Avva Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Hvor mye av det jeg har betalt av barnevakt til besteforeldre kan jeg skrive av på skatten? Opp til 6000,- eller opp til 10000,-? Har ikke betalt via nettbank, men summen har heller ikke vært større enn 10000,- pr pers. Jeg har to besteforeldre som har passet; min svigermor og min far. Kan jeg da skrive av opp 6000,-/10000,- på hver av de uten at de må føre opp dette på sin selvangivelse? Eller kan jeg bare føre opp den ene?
Vinglass Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Tar besteforeldrene betalt for å passe barnebarna?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #4 Skrevet 11. april 2019 Har du dokumentasjon på betaling? Du fører opp hva du har betalt, de fører opp hva de har mottatt i betaling. Anonymkode: 84d70...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #5 Skrevet 11. april 2019 7 timer siden, Vinglass skrev: Tar besteforeldrene betalt for å passe barnebarna? Barnas besteforeldre har ikke så god råd så to av dem får betalt når de passer på barna. De likte det ikke i starten, men de små kronene de tjener på barnepass hjelper dem. Også er det en unnskyldning for meg å hjelpe til økonomisk uten at besteforeldre føler seg dårlige. Jeg ville betalt noen andre som passer på barna, så hvorfor ikke besteforeldre også. Men da er det gjerne de dagene pass av barna overstiger 2-3 timer. Er ikke ts, så det er sagt. Anonymkode: a3ffa...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #6 Skrevet 11. april 2019 7 timer siden, Avva skrev: Hvor mye av det jeg har betalt av barnevakt til besteforeldre kan jeg skrive av på skatten? Opp til 6000,- eller opp til 10000,-? Har ikke betalt via nettbank, men summen har heller ikke vært større enn 10000,- pr pers. Jeg har to besteforeldre som har passet; min svigermor og min far. Kan jeg da skrive av opp 6000,-/10000,- på hver av de uten at de må føre opp dette på sin selvangivelse? Eller kan jeg bare føre opp den ene? " 6000 kroner er makssummen man kan betale til én person pr. år for tjenester, uten at det må rapporteres til skattemyndighetene. Man kan imidlertid benytte seg av flere barnevakter, og for hver av dem vil grensen være 6000 kroner. – Kravet ved slike tjenester er at jobben må være knyttet til hus eller hytte, og at vedkommende ikke har det som næring i tillegg. Det vil si at du og jeg kan male for 6000 kroner hos naboen skattefritt i fritiden, men det kan ikke en maler, forklarer siviløkonom Hallgeir Kvadsheim." https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Dette-betaler-du-barnevakten-9834b.html Anonymkode: 62ff9...ae0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #7 Skrevet 11. april 2019 Skulle legge til ovenfor at barnevaktene dine må altså skatte av det du har betalt dem om du fører opp at de har fått mer enn 6000 pr år. Så det er ikke bare du som får fradrag om du fører opp, det medfører at de må skatte også. Anonymkode: 62ff9...ae0 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #9 Skrevet 11. april 2019 Fra Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/betalt-barnepass/et-ordnet-skatte--og-arbeidsforhold/ Anonymkode: 0f0d0...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå