AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Har en 1. Klassing på SFO nå, men er litt usikker på hva vi skal gjøre til høsten. Jeg får hjemmekontor fra august, og sønnen vår har kun 4 minutter kort skolevei. Vurderer å la han slutte hvis det er det han helst vil selv, men går han glipp av mye sosialt da? Hvor viktig er egentlig SFO for sosialiseringen med medelever? Anonymkode: 841ca...459
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Jeg tenker de gå glipp av en del. Ditt barn vil kanskje veldig gjerne være klar til å leke med andre i 16 tiden, mens andre da kommer hjem og vil slappe av. Er det mulig å ha halv plass? Det vurderer vi til vår 2. Klassing til høsten Anonymkode: ff579...804 1
stan Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Barnet vårt ville slutte på SFO, men så oppdaget vi at det var jo bare henne i gata. Alle andre ungene var ikke hjemme. Så da ble det kjedelig. Løsningen vår ble redusert plass, så to dager i uka var uten Sfo. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 Spørs hvor sosial ditt barn, drar barnet uanmeldt til venner? eller trenger det at du lager play date? De går jo gjerne på fotball og div og, jeg har aldri gått på SFO selv Anonymkode: 6d1f2...4d0
duplexx Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 På storesøsters første skole var det veldig viktig, fordi andelen av ungene i klassen som gikk på SFO var veldig høy. SFO var der de virkelig ble kjent og lekte. I vårt tilfelle. Nå går hun på en annen skole og er hakket eldre - her går mange på IFO, samtidig som en del av venninnene hennes får være alene hjemme/gå tidlig som de ønsker. Hun har da også fått den fleksibiliteten, for jeg ønsker at hun skal ha muligheten til å være med venner og knytte bånd. For oss var det derfor viktig å ha IFO/AKS/SFO tilgjengelig, slik at hun kan være med dersom hun ønsker. 1
Sylveon Skrevet 10. april 2019 #6 Skrevet 10. april 2019 Her så er det 3 av 84 som ikke går som jeg vet om. Barna som ikke går blir gjerne sittende hjemme alene, uten muligheter for å sosialisere seg med andre fordi at alle andre som de vil leke med er på SFO (eller i barnehagen). Når de er ferdig på SFO, så vil de gjerne slappe av fordi at de har vært ute hele dagen, mens barna som har vært hjemme vil ut og leke fordi at de har så mye energi etter å ha slappet av etter skolen. På SFO er de gjerne mye ute og da danner det seg vennskapelige forhold etterhvert som de bygger videre på. Jeg vil si at det er kjempeviktig her, men jeg har hørt at det er andre steder der nærmest ingen går på SFO! 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #7 Skrevet 10. april 2019 På vår skole bor barna ganske spredt, så hos oss er SFO viktig de første årene. Alternativet er å skulle organisere masse kjøring og henting etter at de andre barna er ferdig på SFO, og det har egentlig aldri fristet Anonymkode: afeea...321 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #8 Skrevet 10. april 2019 Men det må da dere vite selv, hvordan er det nå da? Hva skal de andre gjøre frs høsten? De færreste andreklassinger går jo alene hjem. Jeg vil tro halv plass er ideelt for dere? Leker han mye med andre utenom SFO? Anonymkode: 0668f...ebf
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #9 Skrevet 10. april 2019 Tror det kommer litt an på barnet, nabolaget og div. Liker han å komme hjem, slappe av, eller er det full fart hele dagen? Er det mange andre som har sfo? Her hadde ikke eldste sfo, men han liker å være alene, likte å komme hjem tidlig, gjøre lekser i fred og ro, for å så ut å leke når de andre kom hjem. Samtidig hadde han noen kjedelige dager, og det var ofte med noen hjem her. (De fleste hadde sfo..) Minste har sfo nå og han er en veldig sosial gutt, så han hadde ikke likt å komme hjem, vente på de andre i timesvis. Vi bor i ett byggefelt, med mange på samme alder, men alle er jo på sfo. Anonymkode: 3ab82...26c 3
Siri_H Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 Her går langt over 90% på SFO i 1.klasse, så da blir det hovedarena for det sosiale samspillet etter skolen for de yngste. Men en god del har deltidsplass, en god del av de som ikke egentlig trenger plass har valgt den løsningen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 Takker for alle svar! Han trenger nok å sosialiseres litt mer, ja. Vi kjenner ikke så mange her ennå, så han har kun hatt to faste gutter han er litt med på fritiden. Tror vi lander på SFO eller evt. halv plass. Må tenke oss godt om. Vi flyttet hit rett før skolestart. Nesten alle i klassen hans går på SFO såvidt jeg vet. Ts Anonymkode: 841ca...459 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 I 2.klasse er det hvertfall ikke viktig med SFO, er knapt noen igjen fra klassen til sønnen min. Han vil ikke lenger gå på SFO ettersom så mange har sluttet. Men min gutt må likevel pga arbeidstidene mine. Kan ikke la en 7 åring være hjemme alene 4 timer til jeg kommer hjem. Anonymkode: abc97...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I 2.klasse er det hvertfall ikke viktig med SFO, er knapt noen igjen fra klassen til sønnen min. Han vil ikke lenger gå på SFO ettersom så mange har sluttet. Men min gutt må likevel pga arbeidstidene mine. Kan ikke la en 7 åring være hjemme alene 4 timer til jeg kommer hjem. Anonymkode: abc97...5a1 For min er det viktig med SFO i andreklasse, for her er ikke barn i nabolaget. De er vel rundt 15 barn på SFO totalt fra første til fjerde (liten grendeskole), knapt halve klassen hennes, noen eldre og en del førsteklassinger. Anonymkode: 17f49...874 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 Her har nesten alle 25 i 2.kl SFO. Synes det har gitt barnet vårt mer nå dette året enn 1.kl, for hun trivdes ikke så bra da. Anonymkode: 6f763...786 2
Sushi Skrevet 10. april 2019 #15 Skrevet 10. april 2019 Vår 2. klassing har slutta på SFO fordi hun ikke lenger hadde behovet. De fleste av hennes venner slutta etter 1. klasse, og bestevenninna har aldri gått på SFO. Hun er litt hjemme alene og leker med venner til vi kommer hjem fra jobb. 👍🏻
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #16 Skrevet 10. april 2019 Nesten alle går på sfo. 1-3 og en del i 4. Det er ingen i gatene eller ute. De er ofte alene. De faller gjerne lett utfor og det blir fort kjedelig. Tror nok det er veldig viktig i dagens samfunn. vi har ettermiddagsplass. Og det funker bra. Lek og gøyt i 2-3timer med andre. Anonymkode: 5e6b3...b05 1
Infinitum Skrevet 10. april 2019 #17 Skrevet 10. april 2019 Synes det er helt sært at det skal være et eget oppbevaringsted der ungene sosialiseres og leker sammen, og at foreldrene fjerner seg såpass. Herlighet for et samfunn vi lever i.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #18 Skrevet 10. april 2019 Forressten veldig rart at mange velger å sende barna så altfor tidlig i bhg og lange dager.Men på skolen er det snakk om å la være å ha sfo for å spare penger.Så sitter de der alene hjemme uten venner eller andre.Ofte alene time etter time med tv/nettbrett/mobil.Når de egentlig kunne vært på sfo og lekt og sosialisert seg og hatt det gøyt. Og de er større og de fleste har godt av det.Lek og morro. Da de fleste er sent hjemme,sen middag og lekser mens de som ikke har sfo kanskje tidlig er klar for å finne på noe mens ingen er andre er for de er nettopp komt hjem . Anonymkode: 5e6b3...b05
duplexx Skrevet 11. april 2019 #19 Skrevet 11. april 2019 8 timer siden, Infinitum skrev: Synes det er helt sært at det skal være et eget oppbevaringsted der ungene sosialiseres og leker sammen, og at foreldrene fjerner seg såpass. Herlighet for et samfunn vi lever i. Hvem skal passe på ungene mens man jobber eller studerer da mener du?🤨🤨 4
Sylveon Skrevet 11. april 2019 #20 Skrevet 11. april 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: I 2.klasse er det hvertfall ikke viktig med SFO, er knapt noen igjen fra klassen til sønnen min. Han vil ikke lenger gå på SFO ettersom så mange har sluttet. Men min gutt må likevel pga arbeidstidene mine. Kan ikke la en 7 åring være hjemme alene 4 timer til jeg kommer hjem. Anonymkode: abc97...5a1 På skolen vår så er SFO utrolig viktige i 2. klasse fordi rundt 90 % - 95 % går der. I 3. og 4. klasse også. Har du ikke plass så blir du stående utenfor på det sosiale og det er veldig trist. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå