Gå til innhold

Glemt påmelding til undervisning og eksamen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bachelorstudent og er nå på det siste året. Dette vårsemesteret må jeg ha et visst antall studiepoeng i valgfrie emner, og på starten av semesteret valgte jeg og bytte ut det ene emnet med et annet emne. Instiutttleder hjalp meg med dette, og la til det nye emnet i utdanningsplanen min. Jeg fikk beskjed om at jeg kommer til å bli vurderings og undervisninsmeldt når jeg logget på studentweb, og jeg tolket dette som en automatisk prosess, og tenkte ikke at jeg måtte gå inn og trykke på "meld til vurdering/undervisning". Det var ved et tilfelle at jeg på studentweb så at det ene emnet jeg hadde byttet til ikke var listet under "aktive emner", og ser nå at fristen for å søke om dispensasjon gikk ut 1.mars. Jeg har derimot vært med i gruppearbeid i det aktuelle emnet og gjort alle obligatoriske øvinger. Lurer på om noe har vært gjennom dette før, eventuelt om noen har opplevd at det kan gjøres unntak ? Hvis jeg ikke har vurdering i dette emnet, får jeg jo ikke fullført bachelorgraden da jeg mangler 5 studiepoeng. Hjelper det hvis man trygler og ber?

Anonymkode: 7222d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dispensasjon fra den ordinære oppmeldingsfristen er jo nettopp det unntaket. Den gikk ut 1. mars, som er nesten 1,5 måned siden. Nå er det ikke lenge til eksamenstiden starter, så nå er så klart for sent. 

Jeg hadde forstått det om du var førsteårsstudent, men du går siste semester av bacheloren din. Det står overalt at man huske å melde seg opp til undervisning og eksamen. Dette er ditt ansvar som student. Du må nok belage deg på å få disse studiepoengene senere. 

Anonymkode: c6a86...c36

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en i klassen som glemte å melde seg opp, og det fant han ikke ut før noen dager før eksamen da alle snakket om hvilket rom de skulle sitte i. Han fikk ikke tatt eksamen, og måtte ta det opp påfølgende semester. 

Du får nok ikke vitnemål i juni, og du blir nødt til å ta de fem studiepoengene til høsten. Skal du søke videre på master, så kan du få betinget opptak frem til desember, og da får du et halvt år på deg til å fullføre bachelorgraden samtidig som du påbegynner masterutdanningen. Ikke alle universiteter praktiserer dette, men noen gjør det. Skal du ut i arbeid, så forklarer du bare at du mangler fem studiepoeng om du blir spurt hvorfor du har 175 studiepoeng, hvis du aldri blir spurt men har levert karakterutskrift, så får du heller gi beskjed når du har signert kontrakten. 

Anonymkode: f9a36...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dispensasjon fra den ordinære oppmeldingsfristen er jo nettopp det unntaket. Den gikk ut 1. mars, som er nesten 1,5 måned siden. Nå er det ikke lenge til eksamenstiden starter, så nå er så klart for sent. 

Jeg hadde forstått det om du var førsteårsstudent, men du går siste semester av bacheloren din. Det står overalt at man huske å melde seg opp til undervisning og eksamen. Dette er ditt ansvar som student. Du må nok belage deg på å få disse studiepoengene senere. 

Ja, føler meg jo veldig dum i ettertid som ikke tenkte på å sjekke dette tidligere. Men jeg har aldri vært nødt til å melde meg opp til eksamen og undervisning i noen av de tidligere emnene, herken de valgfrie eller de obligatoriske, dette har skjedd automatisk. Det var litt derfor jeg gikk ut ifra at alt var i orden. 

Endret av masek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før du går helt i kjelleren; snakk med studieveileder der du går og forklar situasjonen. Mulig du får et nei, men det kan jo være at det ordner seg også.

Anonymkode: 4b684...34f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det eneste du kan gjøre er å snakke med studieveileder og forklare situasjonen. Vær ærlig, innrøm at du har misforstått og dummet deg ut. Er du heldig får du ta eksamen likevel. 

Anonymkode: 01a62...709

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste du kan gjøre er å snakke med studieveileder og forklare situasjonen. Vær ærlig, innrøm at du har misforstått og dummet deg ut. Er du heldig får du ta eksamen likevel. 

Anonymkode: 01a62...709

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før du går helt i kjelleren; snakk med studieveileder der du går og forklar situasjonen. Mulig du får et nei, men det kan jo være at det ordner seg også.

Anonymkode: 4b684...34f

Det er ikke studieveileder som innvilger dette. Det er eksamenskontoret, og de har spesifikke frister å forholde seg til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...