Gå til innhold

Barn med spesielle behov, og nytt søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har barn med spesielle behov, sykdommer etc, og som har fått baby? Hvordan gikk det? Hvordan klarte dere å "bestemme" at dere ville ha en til? 

Jeg er så babysyk! Har så lyst på ett barn til, ett søsken til. Føler ikke at familien er komplett enda. Vi har 2 barn, og det ene barnet har utfordringer med at han har en sykdom, det innebærer en del sykehusinnleggelser, men sjeldent akutt, men man er som regel på sykehuset en uke hver 6mnd. Begge barna trenger oss jo, men det hadde vært fint med ett søsken, men så tenker jeg at det kanskje er veldig egoistisk å få enda ett barn når man har ett barn som krever mer enn vanlig, og et søsken som allerede må dele oss med noen som krever en del. 

Anonymkode: c0828...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette blir akkurat hva dere gjør det til. Det er jo mange som har barn med spesialbehov i ulike former, som likevel får flere barn, og det funker bra fordi man setter fokuset på riktig sted. Så lenge dere føler dere har kapasiteten, så hvorfor ikke?

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har du tenkt på at det nye barnet også kan bli født med samme eller lignende utfordringer?

Jeg ser ofte igjen at mange med barn med spesielle behov får flere med samme utfordringer.

Nå kommer det an på hvor store utfordringer dere har, men et nytt søsken vil kunne lide under å alltid ha et søsken som er i fokus. Det er mange søsken der ute som aldri føler at de blir sett og ivaretatt som de fortjener fordi fokuset alltid er på den som er syk eller har spesielle behov. Ferier, fritid etc må alltid legges opp og gjerne avsluttes pga barnet med utfordringer.

Det finnes egne støttegrupper for søsken med spesielle behov der de kan finne støtte i hverandre, men min erfaring med venner som har barn med spesielle behov er at det er vanskelig og konstant dårlig samvittighet ovenfor det funksjonsfriske barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Spesielle behov er så mangt, og familier er så forskjellige. Hvis du og mannen din føler at dere har kapasitet og overskudd, er det vel ingenting i veien for å få et barn til.

Man skal selvfølgelig ta søskens behov på alvor, men igjen, det er mange grader av spesielle behov og det er ikke nødvendig å krisemaksimere. Så lenge alle barn blir sett og får det de trenger, er det ikke et problem i seg selv at de må leve med spesielle behov i familien. Nesten tvert imot, mine barn har lært mye om toleranse og empati av å ha en bror som er litt annerledes.

Anonymkode: def28...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har to barn. Det eldste er multihandikappet.  Hun har en 5 år yngre lillebror. Familiesituasjonen ble mer normalisert etter andremann kom,men skulle ønske han kunne hatt et søsken til,- pga hennes funksjonsnivå blir det litt ensomt for ham.

Anonymkode: 86af9...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv et stebarn med diagnose og nå planlegger jeg og samboer et felles barn. Det har ikke vært en enkel avgjørelse for oss, men vi tenker at vi sammen har kapasitet til å ta vare på begge barnas behov. Hører gjerne fra andre med erfaringer. Vårt barn med utfordringer blir i tidlig skolealder når eventuell baby kommer.

Anonymkode: 50133...804

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv et stebarn med diagnose og nå planlegger jeg og samboer et felles barn. Det har ikke vært en enkel avgjørelse for oss, men vi tenker at vi sammen har kapasitet til å ta vare på begge barnas behov. Hører gjerne fra andre med erfaringer. Vårt barn med utfordringer blir i tidlig skolealder når eventuell baby kommer.

Anonymkode: 50133...804

Tror det er veldig fint at eldste barnet er i skolealder. Ikke alltid lett med tette barn uansett om en av de har en diagnose eller ei. 

Anonymkode: e6b3a...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...