Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg er ute og spiser synes jeg mange restauranter har gode og saftige nøttebrød. Tenkte at jeg skulle prøve å bake noe liknende selv. Noen som har en god oppskrift de vil dele med oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fransk valnøttbrød

5 dl skummet melk

50 g gjær

½ dl smeltet smør eller olje

2 ts salt

4 dl siktet rugmel

4 dl sammalt rugmel, fint

6 dl hvetemel

100 g valnøtter

Stekes ved 200 °C i ca. 30 minutter.

Smuldre gjæren i bakebollen, tilsett lunkent vann og rør ut gjæren. Rør i smør eller olje, de hakkede valnøttene og salt. Bland i rugmel og så mye hvetemel at deigen blir smidig og slipper bollen.

La deigen hvile under plast på lunt sted ca. 45 minutter.

Ha deigen på bakebordet og del den i to like store biter. Form dem til runde brød og klem dem litt flate. La dem heve under plast på lunt sted i ca. 30 minutter. Snitt de ferdig hevede brødene med en spiss kniv, lag 4 snitt over hele brødet slik at det blir 8 biter når de taes fra hverandre.

Sett dem i ovnen og stek dem. Avkjøles på rist utildekket. De kan med fordel fryses.

Nøttebrød (2 stk)

50 g gjær

1 ts salt

½ liter skummet kulturmelk

1-2 ts honning

2 ss smeltet smør

3 dl valnøtter

1 dl sesamfrø

600 g hvetemel

Lunk melken og smuldre i gjæren. Ha i salt, honning, smeltet smør, valnøtter og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i nok hvetemel til en fast deig. La heve til dobbel størrelse. Del i to og trill hvert emne til runde brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La etterheve på stekebrett. Pensle med sammenvispet egg og dryss over litt havregryn og valnøtter. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Avkjøl på rist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...