Gå til innhold

Sykkel 4,5 år.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg tror dette kan variere noe fra barn til barn, men jeg velger likevel å spørre folk her inne. Mulig dere har noen råd.

Jeg skal kjøpe sykkel til guten min som snart er 4,5 år. Han har tidligere brukt sparkesykkel og balansesykkel. Og vanlig trehjulsykkel i barnehagen da...

Men nå skal jeg kjøpe en mer "ordentlig" sykkel og lurer på om jeg skal kjøpe med støttehjul eller bare droppe det og prøve å lære han å sykle vanlig. Hva er deres erfaringer?

Om jeg setter på støttehjul, så vil jo han klare seg selv vil jeg tro, men litt intro om bremser fra meg da.

Om jeg dropper støttehjulene, må jeg nok bruke litt tid på å lære han å sykle, men da spørs det om han har tolmodighet for det. Altså om han er klar nå. Eller om jeg burde vente.

Noen som har erfaring? Tips? Når er det normalt at de lærer seg å sykle? 

Takker for all tips :) 

Anonymkode: 52770...94b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår tok av støttehjul når han ble 4. Da hadde han brukt balansesykkel i to år først, så balansen hadde han inne. Hjalp han i kanskje 5 minutter, så kunne han det.

Anonymkode: 067c2...574

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten vår tok av støttehjul når han ble 4. Da hadde han brukt balansesykkel i to år først, så balansen hadde han inne. Hjalp han i kanskje 5 minutter, så kunne han det.

Anonymkode: 067c2...574

Joda, balansesykkel og sparkesykkel går også bra her. Men selve sykkelen er jeg litt usikker på. Tror det er nesten bare å kaste seg i det og så får vi se hvordan det går. Kan alltids sette på støttehjulene hvis han har behov.

AnonymBruker
Skrevet

Her brukte vi balansesykkel i ca 2-3 mnd, etter det hadde hun veldig god balanse, prøvde 2-hjulsykkel uten støttehjul bare for å se hvordan det gikk, og jeg holdt i ca 200m så klarte hun det helt selv. Hun var da 3,5 år. Hva med å prøve uten støttehjul først og blir det for vanskelig så kan du sette på støttehjul. Finnes forresten sånn langt håndtak du kan feste på sykkelen så kan du holde der i starten, da uten støttehjul. Fint for ryggen din, ungen får den støtten han trenger for å holde balansen, og det gir ungen litt ekstra trygghet. 

Anonymkode: 0c92a...f3c

• Liker 1
Skrevet

Ville droppa støttehjul. Bedre å holde på balansetreninga som han har fått med løpesykkelen :) 

Vi brukte kun balansesykkel, og ungene lærte å sykle på vanlig sykkel da de var 3 og 4 år gamle. Det gikk kjapt siden de hadde balansen inne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk heller tiden nå på å lære han å sykle. Tror du tålmodigheten der vil vokse seg til? Min hadde ikke tid til støttehjul. 😅

Min lærte å sykle da han var 3,5 år etter å ha øvd seg på balansesykkel og tråhjul.

Anonymkode: fbdbf...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk ett lekefly da han var 2.5 år. Neste år var han pilot på charter mellom gardemoen og tenerife!

Altså seriøst... man spør om tips til å sykle og ALLE barna her deltok i tour de france fra 3 års alder. Lurt å ta svarene fra KG med litt skepsis da...

Det er mange barn i området vi bor i og jeg ser de fleste 4 åringer vruke stlttehjul. Noen 5 åringer også. 

Vi får se hvordan det går og hva vi gjør... vil at sykling skal være morsomt for han først og fremst... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har brukt og er god på balansesykkel, ser jeg ikke noe poeng i å gi han sykkel med støttehjul! Alle jeg kjenner som har brukt balansesykkel går rett på vanlig tohjuls og ungene klarer det med en gang. Selv fikk ungen sparkesykkel når hun var 2 år, balansesykkel når 3 år og 2 hjuls uten støttehjul når hun var 4 år. Hun øvde seg litt på 2hjulssykkelen uten pedaler et par mnd for å venne seg til den nye sykkelens størrelse og vekt. Den var jo litt større enn balansesykkelen. Når vi da tok på pedalene klarte hun å sykle fra første øyeblikk. 

