Gå til innhold

Påskeaktiviteter med små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke på hytte eller reise bort noe sted, og ønsker forslag til hva dere finner på med barna i påsken. Det blir nok noen turer til både fjære og i skogen, aketurer, bål osv. Men kunne gjerne tenkt oss å føye litt til påsketradisjonene våre.

Hvilke forberedelser gjør dere sammen med barna? Lage påskedekorasjoner? 

Barna er i barnehagealder.

Anonymkode: bcd97...8a9

Videoannonse
Annonse
Gjest NotYou
Skrevet

Har 3 hvorav to er under 5 og bhg-barn. Vi har kjøpt inn litt billig, enkelt ‘stæsh’ vi kan lage påskedekorasjoner med. Papp, gule fjær, lim, maleutstyr, plastikkøyne etc. 

Blir et massivt rot når vi holder på, men 4åringen kan sitte med sånn kjempelenge :) 2åringen foretrekker mer klissklass, så han får lage noe av leire, eller male. 

Stranda kan være veldig moro hvis været er greit. Mye spennende å finne, og påskeharen har som regel gjemt unna små påskeegg her og der 😙

Ellers blåser vi egg sånn at de får tegne på disse. Bruker tusj og ikke maling.  

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Her blir det turer ut og henge på forskjellige lekeplasser. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ikke på hytte eller reise bort noe sted, og ønsker forslag til hva dere finner på med barna i påsken. Det blir nok noen turer til både fjære og i skogen, aketurer, bål osv. Men kunne gjerne tenkt oss å føye litt til påsketradisjonene våre.

Da mine var mindre malte vi alltid påskeegg. Det var en koslig tradisjon. Usikker på om de vil det i år, har blitt store ;)

Og så er påskeharen alltid på besøk og legger igjen brev med skattejakt! Forskjellig fra år til år. Har vært oppgaver de må løse for å finne neste lapp, et kart, små ledetråder osv. Det er supergøy! Virker ikke som de har vokst i fra det, til og med 15-åringen snakker om at han lurer pø hva påskeharen gjør i år😅

Anonymkode: 025ac...6c9

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

- blåse egg og male på dem, veldig gøy.

- lage "skattekart" for å finne hva påskeharen har gjemt

- for inspo sjekk på pinterest "easter crafts"

AnonymBruker
Skrevet

Påskepynt lager de i bhg, så det dropper jeg. Planen er påskeeggjakt i hagen, besøke bestevennen i fra bhg, spise ute minst 1 gang, grille på lekeplassen utenfor huset, en tur på teknisk museum og sikkert et par turer til badeland.

Anonymkode: 85ecf...f19

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Påskepynt lager de i bhg, så det dropper jeg. Planen er påskeeggjakt i hagen, besøke bestevennen i fra bhg, spise ute minst 1 gang, grille på lekeplassen utenfor huset, en tur på teknisk museum og sikkert et par turer til badeland.

Jøss, skal dere gjøre alt det der i løpet av en liten påskeuke? :klo: Når slapper dere av? 

Anonymkode: ef979...1e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, skal dere gjøre alt det der i løpet av en liten påskeuke? :klo: Når slapper dere av? 

Enig!!

Ikke for å være kjip, men jeg tror småbarnsforeldre nå ikke vet hvor viktig det er for barna å bare være hjemme og ikke ha noen planer. Slappe av, kjede seg, drive på litt rundt i hus og hage. 

Ser det på foreldrene til barna i bhg jeg jobber, det er fullt program hele uka etter bhg og i helgene. Det ser vi på ungene i barnehagen, de er helt stressa, klarer ikke finne på ting, når det skjer noe spesielt klarer de ikke glede seg over det som skjer akkurat da, bare maser om hva som skjer senere, dagen etter, neste uke osv. Er bare et jag om at ting skal skje hele tiden!

Anonymkode: 025ac...6c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mye? Vi er oppe 6 og hun legger seg 19. Det er mange timer altså. Å tusle bort på Egon for lunsj og litt lek der tar maks 2 timer. De resterende timene den dagen har vi jo ikke planer.

Skrevet

Vi har maks en aktivitet om dagen, er vi i bassenget så blir det ikke noen flere slike aktiviteter den dagen, men vi kan gå ut i hagen eller på nærlekeplassen om det er stemning for det. Det er nok stress og mas i hverdagen, så når vi endelig har fri sammen nyter vi det å kunne ta ting litt som det passer seg, enten det er en sen frokost eller en utflukt til fjæra. Barna er stort sett fornøyd selv om man ikke har planlagt alle døgnets timer, er sunt å få leke litt uten å ha noen som står å roper hva de skal gjøre til en hver tid også. 

• Liker 1
Skrevet

Seriøst, nå må dere gi dere.. om man griller i Hagen fører ikke det til mer stress. Ungen kan jo likevel leke og sulle rundt. De fleste forslagene/aktivitetene var jo hjemme,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, -venter- skrev:

Seriøst, nå må dere gi dere.. om man griller i Hagen fører ikke det til mer stress. Ungen kan jo likevel leke og sulle rundt. De fleste forslagene/aktivitetene var jo hjemme,

Det var meg de reagerte på. Skjønner heller ikke greia. Har en svært aktiv 3-åring og vi kan ikke være inne en hel dag fra 6-19, da går vi på veggene! Grilling ute på lekeplassen 10 meter fra huset er lavterskel spør du meg. Og hva er stress med å spise lunsj ute? Det er jo bare hyggelig for alle. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere! Blir nok noen hjemmeaktiviteter med å lage litt pynt, bake litt. Påskeeggjakt med skattekart og lapper var lurt da! 

Jeg skal jobbe hele påskehelga så vil finne på litt morsomme ting dagene før. 

Skrevet

For sjå kva ungane kjem heim av påskepynt imorga, men om dei ikkje har gjort det så tenker eg at vi kan ha eit påskekylling av pappmasje-prosjekt over nokre dagar (fyrst klippe avisstripe og lime på ballong, male dagen etter, pynte dagen etter). Hugsar vi gjor det som liten, men var nok eldre enn kva mine er så kan vere det går adundas😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...