Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2005 #1 Skrevet 20. april 2005 Jeg har en venninde som er oppløst i tårer etter å ha fått 28 av 27 lovlige feil på teoriprøven i dag. Dette er en voksen jente på over tredve med særdeles gode karakterer fra universitetet, som har lest godt gjennom teoriboka og som har klisterhjerne. Har noen tips til hvordan man kan lese seg til ståkarakter, eller er teoriprøvene nå rett og slett blitt så ukonkrete at det er et rent sjansespill, en gjettelek?
Gjest Dixie i.i Skrevet 20. april 2005 #2 Skrevet 20. april 2005 Har ikke noen veldig gode råd akkuratt egentlig, men vet at før iallefall så lå det noen "teoriprøver" på nett, ikke de samme som på biltilsynet, men med samme type spørsmål og prinsipper. Tror kanskje det var på dagbladet.... Eller så kan man jo få litt tips her.. http://www.teoriproven.no/
Piglet Skrevet 20. april 2005 #3 Skrevet 20. april 2005 Da jeg tok teoriprøven hadde jeg en bok med masse eks. på spørsmål og svar. Øvet meg igjenom den noen ganger, og besto første gang... Husker ikke hva den heter, men en bokhandel kan vel hjelpe? Piglet
Gjest baby-E Skrevet 20. april 2005 #4 Skrevet 20. april 2005 jeg øvde på å ta prøven på nettet, mange, mange ganer. Så pugget jeg den boken, som hører til teoriboken, med masse spørsmål.
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2005 #5 Skrevet 20. april 2005 Men er det lenge siden dere gjorde det? For hun har tatt nettprøvene mange ganger, og består dem med glans. Hun forteller at prøvene er helt annerledes på biltilsynet enn på nett prøvene, altså at prøvene på biltilsynet er så lite konkrete at det er vanskelig å vite hva de spør om......
Gjest baby-E Skrevet 20. april 2005 #6 Skrevet 20. april 2005 tok lappen for tre år siden... mulig det er forandret siden det... men hun kan jo kjøpe den oppgave boken som hører til teoriboken. Den burde vel være oppdatert i forholdt til biltilsynets prøver vil jeg tro..
Gjest Catwoman Skrevet 20. april 2005 #7 Skrevet 20. april 2005 Det er mange "lurespørsmål" på slike teoriprøver. Så selv om du egentlig kan svare, kan du gå rett i fella. Så det er viktig å lese spørsmålene veldig godt, for å få med alle detaljer. De er skrevet sånn at hvis du ikke leser ekstra nøye kan du tro at de egentlig spør om noe annet. Hvis du skjønner. Den på nettet er ikke helt lik som de du får på eksamen nei, de er nok litt lettere de på nett, det er ihvertfall ikke de samme "lurespørsmålene" tror jeg.
Pasha Skrevet 20. april 2005 #8 Skrevet 20. april 2005 man får jo også feil dersom man ikke svarer rett.. ergo på et smp med 5 svar alt kan man må 5 feil ved at man f.eks krysser på de som er gale svar og ikke på de riktige.. kan jo hende at hun har gått i den fella. da jeg tok prøven.. (for snart 4 år siden) tok jeg et teori kurs på forhånd.. leste svært lite og stod med glans så et kurs er kanskje en ide dersom hun ikke har tatt det før
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #9 Skrevet 21. april 2005 Det er mange "lurespørsmål" på slike teoriprøver. Så selv om du egentlig kan svare, kan du gå rett i fella. Så det er viktig å lese spørsmålene veldig godt, for å få med alle detaljer. De er skrevet sånn at hvis du ikke leser ekstra nøye kan du tro at de egentlig spør om noe annet. Hvis du skjønner. Den på nettet er ikke helt lik som de du får på eksamen nei, de er nok litt lettere de på nett, det er ihvertfall ikke de samme "lurespørsmålene" tror jeg. Helt enig. Les spørsmålene godt!!!! Ofte er det bare et lite komma som skiller mellom rett og galt svar.
