Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså nå sier jeg ikke at vi skal gå tilbake til heksejakt og forhistorisk tid da kirka hadde kontroll på hverdagen. Religion i politikk er helt grusomt.

For å si det slik tror jeg vi trenger en ny religiøs kult for å være ærlig fordi jeg tror abrahamsreligionene "som er jødedommen, kristendommen og islam" ble laget ut ifra forbitring (Spite) og ikke sannhet. Bare se på historien, jeg mener... om du tenker at menn skal være overhodet til kvinner.. hva om man havner i helvete for å promotere eller følge slike verdier. Hva da? Bare sier bare.

Men greia er. Islamske verdier er nesten dobbelt så værre.. jeg føler iallfall det. Hadde bare de ifra religiøs politiske regimer kritisert mer "Vet at det eksisterer folk i arabiske områder som prøver" siden religion i politikk er generelt de som skaper de reglene som religiøse myndigheter gjør. Som kultur har kristendommen vært helt forferdelig her i Europa nettopp fordi de har hatt alt for mye mekt.

Men for å nevne eksempel.

traditional-old-muslim-couple-with-the-w

Det finnes hadith vers som sier at en kvinne ikke kan gå uten "mahram" i visse dager (Som betyr en som man ikke kan gifte seg med som bror, far osv).  Det er litt motsigendens også fordi noen sier 3 dager og noen sier kan ikke gå ut uten en mahram generelt.

Men det å se på kvinnfolk som kveg... altså jeg bare klarer ikke å tenke i hodet mitt. Hvordan kan noen tenke dette er greit liksom. Altså jeg hater til og med å gi verdi til kjønn fordi det er idiotisk. Enten er man grei eller ikke. Er jo bare folk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ofte at islam og mange muslimske land enda er der kristendommen var på middelalderen. 

Renessansen, opplysningstiden og mere, tilsvarende endringer, utvikling og modernisering har ikke islam og muslimske land opplevd.

Mange grunner til at det er slik. Noe ligger nok i de grunnleggende verdiene til hver av religionene. 

Jesus sier blant annet "de siste skal bli de første", og "det dere gjør i mot de minste gjør dere mot meg". Noe som gir en omsorg og et ansvar for hverandre og ikke minst de som er dårligere stilt enn oss selv. Noe tilsvarende kjenner jeg ikke til at Muhammed har sagt. 

En annen grunn til manglende modernisering av islam er jo at de fleste (alle?) muslimske landene er diktaturer eller totalitære regimer. Ikke helt ulikt Europa på middelalderen. Med en passende sammenblanding av religion og styresmakter, blir enhver idé om forandring og modernisering en utfordring av det bestående. Det oppleves som en trussel mot både religion og hersker, særlig ideer fra det sekulære og liberale moderne vest. 

Nå iblandet ekstremisme, for lett tilgang på våpen og storpolitikk så framstår islam som en trussel på grunn av en egentlig liten andel voldelige muslimer. 

Skrevet

Tenk på dette. Kristendommen og politikk. Hører det sammen? Bibelen viser at sann kristendom er uforenelig med politikk siden kongen over kristendommen er Jesus i himmelen i sitt Rike, og at denne verden styres av satan. Dvs at regjeringers politiske anliggender er noe vi må være helt nøytrale med. 

Satan tilbød Jesus alle verdens riker. Men Jesus ville ikke ha politisk makt. Senere ville jødene gjøre ham til konge. Igjen nektet Jesus å ha noe med politikk å gjøre. Da lærerene i loven ville sette ham på prøve om det var lov å betale skatt så var han helt klar på saken og tok ikke parti. Han sa «gi keiseren hva keiserens er men Gud hva Guds er.» 

Da Jesus var blitt arrestert sa han at «mitt rike er ikke en del av denne verden.»  Han sa også til sine disipler at «dere er ikke av verden liksom jeg ikke er av verden»  Jesus gav klart uttrykk for at disiplene ikke skulle befatte seg med politikk for de stemte på Guds rike i himmelen. 

I Johannes 5:19 står det: «hele verden ligger i den ondes makt». Satan styrer med andre ord verden. Det er helt tydelig at politikk og kristendom er uforenelig. 

Jesus sa også: « den som ikke er med meg er mot meg»  Dvs at er man politisk aktiv blir man på parti med satan i stedet for Jesus. 

Jakob skrev treffende: «vennskap med verden er fiendskap mot Gud.» 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...