Gå til innhold

Ikke bruk disse ordene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ordene «dverg», «døvespråk» og «blindehund» er diskriminerende. Det mener ni organisasjoner. De har laget en liste over hvilke ord du heller bør bruke.

https://www.klartale.no/norge/ikke-bruk-disse-ordene-1.332561

Enige ?

Anonymkode: ec116...24e

Herregud.. Krenkefesten fortsetter, skjønner jeg.. 

Anonymkode: 16efc...190

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. Krenkefesten fortsetter, skjønner jeg.. 

Anonymkode: 16efc...190

Artikkelen er fra 2012 så vi har vært krenket en god stund :fnise:

Anonymkode: ec116...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kortvokst, men jeg ser på dverg som et stygt ord å bruke om andre mennesker. Man kalte vel kortvokste mennesker dverg før, fordi man assosierte dem med dverger fra eventyr. Nå vet vi jo at de er vanlige mennesker som oss, og ikke en fantasifigur fra snøhvit

Døvespråk og blindehund er kanskje ikke så fornærmende, men det er litt sånn "bondespråk" (se hvordan jeg brukte et fornærmende ord for å forklare fornærmende ord). Litt sånn lavpanna språk. Litt som når man kaller ei kvinne for gammel, sur kjerring eller sier at noen med dårlig tale har et bondespråk. Det er språk som henger igjen fra en alder med andre holdninger, og disse holdningene kan sitte igjen i språket. Når man sier bondespråk, så henger det sammen med at man så på bønder som mindre raffinerte og mindre intellektuelle. 

Dette handler ikke bare om ordene, det handler om holdningene bak ordene. Mange har dårlige holdninger som dømmer menneskegruppene det gjelder, og selv om du personlig aldri merker noe til det, så opplever disse gruppene med mennesker mye diskriminering og mennesker som dømmer de og behandler de dårlig. 

Anonymkode: 10bb2...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hører noen si blindehund og døvespråk så tenker jeg ikke at de diskriminerer, men at de er litt dårlige i norsk og ikke vet hva ting heter. «Alle» vet vel at det heter førerhund og tegnspråk?

At dverg blir oppfattet som nedsettende burde vel ikke sjokkere nok. 

Anonymkode: 4e10b...a19

Skrevet

Hmm... Jeg trodde senil var å bli gammel og surrete,  men demens var en diagnose.🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...