Anonymkode: 74d78...c7c

• Liker 1
Skrevet

Vi droppa støttehjul, og han lærte seg å sykle da han var 3,5. Hadde hatt balansepunktet før det. 

Vi brukte vel to dager med litt trening før han fikk det til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er motvekten.

Tok av støttehjulebene i fjor da guttungen skulle starte på skolen.

Nabojenta på 7 år har fremdeles støttehjul.

Anonymkode: cee63...df5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om han er god på balansesykkelen går det nok fint uten støttehjul :) vår gutt brukte den mye og lærte å syke uten støttehjul når han var 3 år. Hadde nok aldri gått da hvis ikke.

Anonymkode: 69d29...ce3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min fikk ett lekefly da han var 2.5 år. Neste år var han pilot på charter mellom gardemoen og tenerife!

Altså seriøst... man spør om tips til å sykle og ALLE barna her deltok i tour de france fra 3 års alder. Lurt å ta svarene fra KG med litt skepsis da...

Det er mange barn i området vi bor i og jeg ser de fleste 4 åringer vruke stlttehjul. Noen 5 åringer også. 

Vi får se hvordan det går og hva vi gjør... vil at sykling skal være morsomt for han først og fremst... 

Vil du ikke ha svar på det du spør om da? 🙈 jeg kan ikke lyve og si at han begynte som 5 åring 😅

Anonymkode: 69d29...ce3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, jeg skulle til å si det samme! Alle KG-ere har barn som gikk da de var 7 måneder, snakket da de var 9 måneder og leste Dostojevskij da de var et år. :ironi:

Mange barn kan lære seg å sykle uten støttehjul når de er 4,5 år, men forskjellene er ganske store. Noen lærer det fort og andre bruker lang tid. Noen er ikke modne nok til den koordinasjonen som trengs, selv om de har balansen i orden på balansesykkel. Er de ikke «klare» for det, blir det bare trist og nederlag. For mestringens del ville jeg valgt støttehjul først, og heller sett det an litt. Kanskje er støttehjulene på en uke, kanskje hele sommeren. Det viktigste er at han har glede av syklingen :)  

Anonymkode: 252c7...816

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte å sykle uten støttehjul, og spurte en gang pappa hvorfor.

Han sa at barn ikke egentlig lærer å sykle lettere med støttehjul. Det å tråkke rundt er ikke så vanskelig, spesielt ikke når man allerede kan å bruke trehjulssykkel. Det som er vanskelig er å holde balansen, og det lærer man ikke med støttehjul. Med støttehjul lærer man bare å sykle med støttehjul, så når man uansett må lære å holde balansen uten støttehjul kan man like gjerne gjøre det med en gang.

Nå som mange barn triller rundt på balansesykkel lærer de faktisk å holde balansen før de lærer å sykle, så da er det enda mindre grunn til å begynne med støttehjul. Da risikerer man at barnet avlærer balansen, og så må lære å holde balansen på nytt når støttehjulene tas av.

Et annet tips fra da jeg lærte å sykle: Pass på at barnet får til å bruke bremsene før dere begynner å prøve bratte bakker. Pappa testet ikke det, så jeg fikk en tur på legevakta og fire sting i haka. Pappa hadde testet bremsene, og de fungerte fint, jeg var bare ikke sterk nok til å bruke dem.

Anonymkode: e6630...3d1

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 4-åring klarte å sykle på aller første forsøk! Jeg ble veldig overrasket! Han bruktte balansesykkel fra 2,5 års-alder :) Jeg tror nok at det går helt fint uten støttehjul 

Anonymkode: aff2b...955

AnonymBruker
Skrevet

Barn som bruker balansesykkel, lærer seg å sykle tidligere. Kanskje barna du kjenner til, kun har brukt støttehjul? Da tar det lengre tid 

Anonymkode: aff2b...955

Skrevet

Poenget er jo ikke at barna skal lære seg å sykle tidligst mulig, men at de gjerne kan bruke balansesykkel helt fram til de får vanlig sykkel. Å bruke støttehjul vil bare gjøre at de avlærer balansen. Ikke minst kommer man seg mye lettere fram på stien og fortau med balansesykkel/vanlig sykkel.

Det er på ingen måte sånn at barn innom sykkel med støttehjul på veien mot å lære å sykle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...