Gå til innhold

Tragisk--- Hva er det egentlig livet dreier seg om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104053

Dette er like tragisk som de jentene som bruker et helt liv først til å planlegge bryllupet sitt, og dernest bruker de hele resten av livet til å minnes akkurat den dagen.

Lykken er komplett når brudebildet forstørres opp i plakatstørrelse og pryder stueveggen til stor glede (les: til skrekk og advarsel) for resten av verden.

Ærlig talt -hva er det EGENTLIG som er viktig her i livet? Å leve for noe som skal bli? Å leve for noe som har vært?

Det er patetisk å begynne å planlegge russetiden allerede på ungdomsskolen. Russetiden er ikke SÅ morsomt.... Faktisk er russetiden kun en kvalmende periode med spy, piss, øl, sneiper, sæd, skitne underbukser, dårlig ånde, dårlig musikk, patetisk sjekking og dårlig sex. Men noe må vel skoleverket friste med for å få denne åndssvake ungdommen til å fullføre de tre årene etter ungdomsskolen...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Lett for oss som HAR vært russ å si at russetiden er oppskrytt :) Man lærer så lenge man lever, og forhåpentligvis angrer de ikke altfor mye..

Angående bryllups-planlegging. Det er bare å innse at vi har forskjellige prioriteringer og interesser. Selv ville jeg ikke brukt flere år og hundretusener av penger på planlegging og gjennomføring av et bryllup. Men dem om det. Ingen som tvinger noen deg eller meg til å gjøre det samme.

Gjest seroxata
Skrevet

woooooow... det hadde jeg aldri i mitt liv giddet å bruke så mye som ei krone på! :o snakker om sløsing med penger..... Kan da ikke være sååå stort! aldri vært russ selv, ville aldri være det... skjønner ikke helt at noen kan ta opp lån for en liten periode i sitt liv!

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle har ikke de samme prioriteringene. Hadde vel ikke giddet å bruke snaut 30000 for å være med på en russebil (ok, de får vel endel for den når den selges så det blir mindre enn 30000). Men jeg gidder heller ikke å kaste bort penger for å dra til syden og ligge som sild i en tønne på en badestrand. Sikkert mange som synes det er ok.

Skrevet
Alle har ikke de samme prioriteringene. Hadde vel ikke giddet å bruke snaut 30000 for å være med på en russebil (ok' date=' de får vel endel for den når den selges så det blir mindre enn 30000). Men jeg gidder heller ikke å kaste bort penger for å dra til syden og ligge som sild i en tønne på en badestrand. Sikkert mange som synes det er ok.[/quote']

Det er vel ikke noen motsetning til denne russebussen å reise til syden for å ligge som sild i tønne? Selv har jeg aldri ligget som sild i tønne i syden til tross for at jeg heller aldri har vært med på en russebuss... :ler:

Selvsagt er det snakk om prioriteringer -man prioriterer hva som er viktig her i livet. Selv finner jeg det meget viktig å leve Her og Nå, for jeg vet at det er nettopp Her og Nå livet mitt formes. Jeg er veldig glad jeg ikke lever for "de 17 dagene om 4 år da jeg skal spy, pisse og pule". Jeg er også veldig glad jeg ikke lever for "de 17 dagene jeg spydde, pissa og pulte den gangen for 4-14-24 år siden".

Hvis noen skjønner hva jeg mener...

Skrevet

Nettopp. Livet er det som foregår mens vi planlegger framtiden. Mange er så opphengt i spesielle anledninger som kommer til å skje (enten det er bryllyp eller russetid) og glemmer tiden her og nå. For min del er hverdagene mer verdt enn den ene bryllupsdagen, den ene ferieuken eller hva det måtte være.

Skrevet
Nettopp. Livet er det som foregår mens vi planlegger framtiden. Mange er så opphengt i spesielle anledninger som kommer til å skje (enten det er bryllyp eller russetid) og glemmer tiden her og nå. For min del er hverdagene mer verdt enn den ene bryllupsdagen' date= den ene ferieuken eller hva det måtte være.

Jeg er veldig, veldig enig i dette! Vi har så mange hverdager -så få av de spesielle dagene. Hvis vi ikke har en fin og lykkelig hverdag (sett i perspektiv, jeg mener -det er helt normalt at ting i hverdagen går litt opp og ned) redder vi ikke livslykken vår med de 17 pule-pisse-spy dagene heller!

Gjest Anonymous
Skrevet

Under 30.000, det er jo ikke så voldsomt. De kommer til å få det gøy. Selv brukte jeg 6000 på buss, men den var ikke så voldsomt fin. Brukte kanskje en 10.000 til sammen på russetiden. Helt greit det.

Skrevet

Jeg er ikke enig med flestparten her. For meg gir det mye glede å planlegge ting som ferie, bryllup, ev.russetid, en fest, jul osv.. Og så gir det meg glede i ettertid å tenke tilbake på det som ble resultatet. Jeg vil ikke si at jeg ikke kan leve her og nå - det gjør jeg mesteparten av tida. Men, likegodt som jeg sitter og glor på tv så kan jeg sammen med familie/venner planlegge en spesiell anledning. Ganske så gøy faktisk :wink:

Skrevet
Jeg er ikke enig med flestparten her. For meg gir det mye glede å planlegge ting som ferie' date=' bryllup, ev.russetid, en fest, jul osv.. Og så gir det meg glede i ettertid å tenke tilbake på det som ble resultatet. Jeg vil ikke si at jeg ikke kan leve her og nå - det gjør jeg mesteparten av tida. Men, likegodt som jeg sitter og glor på tv så kan jeg sammen med familie/venner planlegge en spesiell anledning. Ganske så gøy faktisk :wink:[/quote']

Å leve her og nå er ikke ensbetydende med å sitte og glo på TV, vet du... Hvis det er det for deg, så skjønner jeg godt at du heller vil leve for fremtiden eller fortiden.

Skrevet

Å leve her og nå er ikke ensbetydende med å sitte og glo på TV, vet du... Hvis det er det for deg, så skjønner jeg godt at du heller vil leve for fremtiden eller fortiden.

Mulig jeg uttrykte meg feil for deg, men jeg lever faktisk mest "hær og nå". Er en ganske aktiv person. Likevel er det tider da folk flest, meg innkludert, ikke har spesielt mye å gjøre - som f.eks om kvelden. I disse stunder mener jeg at jeg heller planlegger en spesiell anledning enn å se på tv. Skjønner? Har aldri du ledig tid forresten?

Gjest SumoBryter
Skrevet

Sløsing sløsing sløsing... Har ikke foreldrene deres lært dem noe om verdien av penger. Rett og slett skammelig.

Skrevet

Jeg er helt enig i at man skal leve her og nå.

Men disse ungdommene er jo knapt fyllt 18!! De er udødelige, kan ikke skade seg, blir deprimerte om de ikke kommer seg på byen fredag og lørdag minst. Livet er damer/gutter, disco, fest. De jobber rævva av seg for å ha råd til å drikke seg dritings. Og det er jo kjempemoro!!! Jeg har vært der, elsket det, og er glad jeg er ferdig med deg :ler: Og selv om jeg ikke lever på det, husker jeg jo at det var dritgøy da!! Og HELT verdt det å jobbe hele sommeren for å ha råd til å feste utover høsten som student.

Man får et litt annet perspektiv på livet etterhvert Nelle.

Forøvrig kan man vel fint bruke masse tid på å planlegge bryllupet sitt, og henge opp fine bilder/lage album etterpå, uten at man av den grunn må gi opp å nyte hverdagslivet? Planleggingen setter kanskje en ekstra spiss på hverdagen mens man holder på, men å si at det gjør at folk har lite å leve for (som jeg leser deg indirekte) syns jeg er å dra den langt langt ut over fakta. Selv reiste jeg til Køben og giftet meg med bare min kjære med på reisen. Vi brukte kanskje 5 timer på planlegging og nøt hver time av gjennomføringen. Mange grunner til at man velger det ene eller det andre, livskvalitet er ikke en gitt verdi - den varierer fra menneske til menneske.

Skrevet
Jeg er helt enig i at man skal leve her og nå.

Men disse ungdommene er jo knapt fyllt 18!! De er udødelige, kan ikke skade seg, blir deprimerte om de ikke kommer seg på byen fredag og lørdag minst. Livet er damer/gutter, disco, fest. De jobber rævva av seg for å ha råd til å drikke seg dritings. Og det er jo kjempemoro!!! Jeg har vært der, elsket det, og er glad jeg er ferdig med deg :ler: Og selv om jeg ikke lever på det, husker jeg jo at det var dritgøy da!! Og HELT verdt det å jobbe hele sommeren for å ha råd til å feste utover høsten som student.

Man får et litt annet perspektiv på livet etterhvert Nelle.

Forøvrig kan man vel fint bruke masse tid på å planlegge bryllupet sitt, og henge opp fine bilder/lage album etterpå, uten at man av den grunn må gi opp å nyte hverdagslivet? Planleggingen setter kanskje en ekstra spiss på hverdagen mens man holder på, men å si at det gjør at folk har lite å leve for (som jeg leser deg indirekte) syns jeg er å dra den langt langt ut over fakta. Selv reiste jeg til Køben og giftet meg med bare min kjære med på reisen. Vi brukte kanskje 5 timer på planlegging og nøt hver time av gjennomføringen. Mange grunner til at man velger det ene eller det andre, livskvalitet er ikke en gitt verdi - den varierer fra menneske til menneske.

Kjempebra skrevet og helt enig! Guttene er 18 år, synes det vitner om at de allerede er blitt flinke til å gjennomføre et stort prosjekt. Nok av 18 åringer som hadde gitt opp å få til noe så ambisiøst. Senere i livet vil de kanskje bruke den gløden og iveren på litt mer "verdige" tiltak, men NÅ er det fest og moro som gjelder....... Jeg mener også at det å leve her og nå fint kan kombineres med å også markere de store merkedagene her i livet. De to tingene utfyller hverandre.

Skrevet
Sløsing sløsing sløsing... Har ikke foreldrene deres lært dem noe om verdien av penger. Rett og slett skammelig.

Det eneste de lærer er "jeg vil ha"-ideologi. Og foreldrene gir.

Skrevet

Det eneste de lærer er "jeg vil ha"-ideologi. Og foreldrene gir.

Trodde det stod at de fleste hadde jobbet og spart, jeg.

Selv må jeg si at plenlegging til en ferie er kjempegøy. Og jeg flyter i ettertid på ferier jeg hadde for flere år siden. Det er minner som aldri kan tas fra meg uansett hvor fattig eller syk og skrøpelig jeg blir inntill det går på hukommelsen :ler: ).

Bryllup planla jeg av nødvendig onde, for å få det slik jeg ville, emn jeg synes ikke det var gøy. Brukte derfor så lite tid som mulig. Og var hele dagen veldig obs på å være tilstede, noe som resulterte i at jeg husker det aller meste som skjedde, i motsetning til mange jeg kjenner som satt fordypet i tanker om festen i kirken, om dansen under middagen osv.

Når russefeiringen startet for fullt er jeg 100 % sikker på at disse gutta i høyeste grad lever her og nå!!

Skrevet

Trodde det stod at de fleste hadde jobbet og spart, jeg.

Snakker ikke om disse generelt (ikke at jeg tror de har klart å spare opp 800 000 helt alene, men..), men om holdningene som svirrer rundt i dette området/miljøet/kall det hva du vil.

Gjest Anonymous
Skrevet

under 30.000 på hver er fullt mulig å spare opp til når man bor hjemme hos mor og far. Er ikke så mange utgifter man har da.

Skrevet
under 30.000 på hver er fullt mulig å spare opp til når man bor hjemme hos mor og far. Er ikke så mange utgifter man har da.

Enig, dessuten pleier slike busser å ha sponsing for en god del tusen kroner i tillegg.

Skrevet

Akkurat nå er det ganske mange av dere som har misforstått hva jeg egentlig mener...

Jeg er selvsagt ikke i mot at man skal planlegge! Selvsagt må man forholde seg til fremtiden -til ferier og andre fine anledninger som man kan se frem til i livet sitt. Og selvsagt kan denne planleggingen også være gøy -jeg liker også å planlegge ferier etc. -hvem gjør vel ikke det!? Planlegging er jo med på å bygge opp glede og forventning -det er jo positivt!

Det jeg mener er de mange ekstreme tilfellene -hvor livet nesten kun fokuseres rundt EN bestemt hendelse, som enten skal skje en eller annen gang langt frem i tid, eller som har skjedd for lang tid tilbake.

Jeg vet om jenter som til eksempel begynte å planlegge bryllupet sitt lenge før de i det hele tatt hadde noen kjæreste. Som begynte å strikke babyklær til "kista" si allerede på ungdomsskolen -og planla både hus og hjem lenge før dette på noen som helst måte var realistisk å gjennomføre. Og da de samme jentene endelig ble gift (sånn ca. 10-15 år etter at de begynte å planlegge bryllupet), så lever de og ånder for den ene dagen i livet da selve bryllupet stod. Alt fokuseres på den dagen som VAR -den gangen da de giftet seg...

Det er faktisk mange sånne jenter (bare se inne på bryllupsforumet her inne.... er nok noen der også), og jeg tør påstå at mange av disse jentene har litt manglende evne til å levet i nåtiden -noe jeg synes er trist.

Og; jeg fikk litt assosiasjoner til nettopp ovennevnte da jeg leste om disse guttene som satser ALT på 17 dagers russefeiring -at de faktisk har planlagt russetiden helt siden ungdomsskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...