Gå til innhold

Skattemelding og fordeling av gjeldsrenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er samboere med felles boliglån, og man må gå inn å endre gjeldsrentene i skattemeldingen. Er dette noe som må gjøres hvert år, eller kommer det automatisk på neste skattemelding? 

Anonymkode: 28082...c76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Sozo skrev:

Dette er et uendelig gammeldags system, for oftes legges fradraget på mannen, så må kvinnen be mannen om å få disse utbetalt i etterkant. Dette må gjøres hvert år, og det er ingen automatikk i det. Slik jeg har forstått det kan det ikke fordeles på selve skattemeldingen. 

Pengerådet tar opp dette i denne podcasten: https://www.dinepenger.no/pengeradet/-145ikkegaisamboerfellen/

Det har ingenting med mann og kjønn å gjøre, men hvem som står som hovedlåntager på boliglånet. 

Man endrer det i skattemeldingen ja, men begge må føre endringen. Og referere til den andre. 

Anonymkode: b82a6...ed1

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med mann og kjønn å gjøre, men hvem som står som hovedlåntager på boliglånet. 

Man endrer det i skattemeldingen ja, men begge må føre endringen. Og referere til den andre. 

Anonymkode: b82a6...ed1

Og hvem står der da? Det er oftes mannen. 

Du har helt rett, jeg fant ei lenke: https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/samboer-unnga-at-den-ene-sitter-igjen-med-alle-fradragene-i-sin-skattemeldingen/

Jeg beklager at jeg ga feil opplysninger. Jeg leste en gammel sak.

Skrevet

Vi er gift og har felles boliglån. Må inn og endre hvert år.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, cassio skrev:

Vi er gift og har felles boliglån. Må inn og endre hvert år.

Hvis man er gift kan man velge hvordan man fordeler renten og heller ordne opp seg imellom.

Anonymkode: 4b63d...6d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men har det noe å si? Jeg mener . Vi har felles økonomi. Han fikk baksmell mens jeg fikk igjen . Jeg fikk igjen fordi alt lånet står på meg . Men da bruker jeg jo de oengene jeg fikk igjen til å betale hans restskatt. Når det gjørs slik er det da nødvendig å bytte ? Lønner deg seg at lån står på den som tjener mest ? 

Anonymkode: 1cdc0...81a

Skrevet

For å svare direkte på det du spør om: ja, dere må fordele rentene hvert eneste år. Banken justerer det ikke automatisk. Vi har hatt lån sammen i årevis, og rentefradraget havner alltid på den som tilfeldigvis står som hovedlåntaker. Verdien på boligen og hytta, som vi eier sammen, er derimot fordelt 50/50, så der har vi ikke trengt å endre noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...