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2005 #10 Skrevet 21. april 2005 Jeg tok teorien i aug ifjor, er 32 år og har ikke klisterhjerne. Jeg tok teorikurset, leste litt i boka og bestod på første forsøk. Er nok også en fordel å ha kjørt en god del, også privat, før du tar teorien- du lærer mye av forskjellige situasjoner når du øvelseskjører. Må bare si meg enig i at spørsmålene bør leses nøye, bruk tiden du har og prøv å ikke stress selv om tida går.
Gjest yui Skrevet 21. april 2005 #11 Skrevet 21. april 2005 Eller hun kan gjøre som meg; Ta seg en ferietur i USA, ta lappen der for en hundrings eller to, og komme hjem og få den overført til norsk sertifikat ...og så bruke et år eller to på å lære seg å faktisk kjøre... Litt i feil rekkefølge riktignok, kanskje til og med litt farlig om man ikke er bevisst sine egne kjørekunnskaper (eller mangel på sådanne), men mye billigere!
Vercetti Skrevet 23. april 2005 #12 Skrevet 23. april 2005 Eller hun kan gjøre som meg; Ta seg en ferietur i USA, ta lappen der for en hundrings eller to, og komme hjem og få den overført til norsk sertifikat ...og så bruke et år eller to på å lære seg å faktisk kjøre... Litt i feil rekkefølge riktignok, kanskje til og med litt farlig om man ikke er bevisst sine egne kjørekunnskaper (eller mangel på sådanne), men mye billigere! Så enkelt er det da ikke? For det første er det ikke EU-standard på førerprøven du tar der borte, det er heller ikke internasjonal standard på det - det får du generelt sett KUN etter å ha hatt førerkort sammenhengende i to år. Ergo kan ikke biltilsynet gi deg annet enn en midlertidig kjøretillatelse (mulig jeg tar feil nå, det kan hende det er politiet som må gi deg denne), og ihvertfall ikke utstede førerkort etter EU-standard - slik det vi har i Norge. For det andre så har de fleste førerskolene der autogearede biler. Jeg vet av flere som har gjort om førerkortet sitt slik du sier, etter å ha bodd et år eller to i statene, men også fått på den lille notisen om at de KUN får kjøre autogearede biler.
Kristin S Skrevet 23. april 2005 #13 Skrevet 23. april 2005 Jeg har en venninde som er oppløst i tårer etter å ha fått 28 av 27 lovlige feil på teoriprøven i dag. Dette er en voksen jente på over tredve med særdeles gode karakterer fra universitetet, som har lest godt gjennom teoriboka og som har klisterhjerne. Har noen tips til hvordan man kan lese seg til ståkarakter, eller er teoriprøvene nå rett og slett blitt så ukonkrete at det er et rent sjansespill, en gjettelek? Det eneste ho kan gjøre i grunn er vel bare å lese mer! Noen har jo mer forståelse for det med bilkjøring enn andre. Kan det kanskje ha noe med det å gjøre? Ikke vet jeg! Men vi er jo forskjellige. Noen må lese myyye mens andre ikke trenger å lese i det heletatt!
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #14 Skrevet 25. april 2005 Jeg tok teoriprøven i fjor vår og hadde vel 8 feil - og da hadde jeg helt glemt det med "ikke kryss hvis du er usikker" så hadde jeg husket det hadde jeg vært nede på 4. Uansett, jeg var aldri på teorikurs, kikket såvidt i boka og tok den prøven som ligger på dagbladet 2-3 ganger. Den prøven var veldig forskjellig fra den jeg fikk, så det var det ikke mye hjelp i. De fleste spørsmålene er sånt du IKKE skal trenge å lese til - det er ting du allerede skal VITE om du noengang har sittet bak rattet på en bil. Hva skiltene betyr, vikepliktsregler etc. Må si jeg blir litt redd av enkelte bilister.. Hadde langkjøring sammen med ei jente som da hun så et forbikjøring forbudt-skilt og ble spurt hva det betydde i fullt alvor foreslo "kun røde biler får kjøre forbi" Samme jenta kunne ikke komme på hvilken form det var på vikepliktsskilt. Noen av spørsmålene på min prøve gikk på ting som står i vognkortet (lovlig last, hengere, etc) så det kan det være lurt å lære seg. Men altså; klarer du ikke skilt og vikepliktsregler UTEN å nipugge rett foran en prøve, så har du ikke noe særlig i trafikken å gjøre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå