yabbadoo Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Går en veldig knapp mnd i møte. Får akkurat nok utbetalt til å dekke faste utgifter. Har en sparekonto som må brukes til mat og «alt annet». Men ønsker selvfølgelig å bruke så lite som mulig av denne. Har søkt og fått innvilget utsettelse på studielånet for april, samt avsluttet abonnementer på TV kanaler og nettaviser jeg kan avse. I husholdningen er vi to voksne og to barn. Tips til hvordan leve så billig som mulig neste mnd?
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Finn noen garanterte "jeg liker det" middagsretter, som alle i familien spiser opp når de får på tallerkenen. Mindre svinn, mindre å kaste. Gjenta disse middagsrettene en gang i uken i de neste 4 ukene. 7 retter pr uke. Finn de billigste alternativene av de rettene som alle liker. F.eks hvis alle liker spaghetti, finn den billigste (first price?) og kjøp den billigste sausen alle liker, og billigste kjøttdeigen (first price?). Grøt? Lages fra bunnen av, da er den billigst. Bak brød selv hjemme i noen uker - brukes til frokost og til matpakker. Liker alle gulost? Kjøp største, rimeligste gulostpakke, og fortell barna at dette må de spise en del av i ukene som kommer. Finn andre rimelige pålegg å variere med. Syltetøy kan fås billig i plastspann (store), men det er gjerne mye sukker i, så det er ikke så sunt. Men kan det gå for en begrenset periode? Innfør f.eks. varme ostesmørbrød som middag en dag i uken de neste ukene. Dette liker vel alle? Jeg bruker å ha tomatpurè underst, så en skive kokt skinke, deretter to osteskiver, og så et par skiver tomat på toppen, så strøs det enten oregano over, eller peppermix. Får du tak i billig gulost, er det den kokte skinken som koster her (hjemmelaget brød). Tomatpure fra Eldorado er billigst, og kokt skinke fra First Price eller Familieskinke er rimelig. Suppe en dag i uken, med hjemmebakt brød til så det metter mer. Finn en suppe alle kan like. Hva med tomatsuppe? Eller grønnsakssuppe, hvis dine barn ikke er kresne? Legg til noen rimelige små kjøttbiter i også kanskje, så blir det mer proteiner og næring. Anonymkode: 614af...c6b 1
yabbadoo Skrevet 10. april 2019 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn noen garanterte "jeg liker det" middagsretter, som alle i familien spiser opp når de får på tallerkenen. Mindre svinn, mindre å kaste. Gjenta disse middagsrettene en gang i uken i de neste 4 ukene. 7 retter pr uke. Finn de billigste alternativene av de rettene som alle liker. F.eks hvis alle liker spaghetti, finn den billigste (first price?) og kjøp den billigste sausen alle liker, og billigste kjøttdeigen (first price?). Grøt? Lages fra bunnen av, da er den billigst. Bak brød selv hjemme i noen uker - brukes til frokost og til matpakker. Liker alle gulost? Kjøp største, rimeligste gulostpakke, og fortell barna at dette må de spise en del av i ukene som kommer. Finn andre rimelige pålegg å variere med. Syltetøy kan fås billig i plastspann (store), men det er gjerne mye sukker i, så det er ikke så sunt. Men kan det gå for en begrenset periode? Innfør f.eks. varme ostesmørbrød som middag en dag i uken de neste ukene. Dette liker vel alle? Jeg bruker å ha tomatpurè underst, så en skive kokt skinke, deretter to osteskiver, og så et par skiver tomat på toppen, så strøs det enten oregano over, eller peppermix. Får du tak i billig gulost, er det den kokte skinken som koster her (hjemmelaget brød). Tomatpure fra Eldorado er billigst, og kokt skinke fra First Price eller Familieskinke er rimelig. Suppe en dag i uken, med hjemmebakt brød til så det metter mer. Finn en suppe alle kan like. Hva med tomatsuppe? Eller grønnsakssuppe, hvis dine barn ikke er kresne? Legg til noen rimelige små kjøttbiter i også kanskje, så blir det mer proteiner og næring. Anonymkode: 614af...c6b Tusen takk! Akkurat sånne tips jeg var ute etter 👍👍👍 lurt å bake brød. Det skal jeg gjøre! 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 Tomatsuppe fra pose med en boks hakka tomat, med makaroni, 1 egg til hver person, og kokte potetbiter oppi, var en slager i min barndom. Rakk til 4 personer. Så kan man og ha oppi pizza krydder (oregano, basilikum) for mer smak. Anonymkode: 0f979...c67 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå