Gå til innhold

Skuffet over kundeservice - ta det opp med butikken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du ha gjort i samme situasjon?

Jeg bor på et mindre tettsted og ønsker så langt det lar seg gjøre å handle lokalt for å støtte opp om de som driver butikk her på "bygda".

På stedet finnes kun en butikk som har klær for gutter/menn. (Kjedeuavhengig)

I ettermiddag var jeg innom for å kjøpe klær til tenåringssønnen min, og handlet hverdagsklær for i underkant av kr 3.000,- til han.

I kveld ser jeg på SoMe at butikken annonserer påsketilbud med 20% rabatt på alle varer i morgen...

Jeg kjenner at jeg blir skuffet over at ikke butikken tipset meg om at jeg ville få 20% rabatt om jeg ventet til i morgen - det er jo faktisk en del kroner å spare.

Fristende å ta turen innom i morgen å bytte klærne (har byttelapp på alt i tilfelle noe ikke falt i smak hos sønnen) og kjøpe dem igjen med 20 % rabatt. Men jeg føler samtidig at det er i overkant frekt - selv om jeg innerst inne syns de har behandlet meg som fast kunde dårlig ved ikke å tipse om morgendagens rabatt.

Ved å velge å handle lokalt aksepterer jeg å kjøpe de varene butikken velger å ta inn, ofte dyre varer og lite utvalg, framfor å reise utenbygds og handle billigere hos div. kleskjeder. Men jeg forventer dermed også en god kundeservice...

Hva ville du gjort i samme situasjon - tatt dette opp med butikken og byttet klærne eller "la det stå til"?

Anonymkode: f5208...d98

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ta turen innom i morgen å bytte klærne (har byttelapp på alt i tilfelle noe ikke falt i smak hos sønnen) og kjøpe dem igjen med 20 % rabatt.

Ja, jeg hadde gjort det :) 

Anonymkode: 88819...dc3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også.

Anonymkode: f19e7...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart tatt de tilbake for å få rabatten. Noen ganger er det greit å være frekk. 

Anonymkode: dfda1...cb1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er bare til å prøve seg. Tar deg kanskje fem minutter, og du kan spare 600 kr. Bra minuttlønn for å si det sånn!

Anonymkode: c02ba...d4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når du handlet for så mye blir rabatten mer betydelig og da hadde jeg byttet dem , og evn handlet på nytt med rabatt. 
Det er ikke butikkens plikt å opplyse om tilbud, men såklart, om det er en ansatt du har en god tone med og som kjenner deg godt kunne han eller hun ha valgt å vært litt kamerat og tipset deg om tilbudet, selvom det ikke er vanlig at de gjør det. Det er ikke alltid de vet det selv heller før tilbudet er igang. Bittert for kunden ja, forstår deg! 

Anonymkode: bdec2...497

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du handlet for så mye blir rabatten mer betydelig og da hadde jeg byttet dem , og evn handlet på nytt med rabatt. 
Det er ikke butikkens plikt å opplyse om tilbud, men såklart, om det er en ansatt du har en god tone med og som kjenner deg godt kunne han eller hun ha valgt å vært litt kamerat og tipset deg om tilbudet, selvom det ikke er vanlig at de gjør det. Det er ikke alltid de vet det selv heller før tilbudet er igang. Bittert for kunden ja, forstår deg! 

Om kommende tilbud, altså

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på et mindre tettsted og ønsker så langt det lar seg gjøre å handle lokalt for å støtte opp om de som driver butikk her på "bygda".

I ettermiddag var jeg innom for å kjøpe klær til tenåringssønnen min, og handlet hverdagsklær for i underkant av kr 3.000,- til han.

I kveld ser jeg på SoMe at butikken annonserer påsketilbud med 20% rabatt på alle varer i morgen...

Jeg kjenner at jeg blir skuffet over at ikke butikken tipset meg om at jeg ville få 20% rabatt om jeg ventet til i morgen - det er jo faktisk en del kroner å spare.

Fristende å ta turen innom i morgen å bytte klærne (har byttelapp på alt i tilfelle noe ikke falt i smak hos sønnen) og kjøpe dem igjen med 20 % rabatt. Men jeg føler samtidig at det er i overkant frekt - selv om jeg innerst inne syns de har behandlet meg som fast kunde dårlig ved ikke å tipse om morgendagens rabatt.

Ved å velge å handle lokalt aksepterer jeg å kjøpe de varene butikken velger å ta inn, ofte dyre varer og lite utvalg, framfor å reise utenbygds og handle billigere hos div. kleskjeder. Men jeg forventer dermed også en god kundeservice...

Hva ville du gjort i samme situasjon - tatt dette opp med butikken og byttet klærne eller "la det stå til"?

Helt idiotisk forettningspraksis å si: "neste uke har vi tilbud". Da risikerer man å miste hele salget. Dessuten vet jo enhver oppegående person at tilbud kommer og går. Beste scenario for butikken da er jo at de taper 20% av omsetningen, verste fall så taper de 100%.

Jeg ville ikke dratt tilbake til en lokal butikk å sutret over at de har forutsigbare tilbud. Jeg ville ikke misbrukt bytteordningen for å få tilbake pengene. Selvsagt hvis de har en prisgaranti som XXL har ville jeg brukt den. 

Merkelig at du vil støtte butikken og samtidig vil anstrenge deg så mye for å spare noen småpenger. 

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Butikkansatte har faktisk ikke lov til å tipse om kommende tilbud. 

Irriterende opplevelse, og penger, men ikke noe å gjøre noe som helst med. 

Står det på kvitteringen at det er åpent kjøp i x dager, kan du jo levere tingene tilbake i morgen, og handle på nytt til rabattert pris. 

Anonymkode: a40b8...8ea

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke butikkens plikt å opplyse om tilbud, men såklart, om det er en ansatt du har en god tone med og som kjenner deg godt kunne han eller hun ha valgt å vært litt kamerat og tipset deg om tilbudet, selvom det ikke er vanlig at de gjør det. Det er ikke alltid de vet det selv heller før tilbudet er igang.

Handlet med butikkeieren selv, og dette er en liten, kjedeuavhengig butikk. Hadde det vært rabatt på utvalgte varer/merker hadde jeg ikke reagert, men dette gjaldt altså alle varer.

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Helt idiotisk forettningspraksis å si: "neste uke har vi tilbud". Da risikerer man å miste hele salget. Dessuten vet jo enhver oppegående person at tilbud kommer og går. Beste scenario for butikken da er jo at de taper 20% av omsetningen, verste fall så taper de 100%.

Jeg ville ikke dratt tilbake til en lokal butikk å sutret over at de har forutsigbare tilbud. Jeg ville ikke misbrukt bytteordningen for å få tilbake pengene. Selvsagt hvis de har en prisgaranti som XXL har ville jeg brukt den. 

Merkelig at du vil støtte butikken og samtidig vil anstrenge deg så mye for å spare noen småpenger. 

"Småpenger" er et relativt begrep - for min økonomi er ikke 600 kr småpenger.

Hadde jeg vært "uheldig" og kjøpt en vare til fullpris i går som kommer på kampanje i dag, så hadde jeg ikke reagert på det.

Og jeg er enig i at det føles som misbruk av bytteordningen - det er derfor jeg kvier meg. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikkansatte har faktisk ikke lov til å tipse om kommende tilbud. 

Anonymkode: a40b8...8ea

For å presisere, så handlet jeg med eieren selv. Hadde ikke reagert på samme måte om det var en annen ansatt.

Jeg støtter gjerne lokalt og er lojal så langt det lar seg gjøre, men forventer derfor også at butikkene yter god service. Hadde butikkeieren tipset meg om rabatten hadde jeg følt meg verdsatt som fast kunde. Nå føler jeg meg heller litt skuffet. 

• Liker 6
Skrevet

Skjønner at det er kjipt å ha gått glipp av rabatten, men du kan da ikke kalle dette dårlig kundeservice.

Ja, du kan bytte klærne i morgen og kjøpe dem igjen til rabatt, og ja, det er i overkant frekt.

Jeg hadde syntes det var veldig sure penger, men hadde nok ikke gjort noe med det.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg var dårlig kundebehandling, ja. Bor selv på en liten plass, og svigermora mi opplevde noe av det samme. Handlet dåpsgaver til tusenvis på den lokale gullsmeden, også kommer det reklame på IG-kontoen deres senere samme dag om "salg i morgen!". Hun ble så fornærmet at hun har sluttet å handle der.

Anonymkode: 6f693...56b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan selvsagt spørre om man kan få det til rabattert pris, men det er ikke noe man kan forvente, siden det i prinsippet er kundens ansvar å følge med på tilbud. Ofte har som noen andre påpeker, butikkansatte ikke lov til å tipse folk om at det kommer rabatter snart, da ville jo alle ventet med å kjøpe, noe som går utover inntjeningen.

Når det gjelder bytterett så har man ikke lovpålagt rett så lenge varene ikke er kjøpt på nett eller annet sted enn i butikk. Men en del butikker tilbyr bytterett likevel uten at man trenger noen spesiell grunn, og jeg syntes ikke det er noe i veien for å benytte seg av det.

Anonymkode: 4f7c5...13f

AnonymBruker
Skrevet

Altså at de samme varene var rabattert dagen etter, uten at de gadd å opplyse henne om det.

Anonymkode: 6f693...56b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver også å støtte opp om lokale butikker, men slike ting gjør at det ikke alltid er så fristende.

Jeg kjøpte en fiolin for 16 000 fra en fiolinmaker i byen for litt siden. Hadde brukt mye tid og undersøkt, og sammenlignet priser på nett osv. Så dro jeg til butikken og prøvespilte, og kjøpte den.

Senere så jeg (da jeg stusset litt over hvor dyrt det egentlig ble) at prisen for kjøp i butikk var en annen. Det viser seg at man fikk nettrabatt på 10 % hvis man kjøpte varen på nettet!

Det er ganske mange penger jeg tapte på å ikke si at jeg hadde sett fiolinen på nettet, og jeg kan ikke klage heller, men det føles VELDIG surt. Da skrur de sikkert opp prisene i butikken, og så er nettprisen den "reelle" prisen.

De færreste bestiller jo en fiolin til 16 000 på nettet, man må jo prøvespille et instrument først.

Etter dette har jeg sluttet å handle hos fiolinmakeren. Jeg føler meg lurt, og handlet der bare for å være snill og støtte en lokal fagmann... Men ikke for enhver pris. Når jeg kunne handlet samme merke fiolin i utlandet for 2/3 av prisen.......

Hvis de vil konkurrere mot internetthandel MÅ butikkene yte god kundeservice. Det er jo den eneste fordelen de har!

Anonymkode: 40671...337

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver også å støtte opp om lokale butikker, men slike ting gjør at det ikke alltid er så fristende.

Jeg kjøpte en fiolin for 16 000 fra en fiolinmaker i byen for litt siden. Hadde brukt mye tid og undersøkt, og sammenlignet priser på nett osv. Så dro jeg til butikken og prøvespilte, og kjøpte den.

Senere så jeg (da jeg stusset litt over hvor dyrt det egentlig ble) at prisen for kjøp i butikk var en annen. Det viser seg at man fikk nettrabatt på 10 % hvis man kjøpte varen på nettet!

Det er ganske mange penger jeg tapte på å ikke si at jeg hadde sett fiolinen på nettet, og jeg kan ikke klage heller, men det føles VELDIG surt. Da skrur de sikkert opp prisene i butikken, og så er nettprisen den "reelle" prisen.

De færreste bestiller jo en fiolin til 16 000 på nettet, man må jo prøvespille et instrument først.

Etter dette har jeg sluttet å handle hos fiolinmakeren. Jeg føler meg lurt, og handlet der bare for å være snill og støtte en lokal fagmann... Men ikke for enhver pris. Når jeg kunne handlet samme merke fiolin i utlandet for 2/3 av prisen.......

Hvis de vil konkurrere mot internetthandel MÅ butikkene yte god kundeservice. Det er jo den eneste fordelen de har!

Det er ikke noe overraskende med dette. Å ha butikk er på godt og vondt et fordyrende mellomledd. Bakdelen er pris, fordelen er at man kan dra dit å prøve ting, og det er gjerne raskere å få reparert eller reklamert hvis man har en butikk å dra til, fremfor å måtte sende inn det man har bestilt. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i butikk og vi har ikke lov til å opplyse om kommende rabatter og kampanjer. 

Anonymkode: 5fabf...c36

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

600kr er småpenger for deg? ok

nei det er ikke idiotisk, spesielt ikke mtp butikk er en lokal butikk, hadde det vært en kjedebutikk i midten av Oslo hadde du hatt rett

det at "enhver oppegående person" vet at tilbud kommer å går er ikke relevant,  ekkel attitude du har

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe overraskende med dette. Å ha butikk er på godt og vondt et fordyrende mellomledd. Bakdelen er pris, fordelen er at man kan dra dit å prøve ting, og det er gjerne raskere å få reparert eller reklamert hvis man har en butikk å dra til, fremfor å måtte sende inn det man har bestilt. 

Jeg tenker litt omvendt - jeg bor jo i samme by som fiolinmakeren. De sparer MYE tid og ressurser på å slippe å sende fioliner i posten for prøvespilling, og for salg. Reklamasjon og reparasjon har man jo like rettigheter til uansett. Det er mye lettere for dem å betjene en kunde som kommer selv og kjøper en ting i butikken/verkstedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt omvendt - jeg bor jo i samme by som fiolinmakeren. De sparer MYE tid og ressurser på å slippe å sende fioliner i posten for prøvespilling, og for salg. Reklamasjon og reparasjon har man jo like rettigheter til uansett. Det er mye lettere for dem å betjene en kunde som kommer selv og kjøper en ting i butikken/verkstedet.

Ja letter for butikken, men det er jo lettere for kunden også. Det kan faktisk være ganske tungvindt å måtte sende fra seg utstyr som man har reklamert på, og som skal reklameres eller byttes. Ikke minst tar det tid, det tar fort noen uker og i noen tilfeller mer. Og i mellomtiden disponerer man jo ikke over utstyret som skal til utbedring. Ofte kan det være mindre ting som kan tas på stedet i butikken, noe man ikke har mulighet til når man har kjøpt ting på nett. Det kan videre være enklere å komme gjennom med argumenter hvis man allerede har et forhold til en lokal leverandør med fagkunnskap, fremfor å møte "god dag mann økseskaft" svar fra en forhandler over nett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...