AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #21 Skrevet 11. april 2019 4 timer siden, Knirke skrev: Eeeh... Jeg er ikke TS. Og jeg er heller ikke Einar Aas, eller tror jeg er det (hvorfor skulle jeg det?) Hvis du ikke tror det, så vil du "bare" være like god som markedet (evt dårligere mer sannsynlig) til å "velge" riktig aksje og da er det ingen profitt (EV) å hente i aksjevelging og du kan like gjerne gå for fond. du må ha info andre ikke har, lovlig,,, eller ulovlig,,, for å "slå" markedet i aksjevelging. Einar Aas gjorde det lovlig gjennom å lage svært avanserte vær analyser ingen kunne konkurrere mot, du skal stikke fingern i lufta og måle vinden eller andre tilfeldighetsgeneratorer for å avgjøre hvilke aksjer og bruke det som indikator på hvor ting går, mens en del andre bruker ulovlige eller grenseland metoder som f.eks å gå på forum å anbefale aksjer de nettop har kjøpt for å få idioter til å kjøpe før de selger rett etterpå (i mindre aksjer) eller folk med innsideinformasjonen gir det til andre som girer opp og tjener gode penger på ande uten informasjonen., Har du ikke informasjon andre ikke har, har du ingenting her å gjøre med mindre du ser på det som lotto/gambling/etc, og det er heltgreit er mer lønnsomt å spille lotto på børsen enn hos norsk tipping etc så dømmer deg ikke for det, men bare håper du er klar over det selv. Det er alt jeg sier..... 4 timer siden, Knirke skrev: Jeg skjønner at du har driti på draget selv når det gjelder aksjer Det stemmer "dessverre" ikke, skjønner at det hadde vært en praktisk forklaring på hvorfor jeg sier ting du ikke vil høre, og det er greit bare å lukke ørene om det får deg til å føle deg bedre. Grenser for hvor mye innsats jeg gidder legge i å redde folk på KG. Har sagt det som er å si, resten er opp til dere. Fortsett å mat the big boys i "aksjevelging" basert på mindre informasjon enn markedet sitter på, gjerne basert på forumråd, dette vil garantert føre til at du slår markedet 🤣 Lykke til... Over og ut..... Anonymkode: 1045f...325 1
Gjest Sozo Skrevet 11. april 2019 #22 Skrevet 11. april 2019 Jeg har hatt aksjer siden jeg var 14 år, og har også 7 fond (passive og aktive). Nå er jeg 42 år og ufør, og klarer meg mye bedre enn de fleste uføre, og de fleste arbeidere. Jeg sitter med verdier for 2.6 mill. Jeg er glad jeg startet tidlig.
Hedersbrukeren Skrevet 11. april 2019 #23 Skrevet 11. april 2019 Når taxisjåfører, eller diverse brukere på KG, begynner å fortelle om sine nylige aksjeinvesteringer, så er vel det et klart tegn på at det er på tide å selge seg ut 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #24 Skrevet 11. april 2019 5 hours ago, Knirke said: Eeeh... Jeg er ikke TS. Og jeg er heller ikke Einar Aas, eller tror jeg er det (hvorfor skulle jeg det?) Jeg skjønner at du har driti på draget selv når det gjelder aksjer, men det betyr ikke at alle andre gjør samme tabben som deg. At aksjer innebærer risiko er noe alle vet og det burde ikke komme som noen overraskelse. Vel... https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2019/03/Indeksfond-skviser-ut-aktive-aksjefond Helt enig ang. lang sikt, ja. Tidsperspektiv på 50 år f.eks. Helt enig. Ikke enig angående kort sikt. Der har mine aktive fond gitt 30-tusen i avkastning på 3 år. Har hatt passive fond i samme periode. 3-tusen maks? Yes... not so much fun. Jeg tror mye av feilen gjør når de tenker aksjer/fond vs. langsiktighet/kortsiktighet er RISIKOEN for å gå i minus ved uttak. Jeg vil mye heller ha RISIKOEN for å gå i pluss med 10-tusen året; evnt. minus tilsvarende; enn å ''safe meg'' i indeksfond slik jeg ''bare'' går i +/- med en 500-lapp eller kanskje 1000ing: det er et ''tap'' jeg faktisk med glede kan ta; men nå satser jeg ikke så sakte heller. Og siden vi er i en oppgang: sats risiko, sats dyrt, sats mye, og sats kortsiktig; det har i hvert fall finansiert julehandelen for meg de siste 3 årene, men igjen: ... OK Anonymkode: dd894...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #25 Skrevet 11. april 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og siden vi er i en oppgang: sats risiko, sats dyrt, sats mye Anonymkode: dd894...fc1 Vi ER ikke i en oppgang, vi har vært, om vi ser bakover 10 år Hvor vi ER idag, vet ingen, inklusive meg og deg Anonymkode: 1045f...325 3
megda Skrevet 11. april 2019 #26 Skrevet 11. april 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Nei lekte meg litt for en stund siden, men det var fordi jeg kjedet meg veldig ikke fordi jeg hadde urelaistike forventninger til avkastning el.l, jeg lar pengene kose seg på 2% kontoen min til enkelte folk får seg en lærepenge og innser at det er risiko også ikke bare gevinst, veldig mange er "bortskjemte" etter så mange år med "bare" opptur og har helt urealistiske forventninger til egne evne til å velge "gode" aksjer og hva som er realistiske forventninger til årene som kommer, bare å lese forum som dette gjør at jeg umiddelbart ville tatt ut alt jeg har av investeringer, boble tendenser er det som kommer i mitt hode når jeg leser slike forum Bla.a var det en fyr som hevdet han kunne se på "teknisk analyse" og spå fremtidig kurs. Jeg lo godt når jeg leste det og tror mange trenger en skikkelig kalddusj (og forøvrig meget merkelig at han ikke har fått det allerede, meget lett å manipulere slike folk som f.eks setter stop loss hvis kursen går under ditt eller datt som teknisk analyse sier betyr ditt eller datt, det blir forutsigbart og the big boys utnytter slik er mye der de tjener pengene sine mens privatkunder atper eller tjener mindre enn markedet i slike oppturstider, rett og slett utnytting av idioter som ikke ser koblingen om at ting har gått opp i 10 år, og istedenfor fokuserer på ja jeg valgte aksje x som gikk opp, dermed er jeg flink og proff", markedet hadde ingenting å si 😛 Ikke ta det personlig altså, men enten hold deg til indeks fond, eller hold deg helt unna, er mitt råd. Personlig ville jeg holdt meg helt unna inntil folk... går på en smell. Ikke fordi jeg håper på det, men fordi jeg tror det trengs for at ting skal prises fornuftig. EVT gjør som forum ekspertene da, les en teknisk analyse i avisen og bli rik. haha Lykke til Anonymkode: 1045f...325 Å velge å ha 2% på pengene sine er jo safe og et forståelig valg. Mye av det man gjør i livet innebærer risiko, men det betyr jo ikke at man ikke kan gjøre gode valg der andre muligens ville gjort dårlige valg basert på hvilken fremgangsmåte man har. Det er jo ofte sånn at 20% av befolkningen tjener det meste av penger, mens de resterende 80% sliter. Det er jo en ganske kjent statistikk. Det å tro at man kunne hoppe på bitcoin-toget i 2018 å tjene store penger virket idiotisk for mange, mens andre tenkte markedet ville stige til himmelen. Noen gjør åpenbart bedre valg enn andre og dermed tjener de penger på sikt. I forhold til det å spå fremtidig kurs, så er jo ikke det noe man kan gjøre med sikkerhet. Det er jo risiko basert på trender og sannynlighet for at det skjer igjen i samsvar med hva profitt/tap da kan være. Det som er lett å anta er at man tror at det handler om å mestre eller å ikke mestre. Det er ikke en av/på-knapp, men en prossess du må være bevisst på hvert øyeblikk for å kunne maksimere egne sjanser for suksess. Uansett, så blir nok selve konseptet undervurdert i forhold til hva som kreves, fordi man ikke vet alt det man ikke vet, og man kan alltid lære noe nytt. Jeg er nok enig i oppsummering din i forhold til at man burde holde seg unna, men det kan sies om de fleste som spiller poker også. Du kan ikke vite hva motstanderen din har helt sikkert, men du kan gjennom sannsynlighet komme frem til hva som lønner seg å gjøre i en gitt situasjon basert på de instrumenter du bruker for å beregne sannsynlighet. Dette kan på sikt kan føre til at du da kan vinne over tid. Veldig enkelt som konsept, men vanskelig å gjennomføre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #27 Skrevet 11. april 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi ER ikke i en oppgang, vi har vært, om vi ser bakover 10 år Hvor vi ER idag, vet ingen, inklusive meg og deg Anonymkode: 1045f...325 Det samme ville du sagt hvis vi gikk bakover i tid; bare da om at du har 5 års opptur å relatere til: og igjen; ''hvor vi er i dag, vet ingen''; 5 år frem: oida! Vi er fortsatt på vei oppover, ja! Men som sagt: sitt på gjerde i gjerne 10-20-50 år til for min del; mer på oss som da er med på oppturen. Tusen takk Anonymkode: dd894...fc1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2019 #28 Skrevet 11. april 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det samme ville du sagt hvis vi gikk bakover i tid; bare da om at du har 5 års opptur å relatere til: og igjen; ''hvor vi er i dag, vet ingen''; 5 år frem: oida! Vi er fortsatt på vei oppover, ja! Men som sagt: sitt på gjerde i gjerne 10-20-50 år til for min del; mer på oss som da er med på oppturen. Tusen takk Anonymkode: dd894...fc1 Ver så god, skal bumpe denne tråden om 10 år, så får vi se om vi ER på opptur eller ei. Vi får se hva som skjer. Lykke til ! Ver så god Anonymkode: 1045f...325
Knirke Skrevet 11. april 2019 #29 Skrevet 11. april 2019 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du ikke tror det, så vil du "bare" være like god som markedet (evt dårligere mer sannsynlig) til å "velge" riktig aksje og da er det ingen profitt (EV) å hente i aksjevelging og du kan like gjerne gå for fond. du må ha info andre ikke har, lovlig,,, eller ulovlig,,, for å "slå" markedet i aksjevelging. Einar Aas gjorde det lovlig gjennom å lage svært avanserte vær analyser ingen kunne konkurrere mot, du skal stikke fingern i lufta og måle vinden eller andre tilfeldighetsgeneratorer for å avgjøre hvilke aksjer og bruke det som indikator på hvor ting går, mens en del andre bruker ulovlige eller grenseland metoder som f.eks å gå på forum å anbefale aksjer de nettop har kjøpt for å få idioter til å kjøpe før de selger rett etterpå (i mindre aksjer) eller folk med innsideinformasjonen gir det til andre som girer opp og tjener gode penger på ande uten informasjonen., Har du ikke informasjon andre ikke har, har du ingenting her å gjøre med mindre du ser på det som lotto/gambling/etc, og det er heltgreit er mer lønnsomt å spille lotto på børsen enn hos norsk tipping etc så dømmer deg ikke for det, men bare håper du er klar over det selv. Det er alt jeg sier..... Det stemmer "dessverre" ikke, skjønner at det hadde vært en praktisk forklaring på hvorfor jeg sier ting du ikke vil høre, og det er greit bare å lukke ørene om det får deg til å føle deg bedre. Grenser for hvor mye innsats jeg gidder legge i å redde folk på KG. Har sagt det som er å si, resten er opp til dere. Fortsett å mat the big boys i "aksjevelging" basert på mindre informasjon enn markedet sitter på, gjerne basert på forumråd, dette vil garantert føre til at du slår markedet 🤣 Lykke til... Over og ut..... Anonymkode: 1045f...325 Du snakker mye rør... Det er ingen her på forumet som har gitt råd om enkeltaksjer, ei heller ville jeg tatt råd om enkeltaksjer på et forum for god fisk. Mulig du tror hele resten av verden er idioter, og i din verden har du sikkert rett. Jeg har en investeringsstrategi og jeg holder meg til den, har slått indeksen hittil i år så det holder. Jeg har høy risikovilje og det betaler seg. Om du er fornøyd med 2% rente så er det jo fint for deg. Inflasjonen spiser opp hele fortjenesten din, du kunne like gjerne investert i potetgull. Endret 11. april 2019 av Knirke 1
