AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Jeg har vært og jobbet nå i 4-5 år og jobber fortsatt deltid. Deretter startet jeg å studere. Når vi diskuterer i gruppene eller i klassen angående faget, kommer eg ofte med relaterte eksempler fra arbeidslivet relatert til den sammenhengen og prøver å sameligne for å gjøre det enklere for dem og meg å forstå. Men dem gir meg et kjempe sånt (ahh who cares) Sånn som at jeg skryter. Men prøver egentlig bare å gjøre enklere for dem og meg. Jeg blir litt små sur, men tenker at jeg er en idiot som deler. 😣 Anonymkode: c5b70...d82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært og jobbet nå i 4-5 år og jobber fortsatt deltid. Deretter startet jeg å studere. Når vi diskuterer i gruppene eller i klassen angående faget, kommer eg ofte med relaterte eksempler fra arbeidslivet relatert til den sammenhengen og prøver å sameligne for å gjøre det enklere for dem og meg å forstå. Men dem gir meg et kjempe sånt (ahh who cares) Sånn som at jeg skryter. Men prøver egentlig bare å gjøre enklere for dem og meg. Jeg blir litt små sur, men tenker at jeg er en idiot som deler. 😣 Anonymkode: c5b70...d82 Modenhet, erfaring og alder sikkert? Anonymkode: 1c0ed...787 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Kan du fremstå som litt bedreviter? Anonymkode: 77a02...934 19
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 De får sikkert et inntrykk av at du tror at du er bedre enn dem, og skal "bestemme" og styre fordi du allerede har vært i jobb. Det kan handle om at de er usikre på seg selv og sin kompetanse, at de føler seg truet av deg, eller at du rett og slett fremstår som en bedreviter. Hadde de vært lure hadde de prøvd å benytte seg av din erfaring på en god måte. Dessverre er ofte studiehverdagen konkurransepreget, alle vil bestemme, alle vil være best. Anonymkode: 75ca0...fe7 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 Jeg tenker at du kan fremstå som bedreviter. Det kan jo enten skyldes måten du sier det på, eller de andres mindreverdighetsfølelse overfor deg siden du er mer erfaren. Noen ganger kan jeg kanskje også se litt sånn likegyldig ut hvis jeg får ny info som jeg prosesserer i hodet og setter inn i sammenheng som er relevant for meg. Anonymkode: f2748...8ae 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #6 Skrevet 10. april 2019 De er unge og umodne og kan lite, men tror på det skrytet de er blitt servert i hele barn- og ungdommen og innbiller seg de er verdensmestre. Hvorfor i all verden skal du hjelpe de som er vemmelige mot deg? Bidra bare akkurat så mye som du er nødt til. Anonymkode: 930c7...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #7 Skrevet 10. april 2019 Er det bachelor- eller masterstudium? Faget er også vesentlig her. Anonymkode: 3d72b...9f7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #8 Skrevet 10. april 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bachelor- eller masterstudium? Faget er også vesentlig her. Anonymkode: 3d72b...9f7 Bachelor. Men generelt sett tenker jeg. Anonymkode: c5b70...d82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #9 Skrevet 10. april 2019 Du fremstår som en besseevisseee. Ikke bare ovenfor dem, men som du selv sier forsøker du å forklare noe og gjøre det enklere for dem. Så du anser altså deg selv som en som må hjelpe dem, som er bedre enn dem og som forstår mer enn dem. Ikke så rart at de reagerer tenker jeg. Anonymkode: ed6dc...bec 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 Hvordan tenker dere jeg burde framstå? Anonymkode: c5b70...d82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 Også jeg er ofte stille og er ikke ddn som snakker mest. Og holder en veldig lav profil. Bare sånn sagt. Anonymkode: c5b70...d82
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Også jeg er ofte stille og er ikke ddn som snakker mest. Og holder en veldig lav profil. Bare sånn sagt. Anonymkode: c5b70...d82 Om de tydelig reagerer på eksemplene dine så kan du jo holde dem for deg selv. Om du er en del eldre enn dem vil du lett fremstå som belærende uansett desverre. Men hold eksemplene for deg selv og ikke tenk at det er din jobb å hjelpe dem å forstå, du skal kun jobbe for din egen forståelse Anonymkode: ed6dc...bec
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 Det kan være at du "alltid" skal komme med "på jobben min gjør vi sånn og sånn-"historie, som de har gått lei. Det er veldig fint at du har arbeidserfaring du kan bruke i studiesammenheng. De andre forstår nok ikke nytten av dette, så du kan egentlig bare la være å si så mye. Anonymkode: c82ef...f87 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 Siden det er så mange som reagerer på det tenker jeg at du fremstår som en bedreviter. De færreste er begeistret for slike. Det er heller ikke sikkert at arbeidserfaringen din er så relevant å trekke frem i alle situasjoner du gjør det. Jeg tenker også at man bør se forbi sin egen nesetipp og ikke bare tenke "meg, meg, meg". Hvorfor skal alle diskutere dine erfaringer hele tiden? Anonymkode: 54e6a...5fe
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #15 Skrevet 12. april 2019 Faktisk jobberfaring er hundre ganger mer nyttig enn det du lærer (fagmessig) på skolen. Jeg har selv Mastergrad, men man må faktisk ha jobbet med tema for å se det store bildet. Når en er student, og kanskje aldri har jobbet med slikt, så kan det være vanskelig å relatere. Kanskje har man selv, slik som jeg hadde, et bilde av hvordan ting fungerer i arbeidslivet. Gjerne ikke så ulikt fra det man lærer på studiene. Ja, det kan være at du framstår som en bedreviter, men grunnen til det er nok heller at de som hører på ikke har noen spesiell erfaring (profesjonelt sett). Anonymkode: 463ac...b17
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #16 Skrevet 12. april 2019 Folk liker ikke å stadig høre "på jobben min så gjør vi sånn og sånn" "jeg har erfaring med at det er best" "jeg mener det er riktig fordi det gjør vi på jobben min" osv. Hvis du hele tiden referer til hvordan du/dere gjør det så blir folk lei. Det hjelper ikke at du viser til hvordan teorien kan utføres i praksis når det hele tiden er din versjon. Du kan fortsatt bruke erfaringen din, men det kommer helt an på hvordan du legger det frem. Anonymkode: 2f39e...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #17 Skrevet 12. april 2019 De fleste studenter har jobb på si, og mange har da hatt sommerjobber i mange år før de kommer til bachelor..Kommer vel an på hvor relevant jobben er for studiet. Og så er det ikke sikkert at de har behov for eksempler på alt. En del har en tendens til å dra ut eksempler i det lengste draget, når ting allerede er forstått, og da blir det slitsomt. Anonymkode: 3e76f...ff3 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #18 Skrevet 14. april 2019 Jeg er student med mye arbeidserfaring innen det fagfeltet jeg studerer. Der jeg studerer er det flere med relevant erfaring, pluss en hel del som ikke har. Jeg tar meg selv i å himle med øynene av en del av kommentarene fra et par av mine erfarne medstudenter. Joda, de har jo av og til rett i det de sier, men som regel er en del av kommentarene veldig orientert om enkelte små detaljer. Det blir et dybdefokus som er totalt uviktig for helheten i faget, og som er helt uinteressant i den store sammenhengen. Som regel ting som kunnre passet i en fordypningsoppgave, men som bidrar mer til forvirring enn til opplysning for de som ikke har jobbet med fagfeltet i noen år allerede. I andre sammenhenger tar de dessuten for sterkt utgangspunkt i sin egen arbeidssituasjon, og ser ikke helheten selv. Det er i det hele tatt ganske uinteressant når noen skal ri sine egne kjepphester, og det kan ofte oppleves som selvhevdelse. Så derfor er mitt råd følgende: hold kjeft om du ikke absolutt MÅ dele eksempler fra egen situasjon, og hold ting på så generelt nivå som mulig når du deler noe. Anonymkode: 9a43a...8c2 7
Lita_go Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 Har selv vært både bachelor- og master student hvor en stor andel av klassen hadde arbeidserfaring fra tidligere. Enkelte MÅ bare fremheve seg selv med å komme med historier fra eget yrke, noe som er svært slitsomt, stort sett uinteressant og ikke minst tar det av undervisningstiden. Med mindre du blir spurt, vil det nok være positivt å holde erfaringen din for deg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 Alle som har vært i en ordentlig jobb kontra studiehverdag vet at det er to helt forskjellige verdener. Pris deg selv lykkelig over at du har bena på jorda og har et bedre utgangspunkt enn de fleste av medstudentene dine, og husk at det ikke er DIN oppgave å dra de andre opp, fokuser på deg selv og din utdanning, gjør ditt og dine oppgaver og blås rett og slett i de andre, deres utdanning, eller mangel på sådan, er deres problem, ikke ditt. Anonymkode: 5a56e...f05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå