Gå til innhold

Bergen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg flytter til Bergen i sommer, og lurer på om det er noen som har noen tips å gi om byen? :wink:

Skrevet

Kjøp en pen allværsjekke og gode sko som tåler vann. Det er ikke uten grunn det er lett å se på folks bekledning at de kommer fra Bergen... :ler: Paraply duger bare ikke når vannet kommer sidelengs, men pass på å ha en i vesken til enhver tid, ikke bare når du tror det kommer til å regne.

Ellers er jo Bergen verdens beste by egentlig, så hva konkret er det du trenger tips om?

Skrevet

Anbefaler å gå turen over fra Ulriken til Fløyen. Kjempefin tur med fantastisk utsikt!

Skrevet

En solid paraply eller regntøy er et must :wink: Ellers en fin by og bo i, korte avstander så man kan gå til det meste.

...og i dag skinner solen, man setter kanskje ekstra stor pris på det i denne byen! :)

Gjest Violetta
Skrevet

Kommer litt an på hva du er interessert i, men du finner jo det meste i Bergen. Hva interesserer deg?

Skrevet

Noe som jeg fort oppdaget da jeg flyttet hit: Selv om det er skyfri himmel når du står opp er det ikke sikkert det varer så lenge.

Så jeg anbefaler at du stort sett alltid har med deg en paraply, uansett vær ! :ler:

Skrevet

Jeg vil anbefale en tur på Fløyen og en tur på Akvariet.

http://www.floibanen.no/default.asp

http://www.akvariet.com/

Vi går der hver sommer med barna våre. Jeg skulle ønske vi kunne gå oftere og det kan vi jo forsåvidt og da, men må bare finne tid til det.

Ellers så har vi også Nordnes sjøbad som ligger forbi Akvariet. Har aldri vært der selv, men vil gjerne.

Regntøy og paraply anbefales på det sterkeste. Jeg har blitt overrasket av regn flere ganger selv om himmelen er skyfri og klar blå. Skulle du ha glemt paraplyen hjemme og det begynner å regne, så kan du gå til en paraplyautomat ( i bergen sentrum ) og få deg en.

Sko som tåler vann og allværsjakke som andre har foreslått anbefales også.

Velkommen til Bergen!

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjøp en pen allværsjekke og gode sko som tåler vann. Det er ikke uten grunn det er lett å se på folks bekledning at de kommer fra Bergen... :ler: Paraply duger bare ikke når vannet kommer sidelengs, men pass på å ha en i vesken til enhver tid, ikke bare når du tror det kommer til å regne.

Ellers er jo Bergen verdens beste by egentlig, så hva konkret er det du trenger tips om?

Jeg trenger vel litt tips om hverdagslige ting, som gode utesteder, trivelige kafeer og ellers fine opplevelser man kan få i Bergen, enten det gjelder turløyper eller "bymerker". Jeg blir vel kjent med Bergen selv etter hvert, men det er fint med noen tips. :-)

Jeg skal forresten ta meg tid til et par Brann-kamper også! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet
Kommer litt an på hva du er interessert i' date=' men du finner jo det meste i Bergen. Hva interesserer deg?[/quote']

Jeg interesserer meg for musikk, sang og politikk blant annet. Har allerede ordnet det slik at mitt "politiske liv" skal få en opptur i Bergen. :ler:

Har vel vært ganske slapp til nå når det gjelder akkurat det. Så Bergen er altså byen jeg skal realisere meg selv i, om jeg kan si det slik. :-)

Jeg kunne også tenke meg å fortsette med sang, enten ved undervisning eller i et slags kor. Det finnes vel noen av dem i Bergen regner jeg med?

Drama er også av stor interesse. Lista er lang. :Nikke:

Gjest lillelou
Skrevet

Fins masse av alt mulig i Bergen! Avhengig av hva slags type kormusikk du liker, selvsagt. Av kor som holder på med klassisk musikk kan jeg anbefale Bergenok, tror jeg. Fins ymse bandprosjekter og orkester etc til enhver tid, det spørs bare akkurat hva du er ute etter. :-)

Av kafeer i Bergen jeg var/er spesielt glad i kan nevnes Røde Dromedar i gågaten utover mot Nordnes ("tuppen" av Bergen, hvor Akvariet ligger)

I samme gate, men litt gjemt ligger Altona vinkjeller, som er en deilig 1600talls hvitkalket murkjeller med dype stoler og peis, med et enormt vinkart, gode drinker og ganske rimelig champagne.

Vågen fetevarerett over gata på skrå fra Henrik igjen.

Håper du blir litt klokere, har sikkert glemt noen steder,men så begynner det å bli halvannet år siden sist jeg var "hjemme" i Bergen. Lykke til i den deilige byen! Og husk allværsjakke, som noen sa tidligere her...

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke forvent deg at Bergen skal være en by, unntatt i navnet. Det er bare tett bebyggelse som ligger her og der der det er plass til den mellom fjellene.

F.eks. er Fyllingsdalen ikke for en bydel å regne, egentlig, det er mer et tettsted du kommer til etter å ha kjørt et stykke gjennom ganske fin, ubebygd natur.

Og stålsett deg for buekorpsene, kjenner folk som har flyttet fra "byen" pga at de har en stygg tendens til å øve tidlig på søndag morgen. 20 smågutter med skarptromme, ingen andre instrumenter - aaargh!

Men ellers er det både fint og hyggelig der :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Fins masse av alt mulig i Bergen! Avhengig av hva slags type kormusikk du liker' date=' selvsagt. Av kor som holder på med klassisk musikk kan jeg anbefale Bergenok, tror jeg. Fins ymse bandprosjekter og orkester etc til enhver tid, det spørs bare akkurat hva du er ute etter. :-)

Av kafeer i Bergen jeg var/er spesielt glad i kan nevnes Røde Dromedar i gågaten utover mot Nordnes ("tuppen" av Bergen, hvor Akvariet ligger)

I samme gate, men litt gjemt ligger Altona vinkjeller, som er en deilig 1600talls hvitkalket murkjeller med dype stoler og peis, med et enormt vinkart, gode drinker og ganske rimelig champagne.

Vågen fetevarerett over gata på skrå fra Henrik igjen.

Håper du blir litt klokere, har sikkert glemt noen steder,men så begynner det å bli halvannet år siden sist jeg var "hjemme" i Bergen. Lykke til i den deilige byen! Og husk allværsjakke, som noen sa tidligere her...

Takk for mange gode tips! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke forvent deg at Bergen skal være en by, unntatt i navnet. Det er bare tett bebyggelse som ligger her og der der det er plass til den mellom fjellene.

F.eks. er Fyllingsdalen ikke for en bydel å regne, egentlig, det er mer et tettsted du kommer til etter å ha kjørt et stykke gjennom ganske fin, ubebygd natur.

Og stålsett deg for buekorpsene, kjenner folk som har flyttet fra "byen" pga at de har en stygg tendens til å øve tidlig på søndag morgen. 20 smågutter med skarptromme, ingen andre instrumenter - aaargh!

Men ellers er det både fint og hyggelig der :)

Kanskje jeg bare skal prøve å holde meg unna buekorpsene da :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det verste med dem er at de er så arrogante - buekorpe-spillerne, altså. I bergen går det nesten politikk i det. Og jeg bodde i Sandviken, idyllisk gate, men ble så ARG på disse drittungene som gikk ute og slo og dengte på trommene sine klokka åtte søndagsmorgen. De hadde klubbhus og greier, men neida, de tok trommene med seg UT og stilte seg i smauet, de....

:evil:

ellers er det vel ok i bergen

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og alle bruker skulpturen "den blå steinen" som møteplass. Det er en blåbrungrønngrå stor firkantet stein som ligger helt nede på enden av torgalmenningen, som er den store åpne plassen midt i byen (hvis du står på fisketorget og ser opp mot den røde kirken (st peterkirken) liksom). Så når du er ny her og skal møte folk sier de:

"Ser deg ved den blå steinen klokka 8!!!"

Litt krise om du ikke vet hvor den er ;)

Gjest Tristessa
Skrevet

Buekorps er jo gøy da! Synes det er så søtt å se gutta traske gatelangs i uniform mens de trommelommer. Men det er kanskje en forutsetning at man liker tromming, da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Buekorps er jo gøy da! Synes det er så søtt å se gutta traske gatelangs i uniform mens de trommelommer. Men det er kanskje en forutsetning at man liker tromming' date=' da.[/quote']

:ler: Det er i hvert fall koselig på 17. mai kan jeg tenke meg.

Skrevet

Jeg har bodd i Bergen. Jeg likte ikke tromming :)

Synes ihvertfall de kunne funnet bedre tidspunkter å øve på enn søndags morgen :sjokkert:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg slipper å høre trommingen på søndags morgener. Skal bo utenfor sentrum. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...