Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min bare slang ut av seg i dag at han vil ha et møte med meg i morgen formiddag kl 12. Uten å si noe mer om hvorfor eller om jeg skal forberede meg på noe. Jeg kjenner jeg blir nervøs! Er det godt lederskap? 

Anonymkode: 153ea...d4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt lederskap? Sjefen din tenker å ta opp noe istedet for å bare prate med andre om det og/eller la det bli en voksende sak. Det tenker jeg er en bra leder. Skjønner du ikke at hele meningen med et avtalt, privat møte blir bortkastet dersom du skal få vite innholdet på forhånd? 

Det er sånn det fungerer hvis det er snakk om at lederen din skal ta opp noe med deg. Det skal bli tatt der og da. Og ja, jeg skjønner at det gjør det nervøs, men prøv å ikke tenke på det før møtet begynner.

Anonymkode: c1efa...1e3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er uproft å ikke la den ansatte få mulighet til å forberede seg. Jeg ville spurt ham om hva det dreier seg om. Er det noe han vil konfrontere deg med så bør han ta det umiddelbart. Det er sikkert ikke noen grunn til å være nervøs, men forstår du er det. Ofte tenker man det verste.

Anonymkode: 4e0e4...c6d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt lederskap? Sjefen din tenker å ta opp noe istedet for å bare prate med andre om det og/eller la det bli en voksende sak. Det tenker jeg er en bra leder. Skjønner du ikke at hele meningen med et avtalt, privat møte blir bortkastet dersom du skal få vite innholdet på forhånd? 

Det er sånn det fungerer hvis det er snakk om at lederen din skal ta opp noe med deg. Det skal bli tatt der og da. Og ja, jeg skjønner at det gjør det nervøs, men prøv å ikke tenke på det før møtet begynner.

Et møte uten noen forberedelser er stort sett bare bortkastet tid.

Anonymkode: 952a8...739

• Liker 8
Gjest NotYou
Skrevet

Kommer an på hvordan ditt forhold til leder er. Vi har en ganske jordnær leder. Hun er en av oss. Jeg hadde ikke reagert om hun stoppet meg opp å sa «vi må ta et møte i morgen kl 12». 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det eneste merkelige er at du ikke spurte, om det betyr noe for deg å vite. 

For han er nok grunnen så lite viktig (pålagt medarbeidersamtale, forslag til ny oppgave, planlegge julebordet...) at han ikke tenkte over å gi deg grunnen en gang. 

Anonymkode: 485c5...294

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, NotYou skrev:

Kommer an på hvordan ditt forhold til leder er. Vi har en ganske jordnær leder. Hun er en av oss. Jeg hadde ikke reagert om hun stoppet meg opp å sa «vi må ta et møte i morgen kl 12». 

Det er vanlig kutyme å ha en agenda, eller i det minste vite hva man skal ha møte om. 

Det er vanvittig med tid som sløses på unødvendig møtebruk på norske møteplasser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig kutyme å ha en agenda, eller i det minste vite hva man skal ha møte om. 

Det er vanvittig med tid som sløses på unødvendig møtebruk på norske møteplasser. 

Og jeg jobber på et sted der det ikke er uvanlig å slenge ut "kan vi snakkes kl 12 i morgen, jeg sender en innkallelse". Vi har da vett nok til å 1) vite når den andre må forberede seg 2) ikke kaste bort andres tid. 

På tilsvarende måte har man vett nok til å spørre "om hva?" om man er av typen som trenger å vite det. 

Så dette kommer an på kultur, og trygghet på arbeidsplassen.

Man kan ikke tolke alle arbeidsplasser med utgangspunkt i egne, dårlige erfaringer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg jobber på et sted der det ikke er uvanlig å slenge ut "kan vi snakkes kl 12 i morgen, jeg sender en innkallelse". Vi har da vett nok til å 1) vite når den andre må forberede seg 2) ikke kaste bort andres tid. 

På tilsvarende måte har man vett nok til å spørre "om hva?" om man er av typen som trenger å vite det. 

Så dette kommer an på kultur, og trygghet på arbeidsplassen.

Man kan ikke tolke alle arbeidsplasser med utgangspunkt i egne, dårlige erfaringer. 

Hvem snakket om dårlige erfaringer? Mitt poeng er at man bør ha en agenda eller i det minste et tema. 

Om man sender en innkallelse, så skriver man tema/agenda i den, det er ikke det jeg snakker om. 

1) For å vite om man må forberede seg eller ikke så må man jo vite tema. "Møte i morgen kl. 12" blir veldig uspesifikt. 

2) Nei, dessverre er det ikke alle som bryr seg om andres tid. Og derfor er det lurt med litt disiplin med tydelig agenda/tema på et møte. 

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor får du upvotes... det er naturlig å si hva man ønsker møte om, i det tilfellet her så vet ikke TS hva det handler om

dårlig lederskap

men ts burde spurt hva det gjelder

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever ofte at sjefen kaller inn til møter på kort varsel både via kalender, i døra og i forbifarten eller i andre møter - det er helt normalt å ha en litt flytende tilnerming på dette med møter så sant det ikke er en grunn du kjenner på som gjør at du reagerer? Er forholdet til sjefen "ok" ellers?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg opplever ofte at sjefen kaller inn til møter på kort varsel både via kalender, i døra og i forbifarten eller i andre møter - det er helt normalt å ha en litt flytende tilnerming på dette med møter så sant det ikke er en grunn du kjenner på som gjør at du reagerer? Er forholdet til sjefen "ok" ellers?

Jeg vil heller si det er lite disiplinert og vitner om liten respekt for andres tid. Men sånn er det jo med mange av idiotlederne der ute som ikke tenker effektivitet, kun administrasjon. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde sjefen min gjort det slik du beskriver hadde jeg ringt idag og spurt hva det handler om. Hjelper å være litt forberedt, også slipper man alle tankene de timene i forkant. 

Skrevet

Dette hadde jeg ikke reagert på, og hadde heller ikke hatt noen tanke om at møte skulle ha en negativ agenda.

Det vil forøvrig alltid være kinkig når man skal kalle inn til møter i grenseland synes jeg. F.eks: «du har fått klager fra ett par kunder, så jeg må snakke med deg i morgen klokken 12» eller «jeg synes ikke du har gjort jobben din godt nok i det siste, så vi må snakkes 12 i morgen». Er dette noe bedre? Hadde du da ikke brukt dette døgnet til å kun tenke på denne saken? 

Om det er alvorlige timg med følger skal det uansett kalles inn til møte med agenda, hvor du kan ta med tillitsvalgt eller annen støtteperson.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innkalt til et sånt møte en gang. Tenkte ikke videre over det, men når tiden kom så møtte både sjef og personalansvarlig opp... følte det som er skikkelig bakholdsangrep! 

Det var en kollega som jeg trodde jeg hadde en god tone med, som hadde klaget på hvordan jeg hadde oppført meg i en situasjon jeg verken da eller nå kan huske eller forstå. De kunne ikke si noe konkret, eller kommet med konkret eksempel, men jeg ble altså innkalt til møte med sjef og personalsjef, uten å få noe informasjon på forhånd. Måtte også til oppfølging/megling med denne kollegaen, men jeg vet fortsatt ikke den dag k dag hva det egentlig gjaldt 🤔🤪 

Anonymkode: e8ba5...b1f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mariell77 skrev:

Dette hadde jeg ikke reagert på, og hadde heller ikke hatt noen tanke om at møte skulle ha en negativ agenda.

Det vil forøvrig alltid være kinkig når man skal kalle inn til møter i grenseland synes jeg. F.eks: «du har fått klager fra ett par kunder, så jeg må snakke med deg i morgen klokken 12» eller «jeg synes ikke du har gjort jobben din godt nok i det siste, så vi må snakkes 12 i morgen». Er dette noe bedre? Hadde du da ikke brukt dette døgnet til å kun tenke på denne saken? 

Om det er alvorlige timg med følger skal det uansett kalles inn til møte med agenda, hvor du kan ta med tillitsvalgt eller annen støtteperson.

Det er bedre å si det som det er. Hvis man har fått mange klager eller det er annen grunn til å tro at medarbeider ikke har gjort jobben sin, så bør man være rakrygget nok til å si at det er grunnen, slik at medarbeider kan få anledning til å enten forbedre seg eller komme med informasjon som stiller saken i et annet lys. 

For ofte er det slik at det leder har fått høre ikke nødvendigvis er hele sanneheten, eller har snev av sannehet i det hele tatt. Og da må man ha anledning til å forsvare seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som et møte som jeg absolutt ville tatt med meg verneombud og/eller tillitsvalgt! Det har du rett på.

Anonymkode: cf729...347

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som et møte som jeg absolutt ville tatt med meg verneombud og/eller tillitsvalgt! Det har du rett på.

Anonymkode: cf729...347

Ser det for meg..

TS tropper inn i møtet med verneombud og tillitsvalgt. 

Og der sitter sjefen med to kopper kaffe, og ønsker å diskutere hvor god jobb du har gjort i det siste, og en ny og spennende stilling i selskapet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innkalt til et sånt møte en gang. Tenkte ikke videre over det, men når tiden kom så møtte både sjef og personalansvarlig opp... følte det som er skikkelig bakholdsangrep! 

Det var en kollega som jeg trodde jeg hadde en god tone med, som hadde klaget på hvordan jeg hadde oppført meg i en situasjon jeg verken da eller nå kan huske eller forstå. De kunne ikke si noe konkret, eller kommet med konkret eksempel, men jeg ble altså innkalt til møte med sjef og personalsjef, uten å få noe informasjon på forhånd. Måtte også til oppfølging/megling med denne kollegaen, men jeg vet fortsatt ikke den dag k dag hva det egentlig gjaldt 🤔🤪 

Anonymkode: e8ba5...b1f

Da hadde jeg svart med nok et møte med bistand av jurist. Drittslengning og ryktespredning, attpåtil med personalsjefs velsignelse hadde jeg ikke funnet meg i. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser det for meg..

TS tropper inn i møtet med verneombud og tillitsvalgt. 

Og der sitter sjefen med to kopper kaffe, og ønsker å diskutere hvor god jobb du har gjort i det siste, og en ny og spennende stilling i selskapet. 

Da bør leder gå i seg selv og tenke over hvordan han/hun fremstår, og hvordan tonen og samarbeidet har vært frem til møtet, for en ansatt som har en god tone og et godt samarbeid vil neppe ta med seg tillitsvalgt og verneombud. 

Så er det jo dette med kommunikasjon også...Hadde leder giddet å nevne hva det gjelder, så kunne man avvæpnet situasjonen der og da. Når man heller velger å ikke si hva møtet gjelder, så kan det få et utfall der arbeidstaker tropper opp med juridisk hjelp i de tilfellene samarbeidet ikke har vært godt i forkant. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...