Zienna Skrevet 11. april 2019 #30 Skrevet 11. april 2019 Nei, jeg eier ikke en eneste aksje i dag. Kjøpte aksjer for sparepengene mine for 15-20 år siden, og hadde tapt 2/3 av investeringen da jeg nylig solgte. Synes aldri jeg hadde noen glede av aksjene jeg eide. Det var bare papirer. Vi kjøpte leiligheter til barna våre da de skulle studere. Det har vært den mest lønnsomme investeringen.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #31 Skrevet 12. april 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Ver så god, skal bumpe denne tråden om 10 år, så får vi se om vi ER på opptur eller ei. Vi får se hva som skjer. Lykke til ! Ver så god Anonymkode: 1045f...325 Bra! :-) Du så eksempelet mitt så utrolig tydelig altså før du nettopp i praksis bumpet det. Hahaha! :-) Anonymkode: dd894...fc1
megda Skrevet 12. april 2019 #32 Skrevet 12. april 2019 15 hours ago, Knirke said: Jeg har en investeringsstrategi og jeg holder meg til den, har slått indeksen hittil i år så det holder. Jeg har høy risikovilje og det betaler seg. så lenge du slår markedet over tid så kan man jo tenke at man gjør det meste rett. Det som av og til kan være vanskelig å bli klok på er om det er pga. fremgangsmåten eller andre faktorer som kan endre seg slik at strategien man bruker nødvendigvis ikke tar høyde for enkelte områder innenfor egen fortjeneste. For å gjøre min tanke litt mer klar. Tjener du penger fordi du følger en plan som tar høyde for ABC eller er en del av fortjenesten grunnet DEF som du ikke har tatt med i beregningene, men som av tilfeldigheter har hjulpet deg til profitt. Det er ikke ment som kritikk, men bare noe jeg selv har sett kan være tilfelle. 1
King in the North Skrevet 12. april 2019 #33 Skrevet 12. april 2019 På 11.4.2019 den 14.48, Hedersbrukeren skrev: Når taxisjåfører, eller diverse brukere på KG, begynner å fortelle om sine nylige aksjeinvesteringer, så er vel det et klart tegn på at det er på tide å selge seg ut Finnes mange kompetente mennesker på KG vil jeg tro! Er du taxisjåfør?:)
Hedersbrukeren Skrevet 12. april 2019 #34 Skrevet 12. april 2019 44 minutter siden, King in the North skrev: Finnes mange kompetente mennesker på KG vil jeg tro! Er du taxisjåfør?:) Drosjesjåfør-indeksen er nokså velkjent, og det er vel få drosjesjåfører som selv henviser til den, selv om det ikke kan utelukkes at det finnes noen av den selvironiske sorten
Knirke Skrevet 13. april 2019 #35 Skrevet 13. april 2019 21 hours ago, megda said: så lenge du slår markedet over tid så kan man jo tenke at man gjør det meste rett. Det som av og til kan være vanskelig å bli klok på er om det er pga. fremgangsmåten eller andre faktorer som kan endre seg slik at strategien man bruker nødvendigvis ikke tar høyde for enkelte områder innenfor egen fortjeneste. For å gjøre min tanke litt mer klar. Tjener du penger fordi du følger en plan som tar høyde for ABC eller er en del av fortjenesten grunnet DEF som du ikke har tatt med i beregningene, men som av tilfeldigheter har hjulpet deg til profitt. Det er ikke ment som kritikk, men bare noe jeg selv har sett kan være tilfelle. Ja, selvfølgelig er det mange faktorer man ikke kan forutsi. Jeg baserer meg på observasjoner og trender som gjerne er resultater av politiske beslutninger. Alt kan jo plutselig snu, f.eks ved at Donald lirer av seg et eller annet på Twitter😛. Men det er en del av spillet. Jeg satser mye på vekstselskaper, derav høy risiko. Hadde jeg ikke værtrisikovillig hadde jeg helt klart satset på indeksfond. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #36 Skrevet 13. april 2019 Morsomt at den som vet mest om hvorfor aksjefond er farligst mener å spare i banken er best: 2 % spises opp av inflasjon haha Anonymkode: dd894...fc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå