Gjest Litjmæ Skrevet 20. april 2005 #1 Skrevet 20. april 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=274430 Måtehold eller et glass vin i ny og ne er ikke lenger holdbare råd... ... Konklusjonen i rapporten er klinkende klar: "Alkohol kan skade fosteret i alle faser av svangerskapet, og skadevirkningene er livsvarige". ... -Selv meget lavt alkoholinntak, et glass vin om dagen, gjør at fosterets pustebevegelser forsvinner i en periode. Det kan føre til økt dødelighet i mors liv, forsinket psykomotorisk utvikling og atferdsproblemer. Hva mener du? Selv ville jeg aldri tørre å røre så mye som en dråpe alkohol hvis jeg hadde vært gravid, etter å ha lest dette.
Kristin S Skrevet 20. april 2005 #2 Skrevet 20. april 2005 Nei jeg hadde aldri drukket alkohol om jeg hadde vært gravid. En må da klare å gi opp alkoholen i 9 mnd. Ellers er en tydligvis mer glad i alkohol enn i barnet! Når vi vet så mye som vi gjør i dag i forhold til alkohol og graviditet, så er det jo helt utrolig at noen likevel drikker.
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #3 Skrevet 20. april 2005 Selvfølgelig er jo det beste å være totalt avholdende. Likevel er det litt "hysteri" over det. Jeg vet at min mor både røyket og drakk under svangerskapet, og til tross for dette har jeg vært frisk og rask.
Dagoberta Skrevet 20. april 2005 #4 Skrevet 20. april 2005 Jeg syntes ikke det var noe problem å være totalavholds under graviditet og amming, selv uten å ha sett den nye undersøkelsen. Det er et ganske lite offer å la være å drikke i ett og et halvt år, det er barn verdt
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #5 Skrevet 20. april 2005 :o Totalavhold?? Åja, fra alkohol...
Gjest Litjmæ Skrevet 20. april 2005 #6 Skrevet 20. april 2005 :o Totalavhold?? Åja, fra alkohol... Ja hva i all verden var det du tenkte på
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #7 Skrevet 20. april 2005 Ja hva i all verden var det du tenkte på Nei, jeg trodde det var den nye paven som var ute og blafret med noen nye forslag for å bekjempe befolkningseksplosjonen når ikke kondomer er tillatt...
Gjest Litjmæ Skrevet 20. april 2005 #8 Skrevet 20. april 2005 Nei, jeg trodde det var den nye paven som var ute og blafret med noen nye forslag for å bekjempe befolkningseksplosjonen når ikke kondomer er tillatt... :o *velger å ikke skjønne noenting*
Gjest Melk Skrevet 20. april 2005 #9 Skrevet 20. april 2005 Er ett glass om dagen regnet som meget lavt inntak? *kløsegihodet*? Isåfall skjønner jeg at de ber folk slutte med selv lave doser med alkohol. Lurer på om 1/4 glass til maten i eget bryllup (som eneste alkohol i hele svangerskapet) i denne sammenheng er å regne som nullinntak eller meget-lite-slik-at-det-er-ubetydelig-inntak av alkohol. Slike utsagn får meg til å miste respekt, og slettes ikke endre min mening om at minibittelitt alkohol en gang eller tre i løpet av et svangerskap nok går helt fint.
Gjest Litjmæ Skrevet 20. april 2005 #10 Skrevet 20. april 2005 Jeg er enig med deg Melk både i at ett glass om dagen ikke er meget lavt inntak og i at undersøkelsen presenteres med veldig lite detaljer i VG (bombe). Det jeg vel egentlig reagerte på er at fosteret kan miste pustebevegelsene og at legene anbefaler totalavhold. Eksempelet ditt med 1/4 glass vin i eget bryllup, vel, det er sikkert ikke farlig, men da hadde jeg klart meg like bra med f.eks. mozell. Jeg ville ikke tatt sjansen rett og slett.
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #11 Skrevet 20. april 2005 Har selv ikke rørt alkohol i mine to svangerskap, men syns ikke noen skal ha dårlig samvittighet for at de har tatt 1/2 glass vin en eller to ganger i løpet av svangerskapet..... (Hadde gjort det selv, hadde det ikke vært for at mannen min "nektet" meg det) :-?
Caramba Skrevet 20. april 2005 #12 Skrevet 20. april 2005 Det jeg vel egentlig reagerte på er at fosteret kan miste pustebevegelsene og at legene anbefaler totalavhold. Jeg vil heller ikke risikere å røre alkohol dersom dette stemmer. Det er liten vits i å ta sjanser på å skade fosteret for å kunne nyte et 1/2 glass med vin. Så lenge det KAN gjøre stor skade, så er det best å la vær. Best å være på den sikre siden.
Theo Skrevet 20. april 2005 #13 Skrevet 20. april 2005 Jeg vil heller ikke risikere å røre alkohol dersom dette stemmer. Det er liten vits i å ta sjanser på å skade fosteret for å kunne nyte et 1/2 glass med vin. Så lenge det KAN gjøre stor skade' date=' så er det best å la vær. Best å være på den sikre siden.[/quote'] Enig. Jeg har snakket med folk om dette, som velger å drikke litt alkohol "fordi man ikke har fått klare bevis" på at det helt sikkert er skadelig. Litt av en logikk!
tommeline Skrevet 20. april 2005 #14 Skrevet 20. april 2005 Er ikke dette egentlig gammelt nytt? Bare at det er en ny undersøkelse da...
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2005 #15 Skrevet 20. april 2005 Så lenge det er så mye frem og tilbake, noen sier ditt og noen sier datt, hvorfor ta sjansen??
Elbereth Skrevet 20. april 2005 #16 Skrevet 20. april 2005 Det har aldri føltes som noe "offer" å unngå alkohol, verken i mine tre svangerskap eller i ammeperiodene. Det er da en selvfølge! Man unner vel sitt eget barn en best mulig start?! Nei, bort med røyk og alkohol i svangerskapet, inn med sunn mat, frisk luft og mosjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå