Snuppa Skrevet 20. april 2005 #1 Skrevet 20. april 2005 Når jeg er ute og spiser synes jeg mange restauranter har gode og saftige nøttebrød. Tenkte at jeg skulle prøve å bake noe liknende selv. Noen som har en god oppskrift de vil dele med oss?
Arkana Skrevet 20. april 2005 #2 Skrevet 20. april 2005 Fransk valnøttbrød 5 dl skummet melk 50 g gjær ½ dl smeltet smør eller olje 2 ts salt 4 dl siktet rugmel 4 dl sammalt rugmel, fint 6 dl hvetemel 100 g valnøtter Stekes ved 200 °C i ca. 30 minutter. Smuldre gjæren i bakebollen, tilsett lunkent vann og rør ut gjæren. Rør i smør eller olje, de hakkede valnøttene og salt. Bland i rugmel og så mye hvetemel at deigen blir smidig og slipper bollen. La deigen hvile under plast på lunt sted ca. 45 minutter. Ha deigen på bakebordet og del den i to like store biter. Form dem til runde brød og klem dem litt flate. La dem heve under plast på lunt sted i ca. 30 minutter. Snitt de ferdig hevede brødene med en spiss kniv, lag 4 snitt over hele brødet slik at det blir 8 biter når de taes fra hverandre. Sett dem i ovnen og stek dem. Avkjøles på rist utildekket. De kan med fordel fryses. Nøttebrød (2 stk) 50 g gjær 1 ts salt ½ liter skummet kulturmelk 1-2 ts honning 2 ss smeltet smør 3 dl valnøtter 1 dl sesamfrø 600 g hvetemel Lunk melken og smuldre i gjæren. Ha i salt, honning, smeltet smør, valnøtter og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i nok hvetemel til en fast deig. La heve til dobbel størrelse. Del i to og trill hvert emne til runde brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La etterheve på stekebrett. Pensle med sammenvispet egg og dryss over litt havregryn og valnøtter. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Avkjøl på rist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå