AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Del Skrevet 10. april 2019 Hei jeg tenker å søke rettsvitenskap (5 årig) på uio, og tviler på at jeg kommer inn på høstsemesteret :/ Jeg lurte på om noen har erfaringer fra oppstart i vår? er det enkelt å få venner? Hilsen Stressa vg3 elev Anonymkode: a114d...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Del Skrevet 10. april 2019 Like greit, hørt at jurister og advokater blir automatisert. Sats på sykepleier 🙂 Anonymkode: aca57...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #3 Del Skrevet 10. april 2019 Er nok ikke mindre enkelt å få venner på våren enn høsten. Det blir jo fadderopplegg for vårstudentene også. Anonymkode: 157e7...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Del Skrevet 10. april 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Like greit, hørt at jurister og advokater blir automatisert. Sats på sykepleier 🙂 Anonymkode: aca57...84f Det blir de ikke Anonymkode: 415c5...d9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #5 Del Skrevet 10. april 2019 Jusstudiet er virkelig det mest overvurderte studiet som finnes. Folk tror de går til gull og grønne skoger. I realiteten er det et stort karakterpress selv for saksbehandlingsstillinger i offentlig sektor. Ettersom du spør om UIO konkret, er det også slik at omtrent ingen fullfører på normert tid. De fleste bruker 6 år. Jeg skulle levert master denne våren, men det er kun fem fra mitt opprinnelige kull som leverer denne våren. De fleste bruker lang tid fordi de tar opp eksamener, noe en bruker flere semestre på ettersom en kun har 30 og 20-poengs emner ved juridisk fakultet uio. Det arrangeres heller ikke konteeksamen (som i bergen). Dette gjør at en får store gjentakseksamener sammen med ordinære eksamener. Noe de fleste ikke orker, slik at de kun forbedrer fag enkelte semestre og dermed blir liggende etter. Dette resulterer også i at Lånekassen ikke omgjør lånet. Så det blir fort et svært dyrt studie. Gjennomsnittslønnen for jurister er heller ikke særlig høy. Anonymkode: e6c91...ec9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 11.4.2019 den 1.25): Jusstudiet er virkelig det mest overvurderte studiet som finnes. Folk tror de går til gull og grønne skoger. I realiteten er det et stort karakterpress selv for saksbehandlingsstillinger i offentlig sektor. Ettersom du spør om UIO konkret, er det også slik at omtrent ingen fullfører på normert tid. De fleste bruker 6 år. Jeg skulle levert master denne våren, men det er kun fem fra mitt opprinnelige kull som leverer denne våren. De fleste bruker lang tid fordi de tar opp eksamener, noe en bruker flere semestre på ettersom en kun har 30 og 20-poengs emner ved juridisk fakultet uio. Det arrangeres heller ikke konteeksamen (som i bergen). Dette gjør at en får store gjentakseksamener sammen med ordinære eksamener. Noe de fleste ikke orker, slik at de kun forbedrer fag enkelte semestre og dermed blir liggende etter. Dette resulterer også i at Lånekassen ikke omgjør lånet. Så det blir fort et svært dyrt studie. Gjennomsnittslønnen for jurister er heller ikke særlig høy. Anonymkode: e6c91...ec9 Jurister har høy gjennomsnittslønn. Ca 793 000 i året... Media lønnen er til og med ganske høy, over 700 000. Anonymkode: 7a364...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jurister har høy gjennomsnittslønn. Ca 793 000 i året... Media lønnen er til og med ganske høy, over 700 000. Anonymkode: 7a364...837 Gammel tråd, men svarer likevel. Det vedkommende sier over, er delvis sant. Svært høyt karakterpress, også etter at man kommer inn i arbeidslivet. Veldig få fullfører på normert tid. Det er ikke en utdanning å anbefale hvis man sliter litt med det psykiske, det er beintøffe fem år 🥺 Jeg fullførte på seks år. Har 610 000,- i årslønn og syns lønnen er god med tanke på at jeg var nyutdannet for bare ett år siden. Har i tillegg bonus, full fleks, gratis trening. Anonymkode: d3c6a...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Del Skrevet 31. desember 2022 47 minutter siden, AnonymBruker said: Gammel tråd, men svarer likevel. Det vedkommende sier over, er delvis sant. Svært høyt karakterpress, også etter at man kommer inn i arbeidslivet. Veldig få fullfører på normert tid. Det er ikke en utdanning å anbefale hvis man sliter litt med det psykiske, det er beintøffe fem år 🥺 Jeg fullførte på seks år. Har 610 000,- i årslønn og syns lønnen er god med tanke på at jeg var nyutdannet for bare ett år siden. Har i tillegg bonus, full fleks, gratis trening. Anonymkode: d3c6a...e0d Helt enig, jussen knakk meg. Endte med å konte og ta opp drøssevis av fag fordi jeg kjente sånn på karakterpresset. Vet mange av mine medstudenter endte med å gjøre det samme. Det er sant at man ikke burde bry seg om karakterpresset og at alle får relevante jobber selv med dårlige karakterer. Men det er ikke like lett når man ser medstudenter får relevante deltidsjobber og kun prestisjearbeidsgivere kommer på bedrifrspresentasjoner. Lønnen som jurist er god og arbeidsmarkedet er svært godt. Men hadde jeg kunnet dratt tilbake i tid så hadde jeg studert noe med mindre karakterpress og hvor ikke medstudentene var så gode at normalfordelingen gjør at selv flinke studenter ender med middelmåldige karakterer. Anonymkode: 42ece...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Del Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gammel tråd, men svarer likevel. Det vedkommende sier over, er delvis sant. Svært høyt karakterpress, også etter at man kommer inn i arbeidslivet. Veldig få fullfører på normert tid. Det er ikke en utdanning å anbefale hvis man sliter litt med det psykiske, det er beintøffe fem år 🥺 Jeg fullførte på seks år. Har 610 000,- i årslønn og syns lønnen er god med tanke på at jeg var nyutdannet for bare ett år siden. Har i tillegg bonus, full fleks, gratis trening. Anonymkode: d3c6a...e0d Sa ingenting om psykisk stress men bare kommenterte lønna. Hvis snittlønn på nærmere 800 000 regnes som dårlig så vet jeg ikke helt hva som er bra Anonymkode: 7a364...837 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Del Skrevet 1. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sa ingenting om psykisk stress men bare kommenterte lønna. Hvis snittlønn på nærmere 800 000 regnes som dårlig så vet jeg ikke helt hva som er bra Anonymkode: 7a364...837 Neida, gikk bare fort i svingene og jeg siterte feil person Jeg er enig, 800 000,- er en bra gjennomsnittslønn! Anonymkode: d3c6a...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Del Skrevet 1. januar 2023 Jeg registrerte at det var et karakterpress, men kjente ikke noe på det selv. Jeg har 675 i lønn og har jobbet i straks 2 år. Anonymkode: c9549...d2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå