AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #1 Skrevet 11. april 2019 Har lagt merke til at det er flere her inne som bruker ordet "forguder" når de skriver for eksempel; jeg forguder datteren/sønnen min, barna forguder faren/moren/steforeldrene, jeg forguder ektefellen. Hvorfor bruker dere det ordet? Det er da mer normalt å si at man er glad i, setter pris på, bryr seg om, tenker på og elsker (i forhold til partneren)? Anonymkode: ab870...39b 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #2 Skrevet 11. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har lagt merke til at det er flere her inne som bruker ordet "forguder" når de skriver for eksempel; jeg forguder datteren/sønnen min, barna forguder faren/moren/steforeldrene, jeg forguder ektefellen. Hvorfor bruker dere det ordet? Det er da mer normalt å si at man er glad i, setter pris på, bryr seg om, tenker på og elsker (i forhold til partneren)? Anonymkode: ab870...39b Og dette plager deg såpass mye at du lager et inlegg om det? Jeezees... Anonymkode: 09b12...183 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #3 Skrevet 11. april 2019 Inflasjon i betydningen av ord. "glad i", "sette pris på" er jo sånt man bruker om en god kollega, eller en venninne. Man føler sterkere for ektefelle/barn. "Elsker" er blitt såpass vanlig å bruke om ting at det også er gått inflasjon i, og er ikke "verdt" nok lenger for å beskrive hva man føler for ungene sine. Men jeg er helt enig i at det høres tåpelig ut. Anonymkode: 692a8...8b4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #4 Skrevet 11. april 2019 Jeg forguder barna mine, jeg er ikke bare glad i dem. Det er jeg i niesen og nevøene til mannen. Det er litt forskjell... Anonymkode: ebd02...95a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #5 Skrevet 11. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette plager deg såpass mye at du lager et inlegg om det? Jeezees... Anonymkode: 09b12...183 Det er et spørsmål, ikke irritasjonsmoment. Stor forskjell. Anonymkode: ab870...39b
Hactar Skrevet 11. april 2019 #6 Skrevet 11. april 2019 For meg føles det litt feil å bruke «forgude» om noen som helst. Om jeg skulle forgude barna mine, ville det i mitt hode implisere at de ble satt på en pidestall og hevet over meg selv. Jeg finner det vanskelig å tilbe noen samtidig som jeg lærer dem å ikke spise med fingrene. Jeg elsker dem, da. Og jeg legger meg ikke opp i hvordan andre formulerer sin kjærlighet. 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #7 Skrevet 11. april 2019 9 timer siden, Hactar skrev: For meg føles det litt feil å bruke «forgude» om noen som helst. Om jeg skulle forgude barna mine, ville det i mitt hode implisere at de ble satt på en pidestall og hevet over meg selv. Jeg finner det vanskelig å tilbe noen samtidig som jeg lærer dem å ikke spise med fingrene. Jeg elsker dem, da. Og jeg legger meg ikke opp i hvordan andre formulerer sin kjærlighet. Helt enig. Må dog innrømme at jeg kvapp litt her om dagen da en FB bekjent gratulerte sin lille Nils Aurelius med bursdagen og avsluttet med "vi forguder deg".. 🙄 Anonymkode: 4511c...a80
Gjest Hummel34 Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 Jeg forguder barna mine. Elsker mannen min og er glad i annen familie og venner. Handler om som noen var inne på over her at det har gått inflasjon i ulike begreper, glad i er ikke sterkt nok til å beskrive min kjærlighet til barna. Men jeg sier ikke til barna at jeg forguder de. Når vi skilles eller det er natta sier jeg «glad i deg», «jeg forguder deg ville blitt for pretensiøst spør du meg... tror ikke barn har godt av å høre at det blir forgudet i tid og utide heller.
Gjest NotYou Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 3 minutter siden, Hummel34 skrev: Jeg forguder barna mine. Elsker mannen min og er glad i annen familie og venner. Handler om som noen var inne på over her at det har gått inflasjon i ulike begreper, glad i er ikke sterkt nok til å beskrive min kjærlighet til barna. Men jeg sier ikke til barna at jeg forguder de. Når vi skilles eller det er natta sier jeg «glad i deg», «jeg forguder deg ville blitt for pretensiøst spør du meg... tror ikke barn har godt av å høre at det blir forgudet i tid og utide heller. Veldig enig i dette. Føler det på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 Begrepet må jo ikke tas bokstavelig. Det er kun en beskrivelse for å skille det fra andre "glad i" ord. Så hvis folk tror jeg svever rundt barna mine og behandler dem som en gud, så tror jeg de innerst inne skjønner hva vi mener... Anonymkode: ebd02...95a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå