Gå til innhold

Låne av hjelpemiddelsentral?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal opereres i en fot i begynnelsen av mai. Jeg må gå på krykker i ca. 6 uker etter det. Det jeg lurte litt på, var om man kan, og da eventuelt hvordan, søke om å låne rullestol av hjelpemiddelsentralen (ev. andre steder)? Jeg har ikke fått noe informasjon fra fastlegen i forkant.

Anonymkode: d5370...a21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du får det dersom det ikke er medisinske grunner til det. F.eks at skulder også er skadet og krykker derfor ikke kan brukes. Krykker kjøpes på sykehuset(iallefall der jeg jobber). 

Anonymkode: 8963c...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er (veldig) overvektig, eller som nevnt over har problemer med skuldre/armer/hender, bør det være mulig å få lånt rullestol. Snakk med fastlegen, sykehus eller hjelpemiddelsentralen (som vet hvem som kan rekvirere).

Anonymkode: 2853b...405

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor alene, og ikke får lånt rullestol, vil jeg anbefale å skaffe et trillebord før du opereres.

Anonymkode: 2853b...405

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med rullestol når du har fått beskjed om at det er krykker du skal bruke? På kommunes hjelpemiddellager (ikke hjelpemiddelsentralen men kommunens eget lager) kan du låne krykker! Der kan du også få låne en arbeidsstol som du kan sitte på på kjøkkenet f.eks. Dette er hjelpemidler som man får låne i tre måneder, iallfall i min kommune!

Anonymkode: 3b47e...653

AnonymBruker
Skrevet

Du kvalifiserer neppe til å låne rullestol når du skal gå på krykker for en forbigående tilstand i skarve seks uker. Hvorfor gjøre seg mer hjelpeløs enn nødvendig?

Anonymkode: dbbe6...440

Skrevet

Du kan spørre fysio- eller ergoterapeuten på sykehuset. Hvis du trenger det, får du sikkert låne. Ellers er sånn arbeidsstol som nevnt over nyttig ! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk låne rullestol når jeg hadde prolaps og fikk en bronkitt samtidig. Var bare å ringe ned så og hente en, null problem det. Men bruk krykker så mye som mulig. Rullestol gjør fort at dui mister muskler i beinet du da ikke bruker.

Anonymkode: 3294c...181

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal opereres i en fot i begynnelsen av mai. Jeg må gå på krykker i ca. 6 uker etter det. Det jeg lurte litt på, var om man kan, og da eventuelt hvordan, søke om å låne rullestol av hjelpemiddelsentralen (ev. andre steder)? Jeg har ikke fått noe informasjon fra fastlegen i forkant.

I Oslo kommune kan man låne hjelpemidler, som en rullestol, på midlertidig lån ved behov. Man trenger ikke henvisning. Familie/pårørende kan hente for pasienten. 

Anonymkode: 50463...5c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle kommuner skal ha tilbud om korttidslån av hjelpemidler. Det pleier å være fort og greit, og helt uproblematisk å fikse. Fastleger kan gjerne lite om hjelpemiddelordningene generelt sett, er mitt inntrykk

Snakk med de på sykehuset, de har mer rutiner på dette :) I verste fall, så kan en ringe direkte til kommunens hjelpemiddellager og fortelle om behovet. En får ikke nødvendigvis låne de nyeste og fjongeste hjelpemidlene, en må ta det de har inne. Men en skal få så en klarer seg. Alternativet for kommunen er dyrere - om en får behov for hjemmetjenester fordi en ikke klarer seg selv. Kommunen er ansvarlig for sine innbyggere.

Her var det sykehuset som fikset prekestol og dostol, før utskrivelse. Det stod her hjemme og ventet :) 

Anonymkode: ebca1...f59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Ergoterapeuter og fysioterapeuter pleier søke sammen. Så med andre ord kan det være lurt å spørre på sykehuset om en av de kan søke hjelpemiddel for deg? Så får de vel tak i rette personen til å skrive søknaden, men jeg kan informere om at ventetiden er månedsvis lang.

Anonymkode: cd81d...82b

AnonymBruker
Skrevet

Bare stikk innom kommunens hjelpemiddellager så får du låne. Behøver ikke henvisning eller søknad. Noen steder kreves et lite depositum, men disse pengene får du tilbake igjen når du leverer tilbake hjelpemidlene. 

Dersom ens behov for hjelpemidler vil vare lenger enn tre måneder må en snakke med ergoterapeut eller fysioterapeut som hjelper en med å søke NAV hjelpemiddelsentral. Dette er også gratis. Men i ditt tilfelle der du kun trenger hjelpemiddel i seks uker vil riktig sted å henvende seg være kommunens hjelpemiddellager. 

Anonymkode: 5bf00...4a7

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vanligvis skal man klare seg med krykker, man kjøper selv etter operasjoner i en fot. Dette hjelper sykehuset deg med. 

Mener du du trenger andre hjelpemidler så er veien til Nav Hjelpemiddelsentral via fysio og ergoterapitjenesten i kommunen. De vurderer og de søker.  Ser noen skriver bare stikk innom, men du kan ikke bare stikke innom og be om å få. 

Anonymkode: e15f0...2dd

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ergoterapeuter og fysioterapeuter pleier søke sammen. Så med andre ord kan det være lurt å spørre på sykehuset om en av de kan søke hjelpemiddel for deg? Så får de vel tak i rette personen til å skrive søknaden, men jeg kan informere om at ventetiden er månedsvis lang.

Anonymkode: cd81d...82b

Nei, dette er selvfølgelig ikke riktig - når det gjelder korttidslån, som er beregna på mennesker med akutt sykdom eller skade :)

Det ville jo vært helt meningsløst. Alle kommuner skal ha tilbud om korttidsutlån av de mest nødvendige hjelpemidler, og har lagre med typiske basic modeller av ting som dusjstol, dostol/toalettforhøyer, rullestoler, prekestol. Ellers ville de måtte ha folk liggende på sykehus lengre (og det betaler kommunen for når pasient er ferdigbehandlet) eller så måtte kommunen innlegge folk som har akutt behov for denne typen hjelpemidler i sykehjem mens søknadsprosessen gikk - og for de fleste ville behovet være over før søknaden ble behandlet. 

Ved varig innvilgelse av hjelpemidler derimot, er det sånn som du sier :) Da søker en også om hjelpemidler helt ned til spesifikke modeller og tilpasninger til den enkeltes behov - og forventet varighet på sykdommen må være minst 2 år. Slikt tar lengre tid både å få behandlet og ofte må det kjøpes inn direkte til den brukeren.

Korttidslån via lokalt hjelpemiddellager er tilpasset de akutte, plutselige behovene - og det går fort og greit å få i orden :) Det e altså to ulike utlånsordninger, for to helt ulike behov. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vanligvis skal man klare seg med krykker, man kjøper selv etter operasjoner i en fot. Dette hjelper sykehuset deg med. 

Mener du du trenger andre hjelpemidler så er veien til Nav Hjelpemiddelsentral via fysio og ergoterapitjenesten i kommunen. De vurderer og de søker.  Ser noen skriver bare stikk innom, men du kan ikke bare stikke innom og be om å få. 

Anonymkode: e15f0...2dd

Jo, det kan en faktisk. mange steder.

Korttidslån er ikke det samme som å søke om hjelpemidler til varige behov, med minstekrav om 2 års behov. Så i denne sammenhengen er opplysningen du kommer med rett og slett feil. Noen steder er det selvfølgelig litt mer formaliserte rutiner, at en kanskje trenger uttalelse fra behandlende lege i tillegg. Men kommunalt hjelpemiddellager lever basishjelpemidler på dagen, om akutt behov oppstår.

Faktisk, så kan en også få låne basic hjelpemidler via lokalt, kommunalt hjelpemiddellager mens en venter på å få sin varige søknad via ergo/fysio behandlet :)  Dette sier jeg med stor sikkerhet, som både bruker av varige hjelpemidler, og hatt akutt behov ved plutselig forverring av sykdom.Da fikk jeg selvfølgelig bare utlevert den ene typen dusjstol som de hadde på lager, så jeg klarte meg - mens søknaden min om stol mer tilpasset mitt bad og behov ble behandlet :)

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her kan man bare ringe kommunen og låne en rullestol gratis. Det er ikke det samme som hjelpemiddelsentralen. Jeg vil anbefale å få tak i en på forhånd hvis du tror du trenger en. Jeg har selv sittet i rullestol på 17. mai da jeg var gipset.

Anonymkode: a5270...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...