Gå til innhold

Hvorfor går du ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi blir feitere og feitere, vi spiser oss ihjel og folk dør unge som følge av alvorlig fedme. Går man ute blant folk ser man oftere overvektige enn slanke - og de som påstår noe annet har så klart blitt manipulert av media, og mener at overvekt egentlig bare er sunt og normalt. Sannheten er at det er ikke det. Slanke folk blir kalt sykelig tynne og sykelig overvektige blir kalt modige og vakre. 

Hvorfor går ikke DU ned i vekt? Nå spør jeg så klart de som er overvektige. Hva hindrer deg? Er du rebelsk og tenker at du skal gå imot normen, slik som alle andre gjør (siden nesten ingen faktisk går ned i vekt)? Mener du at man er sunn uansett størrelse (da trenger du å skaffe deg kunnskap)? Eller ligger det noe annet bak? 

Anonymkode: 89969...52a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som hindrer meg. Jeg går ikke ned i vekt fordi jeg ikke har lyst. Har ligget på en stabil overvekt på 10kg i mange år. 

Anonymkode: 7a495...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg. det siste året 😁

Anonymkode: 8c042...382

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke

Anonymkode: c4019...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kombinasjon av flere ting. Jeg går mye turer, og spiser sunn mat, drikker ikke brus eller spiser potetgull. Men jeg har kroniske sykdommer som hindrer meg i å trene noe mer enn en gåtur her og der de dagene kroppen fungerer. Jeg går på medisiner som gir vektøkning (flere typer) og jeg er ikke villig til å gi slipp på helgegodteriet. Jeg spiser alt for fort, noe som dessverre da gjør at jeg ofte spiser for mye. Jobber veldig med å roe ned tempoet, men blir fort stressa ved inntak av mat, og med to små i hus, så er det ikke lett å holde roen alltid. 

Anonymkode: 0ad92...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ptsd.

Istedenfor å fokusere på andre kan du vel fokusere på deg selv?

Anonymkode: 97500...58f

• Liker 3
Skrevet

Spiseforstyrrelser.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er gravid 

Anonymkode: 9017c...5cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør faktisk det. Er 70kg nå, 171 høy. Har to svangerskap bak meg, og håper vekta sakte men sikkert går ned.

Anonymkode: 2bb2c...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev over her, har gått ned 10 kg I løpet av det siste året. Men jeg har vel egentlig "mistet" en del vekt fordi jeg sluttet å drikke/misbruke alkohol. Har aldri forstått hvorfor folk er opptatt av andres vekt. Det var ikke sjelden at andre kommenterte vekten min da jeg var stor(spesielt ute på byen når folk hadde drukket).

Anonymkode: 8c042...382

AnonymBruker
Skrevet

Psykiske problemer. Har prøvd å gå ned i vekt de siste 15 åra, men vekta renner alltid tilbake...skjønner at jeg har starta i feil ende. Må få hodet litt mer på plass først, så håper jeg at de sunne vanene blir mer til å holde ut. Setter lite pris på dere som bare ser en ekkel kropp. Hallo liksom? Jeg er et menneske bak alt dette fettet....😔

Anonymkode: 23689...368

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ptsd.

Istedenfor å fokusere på andre kan du vel fokusere på deg selv?

Anonymkode: 97500...58f

Åja, så jeg fokuserer ikke på meg selv fordi jeg spør andre mennesker et spørsmål om deres livsstil? Om du syns denne tråden var krenkende og fornærmende så trenger du ikke lese i den eller svare. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart hvordan noen ikke ser at det er et menneske i den store kroppen. Hvorfor bare se kroppen og ikke mennesket? Er det "enkle" mennesker som kun ser kropp? Eller er det mennesker som ikke liker seg selv? Ikke godt å si. 

Jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg overspiser og ser meg selv som slankere enn jeg er. Motsatt av en med anoreksi altså. 

Ts, jeg tror du vil få det bedre med deg selv om du ikke tenker så mye på andres utseende. 

Anonymkode: 3f228...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er gravid for 3 gang på 4 år, og har ammet siste 4 årene. 

Var på god vei ned, men så ble jeg gravid igjen, så nå er det mer fokus på å ikke gå opp, noe som foreløpig går veldig bra :)

Anonymkode: 8550c...b82

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart hvordan noen ikke ser at det er et menneske i den store kroppen. Hvorfor bare se kroppen og ikke mennesket? Er det "enkle" mennesker som kun ser kropp? Eller er det mennesker som ikke liker seg selv? Ikke godt å si. 

Jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg overspiser og ser meg selv som slankere enn jeg er. Motsatt av en med anoreksi altså. 

Ts, jeg tror du vil få det bedre med deg selv om du ikke tenker så mye på andres utseende. 

Anonymkode: 3f228...b6e

Jeg tror du vil få det bedre også om du slutter å bli fornærmet av en anonym tråd på KG. Det er enkelt spørsmål. Er det så vanskelig? Du svarte på det og det var det jeg ville. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør faktisk det. Er 70kg nå, 171 høy. Har to svangerskap bak meg, og håper vekta sakte men sikkert går ned.

Anonymkode: 2bb2c...7f2

Du er jo ikke overvektig da? Ts spurte vel spesifikt de som var overvektige?

Skrevet (endret)

Jeg har det fint som det er. Klart: jeg skjønner at jeg ikke bør gå mer opp i vekt, og jeg ser at på sikt bør jeg tenke på å gå ned, men her og nå har jeg det faktisk utrolig bra med meg selv, jeg klarer det samme som det normalvektige gjøre (i mitt eget tempo) og "skammer" meg ikke over kroppen min heller. Jeg vet at jeg burde hatt et annet kosthold, vært mer aktiv, osv., men først og fremst så prioriteres ikke vektnedgang akkurat nå.

Det er jo litt komisk at sånne tråder kommer med jevne mellomrom. Det er liksom ok å stille spørsmålstegn med oss tjukke. Men vi er jo også alle forskjellige, også tjukkaser.

Endret av Miramira95
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er "umulig" etter 4 år på høye doser med prednisolon. Pluss på en graviditet inni der. Gikk bare opp 4 kg når jeg var gravid da, så det er bra.

Anonymkode: 906ab...474

Skrevet (endret)

Det som «hindrer» meg er at jeg ganske enkelt ikke bryr meg om hva andre tenker om vekta mi slik trådstarter antyder at man må gjøre/eller bør gjøre.

Jeg liker å kose meg med mat, og tenker at det ikke er noe problem så lenge jeg ikke har helseskader eller i fare for livsstilsykdommer.

Så lenge jeg er frisk og helse holder så tar jeg meg en is dersom jeg har lyst på en is.

På samme måte trener jeg ikke fordi det er forventet av andre eller fordi jeg er «redd» for at hva andre måtte tenke om meg dersom jeg ikke får trent bort de ekstra kiloene jeg har på kroppen. Nå er jeg også i full jobb, og har en del aktiviteter og småjobber på siden, som gjør at jeg faktisk ikke rekker å trene regelmessig slik kanskje andre gjør. Det er ikke alle som er studenter, hjemmeværende eller i jobb som gir dem mye tid til overs til f.eks. trening.

Jeg får ikke noe «glede» ut av å trene, for meg er det mer et tiltak. Så da prioriterer jeg heller venner og andre fritidstilbud når jeg først får et lite pauserom som jeg kan bruke på meg selv. Er faktisk ikke vanskeligere enn at folk faktisk har ulike interesser, og ikke alle setter idrett eller fysisk aktivitet øverst på den lista.

Syns det er både fordumsfullt og altfor moraliserende at man skal uthenge eller ha svar fra folk som ikke er tynne eller «normalvektig» på hva som er deres «unnskyldning». Er ikke alle som har en unnskyldning, nettopp fordi vekta faktisk ikke er for alle det viktigste i livet. Jeg har andre ting jeg setter høyere enn vekta mi, så at jeg har noen få kilo ekstra bryr jeg meg fint lite om så lenge jeg er frisk.

Fat-shaming og slike tråder er ikke greit. Vekta til folk er en privat sak, og trådstarter har egentlig ingen ting med hvorfor noen veier mer enn andre. Men ga nå et svar for det, selv om jeg ikke synes slikt er noe å diskutere.

Endret av Mumeod
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...