Gå til innhold

Når merket dere de første grå hårene og hva kan man gjøre mot det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg begynte å få noen enkelte grå hår da jeg var rundt 30, og en stund så nappet jeg dem ut. Det var skikkelig kjipt å merke det i starten Så skjedde det lite, men da jeg var rundt 36-37 så kom det plutselig veldig mange rundt ørene og tinningen. Jeg har veldig mørkt hår, så når jeg har håret i hestehale så synes det godt rundt ørene at det er mye grått. Heldigvis så er det relativt få grå hår i de øverste lagene, så det viser ikke så godt når jeg har håret ned. Har prata litt med frisøren, og hun anbefaler at jeg ikke farger eller striper, for det er mye jobb med vedlikehold og når man ser på mitt hår så legger man ikke merke til de grå som er der. Jeg har også tenkt at siden jeg blir 40 til neste år, så begynner jeg å være komfortabel med at det er lit grått hår som viser. Det var grusomt da de første kom, men nå har jeg slått meg til ro med det. 

Nevnte for mannen min at jeg hadde lurt på å farge håret, og han bare "hæ, hvorfor det? Har du grått hår?". Så det er nok mer en selv og andre damer som ser det, i allefall ikke min mann :)

Anonymkode: bce81...6ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk mine første grå hår på din alder, og er nå 41 år, og det er fortsatt veldig få av de. Så jeg bare napper de få grå hårene jeg har. Og regner med at jeg kan gjøre det i mange år til. Så blir det sikkert farging av håret i 50 årene, og aksept i 60 årene. 

Jeg har mørke brunt hår, så det synes jo godt.

Anonymkode: 5ee02...0fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var rett over 20 da jeg fant mitt første. Da var det så få at jeg nappet dem etterhvert. Da jeg rundet 30 var det imidlertid såpass mye at jeg begynte å farge håret. Gjør det hjemme, og farger etterveksten når det trengs. Jeg er 35 forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant de første rundt 20års alderen. Ble gravid da jeg var 25, og da kom det mer. Etter baby kom har jeg fått en god del i tinningen. Er ganske mørrk i håret, så det syns ganske godt.

Liker ikke hvordan håret føles etter der er farget, så jeg lar det bare være. Jeg bryr meg ikke og samboer bryr seg ikke, så da kan jeg leve fint med å være litt grå som 29åring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nå, i en alder av 52 år, begynt å få grått hår. Jeg farget det her om dagen med hjemmefarging uten rødskjær i. Det ble faktisk veldig bra.

Anonymkode: 57ef1...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lys blond, og fikk mine første grå hår da jeg var 35. Nå er jeg 51. Farger etterveksten hver mnd selv, og det er ikke noe styr. Hos meg er det fortsatt kun oppe på toppen av hodet, og bak ørene. Men jeg vil ikke ha noen grå hår. Det får alle til å se eldre ut uansett hvordan man ser ut ellers. 

Jeg har svigerinner i 60-årene som har sluttet å farge hår og ettervekst. De ser så mye eldre ut enn da de farget håret, selv om de ser veldig fine ut ellers. Det å ha grått hår ser jeg på som gammel! Selv om du er sprek ellers, og kanskje 50 år, så sier grått hår at du er "ferdig"!

Anonymkode: dd5ed...48e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 11.4.2019 den 6.25, Peanut skrev:

Da er det ikke grått hår, men glasshår :sleep: Grått hår karakteriseres som noe knudrete hårstrå som er enten grått eller hvitt. Når man har fått det, vil ikke fargen komme tilbake. Farger man håret, sitter fargen i, til etterveksten kommer. 

Glasshår karakteriseres som glatt hårstrå som er gjennsiktig. Fargen kan der komme tilbake når man har stressfrie perioder. Farger man håret, glir fargen av hårstrået når fargen vaskes ut og er synlig i håret der det er også frem til etterveksten. 

Jeg har glasshår. Farger håret gyllenblondt så glasshårene gir sjatteringene i håret. Jeg har hatt hårstrå der en del er mørk blond, så gjennomsiktig og så mørk blond igjen. 

Hei! Jeg har aldri hørt begrepet glasshår før, men etter å ha googlet det nå står det at det er hår som farge ikke setter seg i. Jeg vant en frisør time for omkring et år siden hvor de farget håret mitt, og jeg måtte sitte i over en time med fargen fordi den ikke ville feste seg sa hun! På det tidspunktet hadde jeg ingen grå hår såvidt jeg vet, og når jeg har farget håret med hjemmefarge ca et år før det så hadde ikke fargen noe problem med å sette seg. Kan det være at jeg plutselig fikk glasshår? 
Jeg har ikke farget håret etter den frisørtimen fordi jeg følte det ødela og tynnet håret mitt utrolig mye, sved det vekk rett og slett, siden jeg måtte sitte så lenge med fargen og jeg ønsker å få tilbake et tykkere og sunt hår igjen. 

Derfor var planen min å unngå hårfarge , helt til jeg nå har sett de hvite hårene komme. 

Hvordan vet man forskjellen på glasshår og grått hår? Mine er hvite tror jeg, og det første jeg nappet ut var halvparten hvitt og halvparten mørkt av hårfargen som hadde vokst ut. 

Anonymkode: a46e4...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.4.2019 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å få noen enkelte grå hår da jeg var rundt 30, og en stund så nappet jeg dem ut. Det var skikkelig kjipt å merke det i starten Så skjedde det lite, men da jeg var rundt 36-37 så kom det plutselig veldig mange rundt ørene og tinningen. Jeg har veldig mørkt hår, så når jeg har håret i hestehale så synes det godt rundt ørene at det er mye grått. Heldigvis så er det relativt få grå hår i de øverste lagene, så det viser ikke så godt når jeg har håret ned. Har prata litt med frisøren, og hun anbefaler at jeg ikke farger eller striper, for det er mye jobb med vedlikehold og når man ser på mitt hår så legger man ikke merke til de grå som er der. Jeg har også tenkt at siden jeg blir 40 til neste år, så begynner jeg å være komfortabel med at det er lit grått hår som viser. Det var grusomt da de første kom, men nå har jeg slått meg til ro med det. 

Nevnte for mannen min at jeg hadde lurt på å farge håret, og han bare "hæ, hvorfor det? Har du grått hår?". Så det er nok mer en selv og andre damer som ser det, i allefall ikke min mann :)

Anonymkode: bce81...6ab

Så skjønt å lese :) Ja dette er jo noe som skjer før eller senere uansett, og kanskje ikke like stor krise som man innbiller seg når man plutselig oppdager det :) På et tidspunkt må vi alle lære oss å slå oss til ro med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er virkelig store variasjoner er. Farmor på 82 begynte ikke å bli grå før i 70-årene, og hun har fremdeles mye av sin naturlige mørk blonde hårfarge i det grå.

Mens samboer på 38 er nesten helt grå. Han bekymrer seg ikke om dette, og jeg syns det kler han. Det hadde vært mye verre for han å miste håret.

Anonymkode: 08aa8...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.4.2019 den 3.19, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig vanlig å få grå hår så tidlig? Jeg er 49 år og har ikke et eneste.

Anonymkode: fa77d...328

Ja, og det sies at det er sunt å få grå hår ;)

Synligheten kommer jo an på hårfarge. Når jeg striper det lysere, trenger jeg ikke gjøre noe med der så ofte :)

Anonymkode: a7e52...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å få litt grått hår når jeg var i slutten av 20 årene. Har ikke gjort noe som helst med det. Ser ikke noen grunn til at jeg skal gjøre det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er helt normalt... Jeg fikk det første i slutten av 20-årene. Har mørkt hår, så de synes jo ganske godt. Tror det er mange lyse mennesker som tror de ikke har grått hår, fordi de ikke kan se dem :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fikk 5 grå  hår etter en stressende og traumatiserende periode da jeg var 20, nappa de ut og har etter noen år nå enda ikke fått nye.

Anonymkode: 4d2e3...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det har vært in med grått hår i sikkert ti år nå så det er ikke noen krise å bli grå idag. Unger på 18 farger jo håret grått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det førstegang når jeg var 19-20, så fikk jeg dame og de ble borte.

Ble singel relativt nylig og har faktiskt oppdaget noen gråhår igjen nå (26år)

Ungkar livet er litt stressende, men verdt det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det sies at det er sunt å få grå hår ;)

Synligheten kommer jo an på hårfarge. Når jeg striper det lysere, trenger jeg ikke gjøre noe med der så ofte :)

Anonymkode: a7e52...caf

Stemmer det:

https://www.vi.no/helse/gratt-har-er-et-godt-tegn/69618899

Anonymkode: 83c68...002

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
On 4/11/2019 at 1:03 AM, AnonymBruker said:

Det var min tur da, 36 år og funnet mine første grå hår! Har hatt to veldig stressende søvnløst og angstpreget år etter jeg fødte tvillinger, fikk fødselsdepresjon og begynte å røyke igjen etter svangerskapet. Innbiller meg at det har skylden for gråhåra, men vet jo at de hadde kommet før eller senere. Jeg føler meg bare ikke klar og så gammel enda!  Jeg drakk mye alkohol i tenårene, men hvem gjorde vel ikke det? Nå har jeg blitt livredd for å gjøre noe "feil" fordi jeg vil ikke ha flere grå hår. 

Når kom dine første grå hår, hvordan tok du det, og hva kan man gjøre mot det som ikke ytterligere skader håret? Sterk kjemisk farging er jeg skeptisk til for innbiller meg at det også kan fremskynde hårets aldringsprosess, men kanskje det finnes noe organic eller oljer eller urtetilskudd som sakter ned utviklingen? 

Ifølge Medical Medium er grå hår relatert til en belastet lever. Alkohol sliter selvsagt på leveren, kontinuerlig stress og angst produserer mye adrenalin som også er hardt for leveren, Fødselsdepresjon kan være relatert til oppblomstring av virus som han også skriver om, det kan trigges blant annet av fødsler. Og slike virus belaster også leveren.

Dette er nok godt forklart i boken hans Liver Rescue som kommer på norsk nå til sommeren, så sjekk ut den. Der er det også en enkel leverrens som man kan gjøre, som bare går ut på å spise mat egentlig. Ellers hjelper alle hans helseråd på leveren, som å spise mere (rått) frukt og grønt og kutte ut melkeprodukter, MSG og aspartam blant annet.

Anonymkode: 065b2...fbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke grå hår, men helt lyse, nærmest sølvhvite. De første kom da jeg var rundt 40, nå er jeg 48. Foreløpig er det bare ved tinningene og i panna. 

Jeg farger håret som jeg har gjort de siste 20 årene, med hennafarge. Før gjorde jeg det for å forsterke min naturlige røde hårfarge, men nå gjør jeg det også for å skjule de hvite hårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tante på  72 hadde ingen grå hår 😳 Mørkt kastanjebrunt. ( tar den arven. Ja takk)

Men etter cellegift-runder kom det tilbake,veldig mørkt, grått

Anonymkode: 8ba8b...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11. april 2019 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Det var min tur da, 36 år og funnet mine første grå hår! Har hatt to veldig stressende søvnløst og angstpreget år etter jeg fødte tvillinger, fikk fødselsdepresjon og begynte å røyke igjen etter svangerskapet. Innbiller meg at det har skylden for gråhåra, men vet jo at de hadde kommet før eller senere. Jeg føler meg bare ikke klar og så gammel enda!  Jeg drakk mye alkohol i tenårene, men hvem gjorde vel ikke det? Nå har jeg blitt livredd for å gjøre noe "feil" fordi jeg vil ikke ha flere grå hår. 

Når kom dine første grå hår, hvordan tok du det, og hva kan man gjøre mot det som ikke ytterligere skader håret? Sterk kjemisk farging er jeg skeptisk til for innbiller meg at det også kan fremskynde hårets aldringsprosess, men kanskje det finnes noe organic eller oljer eller urtetilskudd som sakter ned utviklingen? 

Det varierer jo enormt. Jeg kjenner folk som var helt grå før de var 30. Selv hadde jeg enkelte grå hår i 20 år som jeg bare nappet med pinsett, før det ble for mye med napping, så fra midten av 40-årene farger jeg håret i en farge som er tilnærmet lik min naturlige farge. Jeg går til økologisk frisør for jeg innbiller meg at den fargen de har er litt snillere.

Anonymkode: 63c8f...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...