Gå til innhold

Sopp(?) i dusjen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et flislagt dusjhjørne. I hjørnet er det en silikonlist og den er opprinnelig hvit men blir mer og mer svart. Det startet ved golvet, men nå har det spredd seg litt oppover. Jeg har prøvd å vaske og skrubbe, men det går ikke bort. Fins det noe som kan få bort dette, eller må jeg prøve å fjerne listen og fylle på med silikon? Vet at det er litt fukt på badet, men har ikke råd til å pusse opp badet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg har et flislagt dusjhjørne. I hjørnet er det en silikonlist og den er opprinnelig hvit men blir mer og mer svart. Det startet ved golvet' date=' men nå har det spredd seg litt oppover. Jeg har prøvd å vaske og skrubbe, men det går ikke bort. Fins det noe som kan få bort dette, eller må jeg prøve å fjerne listen og fylle på med silikon? Vet at det er litt fukt på badet, men har ikke råd til å pusse opp badet nå.[/quote']

Tyder på sopp, når det er sort. Du må fjerne fuktigheten på bade or å løse problemet.

Ikke bra med sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samme problem...

Men når badet mitt er 5 år, med alle krav dekka? Det er membran, varmekabler som alltid står på og så videre, hvordan kan jeg da bli kvitt fukten? Ved å slutte å dusje? Er det noen som har peiling? Badet blir skrubba hver uke, det blir dusja der ca en gang for dagen, og som sagt står varmekablene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når badet mitt er 5 år, med alle krav dekka? Det er membran, varmekabler som alltid står på og så videre, hvordan kan jeg da bli kvitt fukten? Ved å slutte å dusje? Er det noen som har peiling? Badet blir skrubba hver uke, det blir dusja der ca en gang for dagen, og som sagt står varmekablene på.

Peiling har jeg ikke, men har lest at det har kommet en ny silikonmasse som ikke angripes av sopp til bruk på bad. Kan du ikke stikke innom en rørleggerbutikk og spørre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Fjern silikonlisten og ta på ny silikon. Hvis de svarte prikkene er begrenset til denne blir du kvitt det på denne måten. Det er slett ikke uvanlig at silikonen blir slik på et fuktig sted. Et tips når du har fått på ny silikon: Ha en nal liggende i dusjen. Bruk den etter du har dusjet til å dra vannet av veggene. Tørk gjerne lett over med en klut der som du har hatt problemer med svarte prikker. Da blir det mindre fukt og du minsker risikoen for sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bli kvitt fukt raskt, så kan du leie en maskin til det. Den drar ut fuktigheten og samler det i en beholder. Hvis du kan la være å dusje et døgn eller to, så skal det gå greit.

Ta vekk silikonen først og legg på ny etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Samme problem...

Mange takk for mange svar!! Da skal jeg fjerne silikonen, kanskje best å gjøre det rett før jeg drar på ferie, så får det tørke en uke, og så legge på ny når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men når badet mitt er 5 år' date=' med alle krav dekka? Det er membran, varmekabler som alltid står på og så videre, hvordan kan jeg da bli kvitt fukten? Ved å slutte å dusje? Er det noen som har peiling? Badet blir skrubba hver uke, det blir dusja der ca en gang for dagen, og som sagt står varmekablene på.[/quote']

Det er vel meningen at badet skal are mer enn i 5 år+ Kontakt de som la fliser og gjorde arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når badet mitt er 5 år' date=' med alle krav dekka? Det er membran, varmekabler som alltid står på og så videre, hvordan kan jeg da bli kvitt fukten? Ved å slutte å dusje? Er det noen som har peiling? Badet blir skrubba hver uke, det blir dusja der ca en gang for dagen, og som sagt står varmekablene på.[/quote']

Men du....er badet ditt godt nok ventilert? Hos oss har vi to ventiler....den ene funker som vanlig ventil...og i den andre skal det settes inn enn vifte med en føler som gjør at den starter når det blir en viss fuktighet på badet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Det er dessverre berre 5 års garanti på baderom, og mange entrepenørar er ganske absolutte på denne fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som en nødløsning kan du kanskje skru av varmekablene, hvertfall nå på sommeren. Det hjalp på inneklimaet på badet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Som en nødløsning kan du kanskje skru av varmekablene, hvertfall nå på sommeren. Det hjalp på inneklimaet på badet vårt.

Trodde de var med på å tørke ut jeg.... Misforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan kjøpe spesielle vaskemidler for å fjerne sopp på badet.

en venninne av meg fikk beskjed av en takstmann om å gjøre det før hun solgte leiligheten sin. hun måtte skrubbe mye, men soppen ble borte den :)

vet ikke hva middelet heter, men tipper de har det i rørleggerforetninger, eller på maxbo og sånt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man kan kjøpe spesielle vaskemidler for å fjerne sopp på badet.

en venninne av meg fikk beskjed av en takstmann om å gjøre det før hun solgte leiligheten sin. hun måtte skrubbe mye, men soppen ble borte den :)

vet ikke hva middelet heter, men tipper de har det i rørleggerforetninger, eller på maxbo og sånt...?

Soppen ble vel bare borte der og da?

Varmekabler tørker gulvet, ja, men fuktigheten må jo ut av rommet og da må du ventilere. Jeg anbefaler og sette inn en elektrisk ventil. Det er mye billigere enn å begynne å rive vegg og gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...