Gå til innhold

Når merket dere de første grå hårene og hva kan man gjøre mot det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det var min tur da, 36 år og funnet mine første grå hår! Har hatt to veldig stressende søvnløst og angstpreget år etter jeg fødte tvillinger, fikk fødselsdepresjon og begynte å røyke igjen etter svangerskapet. Innbiller meg at det har skylden for gråhåra, men vet jo at de hadde kommet før eller senere. Jeg føler meg bare ikke klar og så gammel enda!  Jeg drakk mye alkohol i tenårene, men hvem gjorde vel ikke det? Nå har jeg blitt livredd for å gjøre noe "feil" fordi jeg vil ikke ha flere grå hår. 

Når kom dine første grå hår, hvordan tok du det, og hva kan man gjøre mot det som ikke ytterligere skader håret? Sterk kjemisk farging er jeg skeptisk til for innbiller meg at det også kan fremskynde hårets aldringsprosess, men kanskje det finnes noe organic eller oljer eller urtetilskudd som sakter ned utviklingen? 

Anonymkode: a46e4...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare å kjøpe hårfarge...når grå hår kommer er vanligvis genetisk programmert.

Anonymkode: 02b5a...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant mitt første grå når jeg var 30 😆 så du kan bare slappe av 😁 eneste som hjelper er hårfarge 🙈

Anonymkode: 41aba...38c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært utsatt for mye stress kan visst grå hår komme, og de kan forsvinne igjen når ting normaliserer seg.  Men det er ikke uvanlig at de kommer i 30 årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk første da jeg var 25, er 29 nå og har funnet 6-7 stk totalt. Slapp av, det går sin gang. 

Anonymkode: 8855b...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg farger håret. Ofte gjør jeg det selv og en gang i blandt hos frisør hvis lommeboka tillater det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det virkelig vanlig å få grå hår så tidlig? Jeg er 49 år og har ikke et eneste.

Anonymkode: fa77d...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig vanlig å få grå hår så tidlig? Jeg er 49 år og har ikke et eneste.

Anonymkode: fa77d...328

Ja, helt vanlig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen grå. Er 25 og fikk mine første da jeg var 21

Anonymkode: d24e5...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk også grå hår i begynnelsen av 20åra. Hårfargen min tillater det, de synes ikke så godt heldigvis. 

Men du må bare slappe av. Dette er helt naturlig. Kjipt, ja. Men ikke noe å stresse over. 

Det finnes mange hårfarger som ikke tar sånn på håret. Bare søk på nettet :) lurt å finne en farge som minner om din egen så slipper du stresset med ettervekst! 

Anonymkode: 6779e...16d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
3 timer siden, SupaWoman skrev:

Hvis du har vært utsatt for mye stress kan visst grå hår komme, og de kan forsvinne igjen når ting normaliserer seg. 

Da er det ikke grått hår, men glasshår :sleep: Grått hår karakteriseres som noe knudrete hårstrå som er enten grått eller hvitt. Når man har fått det, vil ikke fargen komme tilbake. Farger man håret, sitter fargen i, til etterveksten kommer. 

Glasshår karakteriseres som glatt hårstrå som er gjennsiktig. Fargen kan der komme tilbake når man har stressfrie perioder. Farger man håret, glir fargen av hårstrået når fargen vaskes ut og er synlig i håret der det er også frem til etterveksten. 

Jeg har glasshår. Farger håret gyllenblondt så glasshårene gir sjatteringene i håret. Jeg har hatt hårstrå der en del er mørk blond, så gjennomsiktig og så mørk blond igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer det, og gjør ingenting med det.

Endret av exictence
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg var tidlig i 40-årene.

Jeg striper håret slik at de grå hårene blir mindre fremtredene.

Når man klipper håret samtidig som man striper det bevarer man håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

det spørs litt igjen. er man lysebrun eller veldig lys, så ser man ikke det. Nordmenn er veldig heldig as! Men har man svart hår eller veldig mørke brunt så ser man det veldig ofte. faren min fikk veldig tidlig i sitt alder også, er det ikke noe man kan arve også? Jeg tror jeg var 16 år eller 17 år, nå er jeg 27 og det er utrolig mye må farge hvert måned :( 

Anonymkode: c2ac0...39c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra naturens side hatt lyst blondt hår i barndommen, som gikk over til den ulekre kommunefargen som voksen. Derfor har jeg i voksen alder som regel enten bleket striper i det og vært lys, eller farget det brunt og vært mørkhåret. 

MEN når jeg fikk barn i en alder av 33, ble det et par søvnløse år. Jeg hadde 1 år og 4 mnd permisjon med barnet, og i den perioden orket jeg rett og slett ikke styre med hårfarging. Så jeg hadde min naturlige farge den perioden.

Da jeg kom på jobb igjen etter permisjonen var jeg 34 år, og jeg husker det til og med var første dagen på jobb igjen. Kikket meg inn i det store speilet på dametoalettet, og i den grelle belysningen der inne så jeg SANNHETEN; to grå hår!! De formelig lyste opp. At jeg ikke hadde sett dem før??

Jeg nappet dem ut med en gang, og siden det har jeg alltid farget håret jevnlig. Kan ikke fordra gråstripete hår (på meg selv i alle fall).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det spørs litt igjen. er man lysebrun eller veldig lys, så ser man ikke det. Nordmenn er veldig heldig as! Men har man svart hår eller veldig mørke brunt så ser man det veldig ofte. faren min fikk veldig tidlig i sitt alder også, er det ikke noe man kan arve også? Jeg tror jeg var 16 år eller 17 år, nå er jeg 27 og det er utrolig mye må farge hvert måned :( 

Anonymkode: c2ac0...39c

Kjenner en fyr som er akkurat like gammel som meg (52), og han hadde helt svart hår som ung. 

Nå har han vært totalt hvithåret i mange år allerede. Han ble utrolig tidlig helt grå/hvit. Noen bare blir det, sånn er naturen. Andre beholder fargen til de er over 70.

Kjipt. Men vi har i det minste hårfarge og frisører til å hjelpe oss i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min frekvens av grå hår økte betraktelig etter barseltiden. Først gjorde jeg ingenting, men fordi jeg synes selve fargen også er blass har jeg begynt å stripe det.

Hadde jeg hatt mørkt hår ville jeg nok farget om jeg ønsket det.

Om man har «3 stk» er det vel bare å bruke hårmascara. 

Anonymkode: 2b61c...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grått hår er mye genetisk (skal ikke påberope meg ekspertise innen genetikk akkurat); jeg er 42 og har ingen grå hår enda (har blondt hår naturlig), moren min er 62 og fikk noen grå hår i fjor (hun er helt mørkhåret fra naturens side), 

Mannen min er 45 og har nå nylig fått noen grå hår (han har veldig mørkt hår naturlig), svigerforeldrene mine har vært helt hvithåret så lenge jeg har kjent de (svigermor hadde opprinnelig blondt hår og svigerfar mørkt). Svigerinnene mine og svogeren min er også gråhåret

Vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre, om jeg kommer til å farge eller ikke, når de grå hårene dukker opp. Ikke sikkert det vil vises noe særlig siden jeg er såpass lys fra naturens side. Jeg synes det er fint med helt grått hår, iallefall sånn nesten helt hvit sånn som svigermor og ene svigerinnen min er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke når jeg fikk mine første grå hår, men merker at det øker på under stress. Mener de første kom da jeg var rundt 40 år og ble skilt. Nå holder jeg på å selge bolig og plutselig har jeg fått mer grå hår. Nå har jeg bestemt meg for ikke å farge hårene lengre. Jeg har klippet håret kort, og nå utgjør de grå hårene naturlige striper i håret. 

Det som forundrer meg mest med grå hår, er hvordan håret reagerer på stress. Mitt er blitt mer grått, men også flatt, tørt og tydelig preget av situasjonen.

Anonymkode: 55633...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt første gråe hår kom vel da jeg var 20, det var to-tre hårstrå. Ei venninne nappet dem selvfølgelig ut til min store fortvilelse men nå 7 år etterpå har jeg ikke lagt merke til noen nye enda. 

Men altså grått hår er ikke det verste som kan komme heller. En kan tross alt farge det!:)

Anonymkode: 48997...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...