidt har rukket å feste seg før det støtes vekk igjen. Det må jo selvfølgelig feste seg for at det skal utvikle hcg. Enig i at jeg burde brukt et annet ord en streife. Tanken var mer at det er sjeldent en spontantabort som skjer så raskt etter befruktning (kjemisk) gir komplikasjoner og krever utskrapning Anonymkode: 408db...5e6 1
Gjest Albbas Skrevet 12. april 2019 #27 Skrevet 12. april 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tok utgangspunkt i det jeg leste en gang i tiden om at man regner det som kjemisk hvis det er innen 5+0 eller 3 uker etter eggløsning (hvis man har ustabil syklus). I følge TS er det 2,5-3 uker siden eggløsning, derfor anså jeg det som kjemisk. Kjemisk er jo bare et ord som brukes om en veldig tidlig spontantabort som ofte ikke merkes siden man ikke tester før blødningen kommer. "Streife" borti menes jo bare at det så vidt har rukket å feste seg før det støtes vekk igjen. Det må jo selvfølgelig feste seg for at det skal utvikle hcg. Enig i at jeg burde brukt et annet ord en streife. Tanken var mer at det er sjeldent en spontantabort som skjer så raskt etter befruktning (kjemisk) gir komplikasjoner og krever utskrapning Anonymkode: 408db...5e6 Men 3 uker etter EL kan egget ha vært festet i to uker allerede, derfor er "streife" litt upresist å si. Jeg kommenterte det først og fremst fordi det er så vanlig å uttrykke seg på den måten, du er ikke den eneste som sier det sånn. enig i at en såpass tidlig SA sjelden gir komplikasjoner.
puffy123 Skrevet 12. april 2019 #28 Skrevet 12. april 2019 Å nei, så trist å lese! Jeg håper du får støtte av de rundt deg og at du tar vare på deg selv ❤️ Ta deg tid til å være lei deg og bearbeide det, og hvis du klarer så kan en jo se det positive i at du ble så raskt gravid etter første eggløsning - og forhåpentligvis blir det igjen ved første anledning. ❤️ Men hadde det vært meg hadde jeg gått til lege for å få konstanterer en SA. Det finnes jo de som har hatt mer enn småblødninger hvor de likevel ikke har abortert, og det kan jo uansett være greit å få oppfølging hvis du har behov for det. Ville nok ikke dratt på legevakta, men hadde nok tatt meg en tur til legen over helgen hvis noe har endret seg. Dette var utrolig trist altså, kan ikke se det for meg. Stor klem til deg ❤️ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå