AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Hei! Jeg vurderer å leie ut leiligheten på AirBnB i sommer og lurer på dere som har tjent over det skattefrie leiebeløpet på 10.000 kroner, når dere fører opp utleieinntekter i neste års selvangivelse, fører dere det opp som utleie, eller lar det stå som kapitalinntekt? Er det noen forskjell juridisk sett om man lar det stå som kapital inntekt eller utleie inntekt, utenom det at skattetrekket er billigere på utleie inntekt? Jeg er redd for å gjøre noe feil eller få skatteetaten på nakken, men de reagerer kanskje ikke på mindre beløp under 50.000? Og til dere som har registrert det som utleie inntekt i selvangivelsen, bare førte dere opp beløpet eller måtte dere sende inn noe dokumentasjon fra AirBnb eller banktransaksjoner til skatteetaten? Har det ellers gått fint å leie ut for dere? Anonymkode: 132da...432
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Fører ikke opp inntekten noe sted. Går alltid bra. Anonymkode: 0b1c1...8e6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #3 Skrevet 11. april 2019 Man skal føre inn skattepliktig leieinntekt (85% av brutto leieinntekt over 10.000 kr) inn i skattemeldingen post 2.8.6 Å unnlate å gjøre dette er å snyte på skatten og er straffbart! Anonymkode: c4fb5...e2c 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #4 Skrevet 11. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal føre inn skattepliktig leieinntekt (85% av brutto leieinntekt over 10.000 kr) inn i skattemeldingen post 2.8.6 Å unnlate å gjøre dette er å snyte på skatten og er straffbart! Anonymkode: c4fb5...e2c Ok. Anonymkode: 0b1c1...8e6
King in the North Skrevet 11. april 2019 #5 Skrevet 11. april 2019 Er det din primærbolig, så skal det føres, som nevnt over, i skattemeldingen 2.8.6. Med sjablongfradrag på 10k og 15% fradrag på overstigende inntekter. Er det derimot egen utleiebolig/sekundærbolig, så skal det føres i skjema RF-1189, hvor man har tilgang til alle fradrag som ved vanlig langtidsutleie. Da fører man inn inntektene som "Kortidsutleie" i skjemaet. Jeg drev selv med airbnb i sekundærbolig i ca 6mnd ifjor, og har ført det inn i RF-1189. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #6 Skrevet 11. april 2019 Det er enkelt for skatteetaten å se hvem Airbnb overfører penger til. Småbeløp ser de antagelig ikke så nøye på, men er du oppe i femsifrede beløp kan det hende du fanges opp. Anonymkode: b9e4b...68e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #7 Skrevet 11. april 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Man skal føre inn skattepliktig leieinntekt (85% av brutto leieinntekt over 10.000 kr) inn i skattemeldingen post 2.8.6 Å unnlate å gjøre dette er å snyte på skatten og er straffbart! Anonymkode: c4fb5...e2c Dumt spm fra førstegangsutleier på airbnb. Jeg tjente 30.000 på airbnb i fjor. Ikke ført inn noe i selvangivelsen enda. Den sier jeg skal få tilbake 18.000. Hvor mye får igjen etter opptjeningen fra airbnb? Eller sagt på en annen måte: hvor mye skatt må jeg betale av de 30.000 jeg har tjent? Jeg skjønner meg ikke på dette:/ Anonymkode: bf20d...3d2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #8 Skrevet 12. april 2019 På 11.4.2019 den 10.16, AnonymBruker skrev: Man skal føre inn skattepliktig leieinntekt (85% av brutto leieinntekt over 10.000 kr) inn i skattemeldingen post 2.8.6 Å unnlate å gjøre dette er å snyte på skatten og er straffbart! Anonymkode: c4fb5...e2c Det er jeg fullt klar over. Jeg spør ikke om hvordan man snyter på skatten, jeg spør om utleiere sendte inn noe dokumentasjon fra Airbnb, når de førte det opp på skatten, eller om de bare skrev inn beløpet og det var det. På 11.4.2019 den 12.05, King in the North skrev: Er det din primærbolig, så skal det føres, som nevnt over, i skattemeldingen 2.8.6. Med sjablongfradrag på 10k og 15% fradrag på overstigende inntekter. Er det derimot egen utleiebolig/sekundærbolig, så skal det føres i skjema RF-1189, hvor man har tilgang til alle fradrag som ved vanlig langtidsutleie. Da fører man inn inntektene som "Kortidsutleie" i skjemaet. Jeg drev selv med airbnb i sekundærbolig i ca 6mnd ifjor, og har ført det inn i RF-1189. Takk for et kjempe nyttig svar, dette noteres! Når du førte det inn i skattemeldingen, førte du bare inn beløpet du hadde tjent over de 10.000 skattefrie , eller ble du bedt om å legge ved denne utskriften fra AirBnb banken som AirBnb tilbyr hvor det står full oversikt over utleie datoer og inntekt pr gang som dokumentasjon? Anonymkode: 132da...432
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #9 Skrevet 12. april 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dumt spm fra førstegangsutleier på airbnb. Jeg tjente 30.000 på airbnb i fjor. Ikke ført inn noe i selvangivelsen enda. Den sier jeg skal få tilbake 18.000. Hvor mye får igjen etter opptjeningen fra airbnb? Eller sagt på en annen måte: hvor mye skatt må jeg betale av de 30.000 jeg har tjent? Jeg skjønner meg ikke på dette:/ Anonymkode: bf20d...3d2 Man kan tjene 10.000 kroner skattefritt på korttidsutleier som Air Bnb. Av summen som overskrider dette skal man skatte av 85% av overskridene sum. Det vil si at når du har tjent 30 sammenlagt, får du 10 skattefritt, og av de resterende 20 skal du skatte av 85% av de 20, som da blir å skatte av 17 tusen. Skattetrekket er på 23% , så 23% av 17 tusen skal du betale i skatt. Det blir 3910 kroner. Sånn jeg har forstått det i allefall! Rett meg om jeg tar feil, noen av dere som har vært gjennom dette. Anonymkode: 132da...432 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 På 11.4.2019 den 0.41, AnonymBruker skrev: Fører ikke opp inntekten noe sted. Går alltid bra. Anonymkode: 0b1c1...8e6 Hvor mye i inntekt har du fått fra Airbnb og hvordan inntektskilde har du fra før? Anonymkode: 132da...432
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye i inntekt har du fått fra Airbnb og hvordan inntektskilde har du fra før? Anonymkode: 132da...432 Leier ut hele mitt eget hus så mye jeg kan i perioden mai-aug. Bor hos foreldre på gutterommet da det er utleid. Har i snitt hatt 100-120000 i året på dette. Jobber innen transport. Anonymkode: 0b1c1...8e6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leier ut hele mitt eget hus så mye jeg kan i perioden mai-aug. Bor hos foreldre på gutterommet da det er utleid. Har i snitt hatt 100-120000 i året på dette. Jobber innen transport. Anonymkode: 0b1c1...8e6 Ok. Og du har aldri ført det opp som utleie, bare latt det gå under kapitalinntekten uten å melde fra? Er du ansatt i transport firma eller er det din egen bedrift? Ser for meg at har man egen bedrift glir andre inntektskilder lettere gjennom. Er det ikke høyere skatt av å bare la det stå som vanlig innskudd og bankoverføring, forhold til å melde fra som utleie inntekt, eller hvordan så selvangivelsen din ut med tanke på skattesmell? Anonymkode: 132da...432
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #13 Skrevet 12. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Og du har aldri ført det opp som utleie, bare latt det gå under kapitalinntekten uten å melde fra? Er du ansatt i transport firma eller er det din egen bedrift? Ser for meg at har man egen bedrift glir andre inntektskilder lettere gjennom. Er det ikke høyere skatt av å bare la det stå som vanlig innskudd og bankoverføring, forhold til å melde fra som utleie inntekt, eller hvordan så selvangivelsen din ut med tanke på skattesmell? Anonymkode: 132da...432 Jeg tok ut eller brukte opp pengene etterhvert som de kom inn på konto. Har aldri oppgitt en krone angående dette og heller ikke skattet en krone. Jeg er ansatt i en transportbedrift jeg ikke eier noe i selv. Anonymkode: 0b1c1...8e6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #14 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok ut eller brukte opp pengene etterhvert som de kom inn på konto. Har aldri oppgitt en krone angående dette og heller ikke skattet en krone. Jeg er ansatt i en transportbedrift jeg ikke eier noe i selv. Anonymkode: 0b1c1...8e6 Oh wow det blir ikke noen morsom regning når skatteetaten tar en gjennomgang 😅 Anonymkode: 16abc...13a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok ut eller brukte opp pengene etterhvert som de kom inn på konto. Har aldri oppgitt en krone angående dette og heller ikke skattet en krone. Jeg er ansatt i en transportbedrift jeg ikke eier noe i selv. Anonymkode: 0b1c1...8e6 Ok takk for svar Anonymkode: 132da...432
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oh wow det blir ikke noen morsom regning når skatteetaten tar en gjennomgang 😅 Anonymkode: 16abc...13a Hva mener du? Man skatter jo uansett automatisk av kapitalinntekt og innskudd, så det er jo ikke som at han har sneket seg unna skatteetaten på noe måte. Faktisk tror jeg man skatter mer på den måten enn om man fører det opp under utleie, men litt usikker på akuratt det. Det er heller ikke ulovlig med innskudd på konto. Så hva mener du? Anonymkode: 132da...432
smilo Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Man skatter jo uansett automatisk av kapitalinntekt og innskudd, så det er jo ikke som at han har sneket seg unna skatteetaten på noe måte. Faktisk tror jeg man skatter mer på den måten enn om man fører det opp under utleie, men litt usikker på akuratt det. Det er heller ikke ulovlig med innskudd på konto. Så hva mener du? Anonymkode: 132da...432 Han har tjent mellom 100 og 120 000 i året i uvist hvor mange å ruten å skatte for dette. Ikke engang som kapitalinntekt ( hvorfor skal du absolutt legge det der, forresten?) Med de summene det her er snakk om så tror jeg faktisk skatteetaten ville anslått det som næring 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #18 Skrevet 12. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok ut eller brukte opp pengene etterhvert som de kom inn på konto. Har aldri oppgitt en krone angående dette og heller ikke skattet en krone. Jeg er ansatt i en transportbedrift jeg ikke eier noe i selv. Anonymkode: 0b1c1...8e6 Dette er svært grov og alvorlig svindel, og om du er seriøst og dette blir oppdaget kan du få en ganske kraftig bot og i verste fall fengsel. Ville vært forsiktig å skrevet slik, til og med på et forum der du er anonym (men vi alle vet at på KG er man i utgangspunktet IKKE anonym). Jeg gidder ikke sende link til tråden og kommentaren din til politiet, men om noen finner på å gjøre det, så... Jeg tviler dog på at det er sant om du hadde over 100000 kr i inntekt fra utleie, og at du tok det ut og brukte det opp etterhvert. Banken ville for det første stilt spørsmål ved denne bruken og du hadde blitt avslørt. Så dette er nok bare tull ja. Anonymkode: 2c5a0...266
King in the North Skrevet 12. april 2019 #19 Skrevet 12. april 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for et kjempe nyttig svar, dette noteres! Når du førte det inn i skattemeldingen, førte du bare inn beløpet du hadde tjent over de 10.000 skattefrie , eller ble du bedt om å legge ved denne utskriften fra AirBnb banken som AirBnb tilbyr hvor det står full oversikt over utleie datoer og inntekt pr gang som dokumentasjon? Anonymkode: 132da...432 Siden jeg førte det inn i det vanlige utleieskjemaet RF-1189(drev airbnb i en sekundærbolig), så skatter jeg fra første krone på inntektene fra airbnb, MEN jeg får flere mulige fradrag. Så jeg førte inn totale inntekter fra airbnb-appen/årsregnskapet, og under "navn på leieboer" eller noe i den dur, skrev jeg inn "korttidsleie". De 10000 skattefrie kronene er det kun de som leier ut i egen bolig(primærbolig) som får, med tilhørende sjablongfradrag på 15% av overstigende utleieinntekter. Det er altså ikke relevant for meg. Man må ikke legge ved noen dokumentasjon, med mindre skatteetaten velger å snuse litt ekstra i informasjonen, ved en senere anledning(arrestér meg gjerne om jeg tar feil her, for er ikke helt 100% sikker). Det er derfor alle kvitteringer og eventuelle årsregnskap fra apper og nettsider må tas vare på også etter at skattemeldingen er levert.
King in the North Skrevet 12. april 2019 #20 Skrevet 12. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Man skatter jo uansett automatisk av kapitalinntekt og innskudd, så det er jo ikke som at han har sneket seg unna skatteetaten på noe måte. Faktisk tror jeg man skatter mer på den måten enn om man fører det opp under utleie, men litt usikker på akuratt det. Det er heller ikke ulovlig med innskudd på konto. Så hva mener du? Anonymkode: 132da...432 For å skatte på kapitalinntekt fra bolig, så må man føre opp inntekten i skattemeldingen. Jeg skatter ikke på mine utleieinntekter som tjenes denne måneden, før mai 2020 Og da må jeg velvillig liste opp nøyaktig inntekt selv, ellers får ikke skatteetaten det med seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå