Gå til innhold

Bull Terrier

Fremhevede innlegg

Gjest Heloise
Skrevet
Hei! Er det noen flere Bull Terrier entusiaster der ute?

Jaa, det er det ^^ Når "jeg blir stor" ønsker jeg meg en bulle, vært fan av dem siden jeg var liten! :)

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lise_*
Skrevet

Hei vår bullterrier er nå 4 måneder, første ukene var værst. bet mye, og ikke lett å sette på plass. Anbefaler ikke dette slaget til nybegynnere, man må være bestemt og konsekvent. Ta den i nakkeskinnet og si nei går ikke, da blir iallefll min enda mer ivrig..men når den vet sin plass og hvor grensene går, har vi fått en nydelig liten sofa gris :rødme:

verdens vakreste hund! Men første tiden er stri...

Skrevet
Men de kan vokte noe. For meg er det en positiv egenskap, og jeg roser han godt når han viser vokteinstinktet sitt:)

Bør man oppmuntre vokteratferd på en sånn rase????? Jeg ville ikke gjort det.....

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_berit
Skrevet
Bør man oppmuntre vokteratferd på en sånn rase????? Jeg ville ikke gjort det.....

Hva menes med "en sånn rase"?

Jeg ønsker å ha en hund som sier ifra om han mener han bør si ifra, men som likevel slipper snille folk villig inn i huset og hilser pent. Det gir meg trygghet.

Og det er akkurat slik han er. Hører han en mystisk lyd på utsiden så spretter han opp og gir fra seg et par høye bjeff og brummer litt, for å si ifra til meg at det er noe der.

Det samme gjør han om det banker på døren. Men han er hoppende glad når jeg åpner den og det står folk der.

Jeg er ikke bare ute etter en familiehund, men en hund som kan passe på hjemmet:) Og til det er bull terrieren perfekt.

Skrevet

er det ikke utrolig irriterende hvis han skal bjeffe hver gang han hører noe utenfor huset?

Gjest Gjest_Berit
Skrevet
er det ikke utrolig irriterende hvis han skal bjeffe hver gang han hører noe utenfor huset?

Det er ikke hver gang. Og det er sjelden det er noen lyder utenfor huset vårt. Bor litt avsides utpå landet:)

Han reagerer ikke om en bil kjører opp oppkjørselen eller om jeg eller samboeren kommer hjem.

Men om han hører ukjente stemmer eller en litt merkelig lyd, så sier han ifra:)

• 2 år senere...
Skrevet

jeg tar sikkert feil, men jeg trodde de hunden ikke var "lov" å avle i norge jeg...

HÆ?

Eg har kopiert DENNE teksten frå APBT Norden:

------------------------------------------------------------------

"Midlertidig lov om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder.

Midlertidig av 4. juli 1991 nr 48 lov om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder.

--------------------------------------------------------------------------------

Midlertidig lov om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder.

§ 1. Formålet med denne lov er å beskytte mennesker og dyr mot angrep og skader fra farlige hunder.

§ 2. Med farlige hunder menes i denne lov hunder som er spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr.

Departementet kan bestemme at nærmere angitte raser eller typer skal omfattes av loven.

Dersom det er tvil om en hund er av en rase eller type som fastsatt i første ledd eller fastsatt i medhold av andre ledd, kan politi og tollmyndigheter kreve at hundeeieren eller annen som har ansvar for hunden dokumenterer hundens rase eller type. Hvis ikke slik dokumentasjon framlegges, anses hunden som innført, holdt eller avlet i strid med denne lov.

§ 3. Det er forbudt å innføre farlige hunder. Forbudet gjelder også sæd og embryo fra farlige hunder.

Ulovlig innførte hunder kan utvises eller kreves avlivet.

§ 4. Det er forbudt å holde eller avle farlige hunder.

Slike hunder kan kreves avlivet.

§ 5. En hund som har påført menneske eller dyr skade, kan innen en måned etter skadeforvoldelsen kreves avlivet. Dette gjelder likevel ikke dersom forholdene rundt skadeforvoldelsen gjør at avliving vil være et uforholdsmessig stort inngrep. Kravet om avliving er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13. Politiet kan ta hunden i forvaring inntil saken er avgjort.

Denne paragrafen gjelder også for hunder som ikke kommer inn under § 2.

§ 6. Utgifter forbundet med gjennomføring av tiltak etter denne lov kan kreves dekket av eieren av hunden eller den som har hunden i sin varetekt.

§ 7. Departementet kan gi nærmere forskrifter om gjennomføring eller utfylling av bestemmelsene i denne lov, herunder om innførsel av hunder som ikke omfattes av loven.

§ 8. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av denne lov, eller medvirker hertil, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, dersom forholdet ikke går inn under et strengere straffebud. På samme måte straffes forsøk.

§ 9. Kongen kan bestemme at loven også skal gjelde for Svalbard.

§ 10. Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Loven gjelder fram til 1. januar 2001.

Personer som har anskaffet en farlig hund før loven trer i kraft, kan beholde hunden, men ikke bruke den i avl etter at loven er trådt i kraft. Departementet kan gi forskrifter om hold av slike hunder.

--------------------------------------------------------------------------------

Midlertidig forskrift om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder.

Fastsatt av Landbruksdepartementet 25. oktober 1991 med hjemmel i §§ 2 og 7 i midlertidig lov 4. juli 1991 nr. 48 om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder, jfr. kgl.res. av 25. oktober 1991 nr. 676. Endret 1 nov 1993 nr. 1005, 28 des 1993 nr. 1408, 1 juli 1994 nr. 724, 25 april 1995 nr. 380, 3 jan 1996 nr. 6, 3 jan 1997 nr. 73.

§ 1. Formål

Formålet med forskriften er å hindre innførsel, hold og avl av farlige hunder.

§ 2. Farlige hunder

Det er forbudt å innføre, holde og avle:

- Amerikansk pit bull terrier

- Fila brasileiro

- Tosa inu

- Dogo argentino

- andre raser etter Landbruksdepartementets nærmere bestemmelse og krysninger hvor disse rasene forekommer.

--Unnskyld her, tek inn at i 2003 vart ulvehybrid og tsjekkoslovakisk ulvehund forboden, og i 2004 amerikansk Staffordshire terrier. Dette her er den gamle 1997-loven.

Forbudet gjelder også innførsel av sæd og embryo fra ovenfornevnte hunder.

§ 3. Identitetsmerking og dokumentasjon

Farlige hunder nevnt i § 2 som var anskaffet før midlertidig lov om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder av 4. juli 1991 nr. 48 trådte i kraft kan beholdes. Slike hunder skal være identitetsmerket.

Politi og tollmyndigheter kan kreve at eier eller annen som har ansvar for hunder som kan forveksles med farlige hunder skal kunne dokumentere hundens identitet ved stamtavle eller registreringsbevis og identitetsmerke. Hvis ikke slik dokumentasjon fremlegges, anses hunden som innført, holdt eller avlet i strid med denne forskrift.

0 Endret ved forskrift 25 april 1995 nr. 380, 3 jan 1996 nr. 6.

§ 4. Generelle krav til søknad om innførsel

Alle hunder som ønskes innført til landet, fast eller midlertidig skal oppfylle vilkårene i forskrift om dyrehelsemessige betingelser for innførsel av hund, katt og tam ilder til Norge.

Søkeren skal oppgi hvilken rase som ønskes innført. For krysninger oppgis foreldreraser. Ved innførsel av drektige tisper kreves dokumentasjon på parringshannens rase.

Ved søknad om innførsel av hunder som kan forveksles med farlige hunder (f.eks. American Staffordshire Terrier), kan Statens dyrehelsetilsyn forlange dokumentasjon for hundens identitet ved stamtavle eller registreringsbevis og identitetsmerke.

0 Endret ved forskrifter 28 des 1993 nr. 1408, 3 jan 1997 nr. 73.

§ 5. Tilbakeførsel av hunder til Norge

Etter utenlandsopphold kan identitetsmerkede, norske farlige hunder anskaffet av eieren i Norge før loven trådte i kraft, tilbakeføres. Identitetsmerket skal samsvare med utstedt identitetskort eller veterinærattest utstedt i Norge før utreise. Identitetsmerket må være leselig.

0 Endret ved forskrifter 28 des 1993 nr. 1408, 13 juli 1994 nr. 724, 3 jan 1996 nr. 6 (tidligere § 6).

§ 6. Avhendelse

Farlige hunder som faller inn under regelen i § 3 første ledd kan ikke selges eller omplasseres.

0 Tilføyd ved forskrift 3 jan 1996 nr. 6.

§ 7. Båndtvang

Farlige hunder som kan holdes lovlig i Norge etter bestemmelsene i lovens § 10 siste ledd skal holdes i bånd når de luftes på offentlig område.

0 Endret ved forskrift 3 jan 1996 nr. 6.

§ 8. Ulovlige hunder

Hunder som er innført etter 20. juli 1991 kan utvises eller kreves avlivet av politiet.

Hunder som er holdt eller avlet i strid med lovens § 4, kan av politiet kreves avlivet.

Politiets avgjørelse kan påklages til Statens dyrehelsetilsyn.

Kravet om avliving av hund som har påført menneske eller dyr skade etter lovens § 5 er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13.

0 Endret ved forskrifter 3 jan 1996 nr. 6, 3 jan 1997 nr. 73.

§ 9. Dispensasjon

Landbruksepartementet kan dispensere fra bestemmelser i denne forskriften og sette vilkår for dispensasjon.

0 Tilføyd ved forskrift 3 jan 1996 nr. 6.

§ 10. Straffebestemmelser

Overtredelse er straffbart i henhold til midlertidig lov 4. juli 1991 nr. 48 om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder § 8.

0 Endret ved forskrift 3 jan 1996 nr. 6 (tidligere § 9).

§ 11. Ikrafttreden

Denne forskriften trer i kraft straks. Forskriften gjelder frem til 1. januar 2001.

0 Endret ved forskrift 3 jan 1996 nr. 6 (tidligere § 10). "

---------------------------------------------------------------

Står ingenting om bullterrier her?! Referanse: http://apbtnorden.inter-net.no/loven.htm. Sida er gudsforlatt no, og 1997-loven laup ut i 2001, men eg vil heller vise dette enn noko frå http://regjeringa.no, fordi at APBT Norden er litt meir objektiv enn http://regjeringa.no, og det står jo og om mytar og fakta, http://apbtnorden.inter-net.no/fakta.htm farlige hundeeigarar - ikkje hundar, http://apbtnorden.inter-net.no/farlige_hunder.htm og dei har jo og ei fin (gudsforlatt) gjestebok. http://apbtnorden.inter-net.no/gjestebok.htm

Gjest Huffsa
Skrevet

Mr.Floyd;

For det første er tråden fra 2005 og for det andre er det flere som har fortalt vedkommende at en bullterrier er lovlig i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...