Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er på jobbintervju, er det dumt å si til sjefen om du har adhd eller asperger, bipolar eller noe? 

Anonymkode: c0eaa...252

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 07ea1...1a2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alt du sier, kan og vil bli brukt i mot deg. 

Hadde heller sagt noe om persontrekkene dersom man blir spurt om ‘5 positive og 5 negative om deg’. 

Feks dersom du har ADHD, si at du er energisk og liker at det skjer noe.

Anonymkode: eb5fb...1f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dumt. Da tenker arbeidsgiver at her blir det mye ekstra "styr" og kanskje sykemeldinger, alt ettersom.

Anonymkode: 4386b...cf7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, veldig dumt. 

Anonymkode: 5a4ba...54a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig dumt. Da risikerer du at de har masse negative fordommer eller feilaktige antagelser som gjør at de avviser deg. 

Anonymkode: 674bc...324

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri del noe privat på jobb.

Anonymkode: 582f4...347

• Liker 2
Skrevet

Finnes det en bok eller artikkel som beskriver hvordan man bør formulere seg når spørsmål om 5 gode og dårlige sider kommer opp? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier man om man har høy utdanning, men lange hull i CVén, men under utdanning og etterpå har fungert godt og er tilnærmet 100% friskemeldt? Skal man da fortelle om bakgrunnen for manglende arbeidserfaring før utdanning? Dvs fortelle om diagnoser? Dersom det er milde diagnoser, men likevel alvorlig nok til at man tidligere i livet var ute av stand til å jobbe.

Anonymkode: 91e92...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det kommer an på hvordan dette påvirker arbeidshverdagen. Vil du fungere på lik linje med en som er frisk så nei, ikke si noe. Trenger du tilrettelegging på noen som helst måte og blir spurt om dette vil det være løgn å svare nei så da ville jeg vært ærlig om hva du trenger, ikke nødvendigvis diagnose. Starter du med en løgn risikerer du bare å bli sagt opp i oppsigelsestiden som er bortkastet tid for både deg og arbeidsplassen... Blir du ikke spurt om funksjonsevne eller behov for tilrettelegging så trenger du selvsagt ikke si noe.

Anonymkode: 45cca...9c2

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri del noe privat på jobb.

Anonymkode: 582f4...347

Uenig! Det kan være en god ting å dele spesifikke private ting.

En arbeidsgiver kan lettere legge tilrette om han vet om en diagnose. Det er mer forståelse for at jeg er bipolar, enn at jeg bare er litt "rar" og ustabil. Det har fungert veldig bra de stedene jeg har jobbet, og ført til bedre samarbeid. 

Det sagt, er det ikke noe jeg ville sagt i et intervju eller i den første tiden. Ville også sett an og kjent på stemninga før jeg hadde sagt noe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier man om man har høy utdanning, men lange hull i CVén, men under utdanning og etterpå har fungert godt og er tilnærmet 100% friskemeldt? Skal man da fortelle om bakgrunnen for manglende arbeidserfaring før utdanning? Dvs fortelle om diagnoser? Dersom det er milde diagnoser, men likevel alvorlig nok til at man tidligere i livet var ute av stand til å jobbe.

Anonymkode: 91e92...3fb

Jeg stresser mye med nettopp dette - gruer meg til utdanningen er ferdig. :( Ikke jobbet under studietiden, og har i tillegg brukt noen år ekstra på masterutdanningen. 

Anonymkode: d2cd1...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anim92 said:

Uenig! Det kan være en god ting å dele spesifikke private ting.

En arbeidsgiver kan lettere legge tilrette om han vet om en diagnose. Det er mer forståelse for at jeg er bipolar, enn at jeg bare er litt "rar" og ustabil. Det har fungert veldig bra de stedene jeg har jobbet, og ført til bedre samarbeid. 

Det sagt, er det ikke noe jeg ville sagt i et intervju eller i den første tiden. Ville også sett an og kjent på stemninga før jeg hadde sagt noe.

Enig i at det funker i en jobb man allerede har, jeg har blitt utredet og fått diagnosen Aspergers i voksen alder, og har fortalt det til flere av kollegaene mine, som alle bare har smilt og sagt at "det visste vi jo, egentlig", altså at de har merket at det er "noe" med meg, men at det ikke har vært et stort problem.

Anonymkode: c1a6e...9a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...