AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Hei! Jeg studerte tennene mine idag, og så at se to nederste fortennene hadde en svak, brun og avlang flekk hver. Mellom dem var det også litt svak brunt. Jeg bestemte meg for å bruke tanntråd, og det blødde litt fra det ene stedet på tannkjøttet. Og tanntråden lukta skikkelig ekkelt, sånn gammel dame ånde. Jeg pusser tennene tre ganger om dagen, lenge og med masse tannkrem. Jeg drikker mye vann. Dessverre bruker jeg ikke tanntråd veldig ofte, og jeg drikker litervis med kaffe. Hva kan jeg gjøre for å forbedre det? Jeg har alltid hatt pene tenner inntil nå. Dårlig ånde har jeg spurt mannen min om jeg har, og han er ærlig til vanlig, lurer rett og slett på om han lyver når han sier nei. Hvordan finner jeg ut av slikt? Hva kan jeg gjøre for å få fine tenner igjen? Anonymkode: c2061...584
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Fortsett med tanntråd, minst annenhver dag, det er der stanken ligger. Jeg brekker meg nesten her når jeg bruker det og gremmes over at andre kanskje har luktet den lukten.. huff.. Anonymkode: 9cbed...883 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Ikke puss for hardt, det var det eneste tannlegen sa til meg når jeg var innom sist. Bra du bruker tanntråd. Skal du ha fine tenner, så er tannbleking en mulighet. Da går du til tannlegen og sier at du vil bleke tennene, også får du lagd blekeskinner og du får utlevert noen blekesprøyter som du sprøyter opp i blekeskinnene, tar de på deg og legger deg. Når du står opp igjen så har du hvite tenner. Bruker rundt 5-6 netter på hver kjeve for å få de bra hvite. Koster rundt 4000, og det går årevis mellom hver gang du trenger å bleke. I tillegg så tar du vare på blekeskinnen, og når du har disse så betaler du rundt 700kr for hver pakke med to sprøyter. Anonymkode: aba9c...1f3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 Jeg bruker tanntråd morgen og kveld, før tannpuss. Og bruker tannstikkere i løpet av dagen. Tannpuss er kun 40% av tannhygienen. Man skal bruke tanntråd og tungeskape minst hver kveld. Anonymkode: 71af8...26a 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 Brune flekkene du har oppdaget er tannstein vil jeg tippe på.. Anonymkode: f6dac...cc7 1
Million Skrevet 11. april 2019 #6 Skrevet 11. april 2019 (endret) Jeg antar de brune flekkene dine er noe som er helt normalt; tannstein. Dette kan tannlegen fjerne, så ta deg en tur dit. Bestill time og si du vil ha full tannrens, og sjekke for hull. Da avsetter tannlegen nok tid til dette. De fleste mennesker får tannstein på baksiden av tennene, særlig på de tennene som ligger nede og "bader i spytt" mer enn de andre. Dvs tennene foran i underkjeven. De ligger nærmest der hvor spyttet kommer ut, og det avleires mineraler fra spyttet bakpå tennene. Dersom man drikker mye kaffe eller te eller røyker, vil disse avleiringene misfarges. Typisk at tannsteinen blir brune og brunsvarte ved kaffedrikking og røyking. "Tannstein kan også oppstå uten at det er plakk tilstede. Dette skjer ved at kalsium og fosfater i spyttet krystalliserer seg på tannoverflaten. Tannstein kommer når mineraler fra spytt binder seg med plakk (belegg) på tennene og forsteines. Tannsteinen har en ru overflate som er ideelt grunnlag for mer plakkdannelse." www.tannpleier.no/munnhelse/tannstein/ Endret 11. april 2019 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå