Gå til innhold

CT med kontrastvæske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal ta CT av luftveier, hals og brystkasse. Så leser jeg at det er CT med kontrastvæske. Hvordan foregår det? Noen som vet?

Anonymkode: 77e57...5ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De setter en veneflon også er det en maskin som hurtig sprøyter kontrastvæsken inn i blodårene. Så tar man bildene. 

Man kan kjenne seg varm etterpå, særlig i underlivet. Det kjennes nesten ut som man tisser på seg. Men det går fort over. 

Anonymkode: f6be9...bb5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg skal ta CT av luftveier, hals og brystkasse. Så leser jeg at det er CT med kontrastvæske. Hvordan foregår det? Noen som vet?

Står det i innkallingen at du skal ha kontrast? Da pleier de vedlegge forklaring. 

Du får en veneflon i hver arm/hånd, en for kontrasten og en for "nødhjelp" dersom du reagerer allergisk og må ha motgift. 

Kontrastvæsken renner inn i blodårene dine og du blir sendt inn i CT maskinen. 

Anonymkode: ad491...38f

AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Av en eller annen grunn ble jeg redd for å måtte svelge noe :laugh:

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Av en eller annen grunn ble jeg redd for å måtte svelge noe :laugh:

Hvis du hadde svelgt kontrastvæske så hadde magen og tarmene lyst opp i stedet :)

Anonymkode: 3fc71...fb5

Gjest Krampus
Skrevet

Det er den sykeste følelsen. Da legen sprøytet væsken inn så sa han, det kommer til å kjennes ut som du tisser på deg, det gjør du ikke. Det kjentes ut som om jeg tisset på meg så veldig veldig mye at jeg nektet å tro på at jeg fortsatt var tørr til jeg faktisk sjekket. Jeg fikk nesten tårer i øynene fordi jeg var sikker på jeg hadde tisset over det hele. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...