AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Hei, Jente på 13 år har hatt mensen i flere mndr nå. Lite, og tidvis normal blødning. Først ville legen henvise henne til gyn. Nå skal hun ikke det, hun skal begynne på pupiller istede. Har noen "behandlet" døtrene sine med ppiller for det samme? Hvilket merke, og over hvor lang tid? Fungerte det? Ble det utredet noe for å finne ut årsaken, istedenfor å dempe symptomene? Jeg er skeptisk til hormonbehandling av en så ung jente, når det ikke er et ukjent fenomen med bivirkninger og elles hormonell ubalanse pga alle hormonforstyrrende stoff alt mulig er tilsatt med. Håper noen har vært borti det samme og vil svare meg. Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Jeg kjenner ei som fikk p piller tidlig pga mensen, hun blødde veldig mye stakkars hun var tidlig ute med alt, når hun var 6, var skjelettet 12 år Anonymkode: 8c220...c29
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Har det blitt tatt blodprøver? Hun burde jo utredes før man setter i gang med p-piller, for å være sikker på at det ikke er en underliggende tilstand som p-pillene kanskje vil kamuflere. Jeg startet på p-piller pga sterke menssmerter. Husker moren min ikke likte det noe særlig, men legen forklarte at det går bra. Det gikk bra. Anonymkode: e4f31...3a9 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har det blitt tatt blodprøver? Hun burde jo utredes før man setter i gang med p-piller, for å være sikker på at det ikke er en underliggende tilstand som p-pillene kanskje vil kamuflere. Jeg startet på p-piller pga sterke menssmerter. Husker moren min ikke likte det noe særlig, men legen forklarte at det går bra. Det gikk bra. Anonymkode: e4f31...3a9 Glemte jo å skrive at jeg var 13 år, når jeg startet med p-piller. Anonymkode: e4f31...3a9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ei som fikk p piller tidlig pga mensen, hun blødde veldig mye stakkars hun var tidlig ute med alt, når hun var 6, var skjelettet 12 år Anonymkode: 8c220...c29 Hun blør ikke mye, men har blødd lenge. Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #6 Skrevet 10. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det blitt tatt blodprøver? Hun burde jo utredes før man setter i gang med p-piller, for å være sikker på at det ikke er en underliggende tilstand som p-pillene kanskje vil kamuflere. Jeg startet på p-piller pga sterke menssmerter. Husker moren min ikke likte det noe særlig, men legen forklarte at det går bra. Det gikk bra. Anonymkode: e4f31...3a9 Her er det ikke pga smerter, men fordi hun har blødd så lenge. Litt slik mange ofte har det med minipillen? Litt blod hver dag? Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #7 Skrevet 10. april 2019 Jeg ville bedt om utredning først på henne - før jeg hadde startet på p-piller. Som regel så er det jo ingebting 'galt', værtfall ikke i den alderen- men ville uansett sjekket litt nøyere først jeg værtfall! Ikke for at jeg er imot at en 13åring kan begynne på p-piller- men for å forsikre meg om at det ikke er en annen årsak til blødningene. Må være slitsomt for en 13åring å gå sånn over lenger tid😔 Anonymkode: 42c03...025 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #8 Skrevet 10. april 2019 Jeg startet på p-piller på grunn av menssmerter da jeg var femten, mange år før jeg hadde sex. P-piller er veldig fint til å styre mensen med, og det er ikke noe skummelt med det. Det gikk helt fint med meg altså! Ingen hormonforstyrrelser eller noe, bortsatt fra at det tok knekken på de verste kvisene mine. Du tenker sikkert litt på at det er en slags gateway til sex og, eller? Det var ikke det for meg, og det trenger ikke være det for henne heller. Anonymkode: 0387e...782 2
Gjest Albbas Skrevet 10. april 2019 #9 Skrevet 10. april 2019 Hun burde jo snakke med gynekolog først? En kur på Primolut N kan jo for eksempel være mer hensiktsmessig (er mest kjent for bruk for å utsette mensen, men kan også brukes for å støte ut livmorslimhinnen ved langvarig blødning eller spotting, eller for å restarte syklusen).
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke pga smerter, men fordi hun har blødd så lenge. Litt slik mange ofte har det med minipillen? Litt blod hver dag? Anonymkode: d5635...030 Ja, jeg forsto at det var pga blødningen. Jeg bare skrev hvorfor jeg fikk p-piller som 13 åring. Det er ikke farlig ihvertfall. Men jeg synes hun burde vært utredet skikkelig før man starter på p-pillene. Utelukke cyster ol. Anonymkode: e4f31...3a9 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 Er ikke bekymret for at hun nå kommer til å ha sex, og se på det som et trygt frikort. Er det hormonelle jeg er bekymret for. Og at det ikke blir prøvd å finne årsak, før dei setter i gang med piller. Anonymkode: d5635...030 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg forsto at det var pga blødningen. Jeg bare skrev hvorfor jeg fikk p-piller som 13 åring. Det er ikke farlig ihvertfall. Men jeg synes hun burde vært utredet skikkelig før man starter på p-pillene. Utelukke cyster ol. Anonymkode: e4f31...3a9 Okei, takk 😊 jeg er glad for alle svar 😊 hvilket merke begynte du på? Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 11 minutter siden, Albbas skrev: Hun burde jo snakke med gynekolog først? En kur på Primolut N kan jo for eksempel være mer hensiktsmessig (er mest kjent for bruk for å utsette mensen, men kan også brukes for å støte ut livmorslimhinnen ved langvarig blødning eller spotting, eller for å restarte syklusen). Kjenner ikke til Primolut N, så må lese om det. Jeg synes også det hadde vært best å snakke med gyn først, da dei kan kvinnesykdommer mye bedre enn en allmennlege. Ul av livmoren, eggstokkene osv hadde jo ikke skadet. Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk 😊 jeg er glad for alle svar 😊 hvilket merke begynte du på? Anonymkode: d5635...030 Dette er mange år siden da var det et merke som het Trionetta tror jeg det var. Dagens merker er mye tryggere. Hvorfor har hun egentlig ikke blitt utredet? Har du/dere bedt om det? Det hadde vært skummelt om p-pillene kamuflerer en ev. tilstand. Hadde dette vært en voksen kvinne så hadde hun garantert blitt utredet. Anonymkode: e4f31...3a9 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #15 Skrevet 10. april 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jente på 13 år har hatt mensen i flere mndr nå. Lite, og tidvis normal blødning. Først ville legen henvise henne til gyn. Nå skal hun ikke det, hun skal begynne på pupiller istede. Har noen "behandlet" døtrene sine med ppiller for det samme? Hvilket merke, og over hvor lang tid? Fungerte det? Ble det utredet noe for å finne ut årsaken, istedenfor å dempe symptomene? Jeg er skeptisk til hormonbehandling av en så ung jente, når det ikke er et ukjent fenomen med bivirkninger og elles hormonell ubalanse pga alle hormonforstyrrende stoff alt mulig er tilsatt med. Håper noen har vært borti det samme og vil svare meg. Anonymkode: d5635...030 Min datter begynte på p-piller pga mensen når hun var ca 14-15 . Hun hadde kraftige smerter, blødde ganske mye og var veldig uregelmessig. Hun gikk på yasminelle i starten og nå er det cerazette. Gikk over fordi hun følte den første mistet effekten og hun begynte blø mer ifjen og fikk smerter. Hun fikk en helt ny hverdag, og har ingen merkbare bivirkninger . Ble ikke utredet, men det er ikke uvanlig at unge jenter i dag sliter mye med blødninger og smerter. Flere venninner av min bruker piller pga samme problem Anonymkode: cb7ae...3ff
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #16 Skrevet 10. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min datter begynte på p-piller pga mensen når hun var ca 14-15 . Hun hadde kraftige smerter, blødde ganske mye og var veldig uregelmessig. Hun gikk på yasminelle i starten og nå er det cerazette. Gikk over fordi hun følte den første mistet effekten og hun begynte blø mer ifjen og fikk smerter. Hun fikk en helt ny hverdag, og har ingen merkbare bivirkninger . Ble ikke utredet, men det er ikke uvanlig at unge jenter i dag sliter mye med blødninger og smerter. Flere venninner av min bruker piller pga samme problem Anonymkode: cb7ae...3ff Men kan det at unge jenter i dag sliter med dette, skyldes hormonelle forhold? Er bare 10 år siden vi fant ut at tåteflaskene til babyer inneholdt hormonforstyrrende stoffer. I tillegg har vi alle babyprodukter som inneholder all mulig drit.... Cerazette er i det minste et snilt merke. Er ikke yasmin rangert sånn rett under diane, som ikke er anbefalt å bruke som prevensjonsmiddel? Bortsett fra dersom en i tillegg skal behandles for kvise..? Anonymkode: d5635...030
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #17 Skrevet 10. april 2019 Jeg syns du burde få en henvisning til gynekolog. Allmennleger vet lite om dette og det er bedre å få kartlagt problemet tidlig. Jeg har sliti med menssmerter hele livet og var ikke før jeg var godt voksen at jeg var his en gynekolog for noe urelatert. Han så problemet med en gang og tok fatt i det. Hadde da vært innom flere allmennleger. P-piller er fine de, men de er ingen magiske piller som fikser problemet, de demper som oftest bare symptomer. Anonymkode: 8de3f...e42 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #18 Skrevet 10. april 2019 Jeg ville aldri satt ei ung jente med store mensforstyrrelser på p-piller uten utredning. Jeg hadde ville ta celleprøve, en sjekk hos spesialist og så etter det brukt p-piller. Jeg begynte på det når jeg var 15, ikke noe problemer med det i etterkant. Men ved store smerter/blødninger eller annet kan p-piller kamuflere lidelser (eksempelvis alvorlig endometriose eller verre). Så få utredning først. Så kan dere trygt bruke p-piller etterpå. Anonymkode: ec0ef...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #19 Skrevet 10. april 2019 Er det ikke bare å be om henvisning til gynekolog? Anonymkode: 79023...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #20 Skrevet 10. april 2019 Min datter har gått på p piller siden hun var 12 år. Hadde enorme menssmerter, så ille at hun ikke kunne gå på skole. P piller har hjulpet mye. Anonymkode: 92b44...448
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå