Gå til innhold

Noen som har peiling? Trenger smart løsning på veranda

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder veranda i 3 etg/topp-etg i borettslag. Nå nærmer vi oss sommer og sol igjen, og jeg trenger en smart løsning for å kunne bruke verandaen så mye som jeg ønsker. Det er sol hele dagen, fra morgen til tidlig kveld på min veranda. Jeg er ikke en sol-tilbeder, men heller den som liker meg i skyggen i sola. Prøvde i fjor med parasoll, men det var det lite nytte i ellers enn akkurat når sola stod midt på himmelen. Ville da prøve slik parasoll med knekk, så man får vinkel på parasollen, men de er for store for min veranda, da det er glassvegger langs hele verandaen. 

Er det noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre? 

Vi får ikke lov til å endre fasaden, så markiser er ikke lov. 

Anonymkode: 731e4...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan henge opp et solseil om du har mulighet til å feste det. (Det er egentlig bare en tynn presenning). De finnes i trekant- og firkantform. Det regnes ikke som å endre fasaden. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med solseil da? 

Anonymkode: cb24b...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en balkongparasoll?

Kanskje et feste som dette kan brukes på glassveggen? 

Ellers går det an å ta opp markiser på generalforsamlingen (du må melde det inn i forveien så det kommer med på agendaen). 

- sier det fordi det er jo ikke sikkert at alle som bor i byggene synes det er like gøy å ikke kunne skjerme seg litt for solen. Det pleier være greit å montere markiser når det har blitt enighet om leverandør og farger ;)

Anonymkode: 8c237...a7d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en balkongparasoll?

Kanskje et feste som dette kan brukes på glassveggen? 

Ellers går det an å ta opp markiser på generalforsamlingen (du må melde det inn i forveien så det kommer med på agendaen). 

- sier det fordi det er jo ikke sikkert at alle som bor i byggene synes det er like gøy å ikke kunne skjerme seg litt for solen. Det pleier være greit å montere markiser når det har blitt enighet om leverandør og farger ;)

Og her en som er enda mindre :) 

AnonymBruker
Skrevet

Parasoller uten knekk har ingen hensikt, jeg må ha med knekk, så det blir skygge når solen ikke er midt oppe på himmelen også, men er på vei ned. 

Solseil ser pent ut, men fast montering, og kan ikke flyttes etter sola, for å gi skygge, så de vil også kun hjelpe når sola står midt på himmelen ser jeg for meg.

TS

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parasoller uten knekk har ingen hensikt, jeg må ha med knekk, så det blir skygge når solen ikke er midt oppe på himmelen også, men er på vei ned. 

Solseil ser pent ut, men fast montering, og kan ikke flyttes etter sola, for å gi skygge, så de vil også kun hjelpe når sola står midt på himmelen ser jeg for meg.

TS

Jeg anbefaler solseil. Å rigge opp en fleksibel løsning som lar deg løsne og flytte seilet etter sola er ikke vanskelig (du bruker rett og slett tau for vertikal og horisontal forskyvning av seilet i forhold til festepunktet, som i tilfelle lav sol selvsagt må være på eller ved gulvnivå) og det er absolutt både den billigste løsningen, den som krever minst plass når den ikke er i bruk, og den letteste å ta ned når det blåser opp.

Anonymkode: b0462...966

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er glassvegger langs hele verandaen. 

Er det noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre? 

Vi får ikke lov til å endre fasaden, så markiser er ikke lov. 

Er det lov med rullegardiner da?

Anonymkode: e0c20...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I flere og flere borettslag blir det montert rullegardiner innenfor innglassingen på verandaene :sol: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:lete:

AnonymBruker
Skrevet

Burka! 😛

Anonymkode: 28787...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Finnes en parasol med knekk, ca 1,8 i diameter tror jeg det var, jeg har hatt denne på en mindre veranda. Kjøpte den hos Dags marked til ca 200,-. Men kan jo være dette også blir for stort. Tror også Jysk har denne typen.

Anonymkode: 5ff9f...dbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...