AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Ville du synes det var greit om din sønn på 13-14 delte garderobe og dusj med ei jente? Situsjonen er et tvillingpar, gutt og jente, (finsk avstamning), som driver mye aktivitet sammen. Jenta er sprek og spiller på guttelag med broren. Tvillingene er glad i å gå på ski og ender opp i badstua. Flere av guttens kompiser har vært med og vært naken med tvillingene i dusjen og badstua flere ganger i vinter. Nå starter fotballsesongen og tvillingene og guttens kompiser mener det jenta skal være med i garderoben for fotballaget. Resten av gutta på laget mener også det er greit men foreldrene er negative. Jenta blir nok passet godt på både av broreren og hans nærmeste kompiser som har kjent og lekt med jenta i alle år. Så noen overlast er nok lite sannsynlig. Skal man la ungene få gjøre som de vil så lenge alle ungene synes det er greit? Anonymkode: 22276...78d
Rotemor Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Ettersom de er finske så blir det ekstra vanskelig å vurdere.... Nei, man skal respektere skepsisen. Hun trenger ikke dusje og skifte med gutta for å være likeverdig. 36
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #3 Skrevet 10. april 2019 Nei, og det skjønner enhver 13-14-åring, finsk eller tvilling eller flink på ski og fotball. For en oppkonstruert «problemstilling». «Skal være med i garderoben»: er hun en av gutta og en likeverdig lagkamerat er hun det, og ingen ting man tar med seg i badstue eller garderobe som en maskot. Hva de gjør privat hjemme når det gjelder badstu får jenta (og bror/kamerater/foreldre bestemme selv). Og hva i herrens navn har DU (eller vi?) med dette å gjøre? I forbindelse med fotballtrening skifter man i egen garderobe, det er selvsagt. Anonymkode: f40a8...5e4 25
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, og det skjønner enhver 13-14-åring, finsk eller tvilling eller flink på ski og fotball. For en oppkonstruert «problemstilling». «Skal være med i garderoben»: er hun en av gutta og en likeverdig lagkamerat er hun det, og ingen ting man tar med seg i badstue eller garderobe som en maskot. Hva de gjør privat hjemme når det gjelder badstu får jenta (og bror/kamerater/foreldre bestemme selv). Og hva i herrens navn har DU (eller vi?) med dette å gjøre? I forbindelse med fotballtrening skifter man i egen garderobe, det er selvsagt. Anonymkode: f40a8...5e4 Som skrevet over spiller hun som eneste jente på et guttelag. Hun er jevngod med gutta foreløbig. Beklager formuleringen om "å være med" hvis den distraherer deg. Hun har vært et fullverdig medlem så langt. Hva mener du med egen garderobe? Garderoben (gutte) laget har eller skal hun finne en garderobe for seg selv? Noe av tiden i garderoben sitter de og prater taktikk eller oppsummerer og det er naturlig at hun er med på det. Nei, jeg kjenner bare problemstillingen utenfra og et nysgjerrig på hva andre mener. Jeg har yngre barn i samme klubb. Etter hva jeg forstår er det fler av lagkameratene som har vært med på skitur og sauna i vinter enn den nærmeste gjengen og dermed har problemstillingen blitt reist. De som reagerer negativt er foreldrene til noen av de mer perifere guttene. Gutta selv, jenta og tvillingparets foreldre virker alle å synes at det er greit så langt jeg vet. I andre fora her så virker det som om folk har en liberal holdning til at barn i denne alderen har sex. Er det like greit at de er nakne sammen i en ikke-seksuell setting? Anonymkode: 22276...78d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, og det skjønner enhver 13-14-åring, finsk eller tvilling eller flink på ski og fotball. Anonymkode: f40a8...5e4 Nei det er ikke opplagt for enhver 13-14 åring. Sjenanse for det eget og det motsatte kjønn er i stor grad (men ikke bare) en sosial konstruksjon. Det finnes haugevis av eksempler på hvor begge kjønn har dusjet og brukt badstu sammen. I tillegg til naturister har man hatt det i finsk, japansk, sveitsisk og tysk kultur. I øst-tyskland gikk 80% av befolkningen på nakenstrand. På 70-tallet var det flere eksempler på klasser i Norge på alle nivåer hvor begge kjønn dusjet og brukte badstu sammen. Typisk for disse i Norge var ar det var klasser med ekstra godt samhold hvor de kjente hverandre ekstra godt. Det er ikke usannsynlig at det også kan skje lokalt i Norge rundt barn som har vokst opp sammen og vant med dette fra de var små, Ellers så hiver jeg meg på en forundring hvis det er slik at man mener det er greit at 14-åringer prøver ut sex men ikke at de bader/dusjer/bruker badstu sammen i en ikke-seksuell setting. Anonymkode: 7567f...e00 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #7 Skrevet 10. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som skrevet over spiller hun som eneste jente på et guttelag. Hun er jevngod med gutta foreløbig. Beklager formuleringen om "å være med" hvis den distraherer deg. Hun har vært et fullverdig medlem så langt. Hva mener du med egen garderobe? Garderoben (gutte) laget har eller skal hun finne en garderobe for seg selv? Noe av tiden i garderoben sitter de og prater taktikk eller oppsummerer og det er naturlig at hun er med på det. Nei, jeg kjenner bare problemstillingen utenfra og et nysgjerrig på hva andre mener. Jeg har yngre barn i samme klubb. Etter hva jeg forstår er det fler av lagkameratene som har vært med på skitur og sauna i vinter enn den nærmeste gjengen og dermed har problemstillingen blitt reist. De som reagerer negativt er foreldrene til noen av de mer perifere guttene. Gutta selv, jenta og tvillingparets foreldre virker alle å synes at det er greit så langt jeg vet. I andre fora her så virker det som om folk har en liberal holdning til at barn i denne alderen har sex. Er det like greit at de er nakne sammen i en ikke-seksuell setting? Anonymkode: 22276...78d 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke opplagt for enhver 13-14 åring. Sjenanse for det eget og det motsatte kjønn er i stor grad (men ikke bare) en sosial konstruksjon. Det finnes haugevis av eksempler på hvor begge kjønn har dusjet og brukt badstu sammen. I tillegg til naturister har man hatt det i finsk, japansk, sveitsisk og tysk kultur. I øst-tyskland gikk 80% av befolkningen på nakenstrand. På 70-tallet var det flere eksempler på klasser i Norge på alle nivåer hvor begge kjønn dusjet og brukte badstu sammen. Typisk for disse i Norge var ar det var klasser med ekstra godt samhold hvor de kjente hverandre ekstra godt. Det er ikke usannsynlig at det også kan skje lokalt i Norge rundt barn som har vokst opp sammen og vant med dette fra de var små, Ellers så hiver jeg meg på en forundring hvis det er slik at man mener det er greit at 14-åringer prøver ut sex men ikke at de bader/dusjer/bruker badstu sammen i en ikke-seksuell setting. Anonymkode: 7567f...e00 Selvfølgelig skal hun bruke damegarderoben. Som dere sier, det er en sosial konstruksjon som står meget sterkt i Norge. Og du vet da ingen ting om (noen? Alle?) foreldrene i laget «mener det er greit at 14-åringer prøver ut sex». Det finns derimot mange som er helt avslappet på det med nakenhet i en ikke-seksuell setting, men selvsagt er ikke guttegarderoben et slikt sted. Badstu på hyttetur kan være en naturlig setting for avslappet nakenhet. Treneren kan enkelt løse dette ved å invitere jenta inn i garderoben for taktikk og oppsummering når alle er påkledd. Anonymkode: f40a8...5e4 13
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #8 Skrevet 10. april 2019 Et finsk tvillingpar på 13-14 år i en slik problemstilling? Da har du snevret inn mulighetene for hvem det er ganske betraktelig, spør du meg. Denne posten bør slettes. Anonymkode: 5392b...9ec 22
GammelKaktus Skrevet 10. april 2019 #9 Skrevet 10. april 2019 Jeg hadde dødd hvis jeg skulle vært naken som 14 åring i lag med jevnaldrende av det motsatte kjønn. Hadde ikke spilt noen rolle om vi var norske eller finske, tvillinger eller ikke osv. Nå når jeg er 35 så hadde det ikke gjort meg en døyt, men når man er 14 så har man issues og ting blir kleint, slik kan det forsåvidt være når man er voksen og men altså... Nei, synes overhodet ikke dette høres greit ut. 11
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 Til ditt konkrete spørsmål: nei, det ville ikke være greit om min dønn på 13 delte dusj og garderobe med ei jente. Det er ikke OK. I en helt privat setting som en hyttetur med snøbading, er det OK at det er opp til dem (hvis det er voksne tilstede). Men vil tro min sønn ville hatt på seg en badebukse. Datteren min går gjerne naken rundt hjemme (er 11-år), men tar på seg badedrakt når hun skal i badstue med kusinene. Hun ville aldri satt sin fot i en guttegarderobe, og en gutt hadde ikke vært velkommen i deres. Hun dusjer med broren på badet. Men verken min sønn, jeg, du, disse gutta eller denne jenta bestemmer dette. Jenter skifter og dusjer i damegarderoben, om de er 8, 12, 14 eller 18 år og uavhengig hva de eller andre skulle ønske. Jeg tror ikke på deg at det er noe som diskuteres. Anonymkode: f40a8...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 49 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig skal hun bruke damegarderoben. Som dere sier, det er en sosial konstruksjon som står meget sterkt i Norge. Og du vet da ingen ting om (noen? Alle?) foreldrene i laget «mener det er greit at 14-åringer prøver ut sex». Det finns derimot mange som er helt avslappet på det med nakenhet i en ikke-seksuell setting, men selvsagt er ikke guttegarderoben et slikt sted. Badstu på hyttetur kan være en naturlig setting for avslappet nakenhet. Treneren kan enkelt løse dette ved å invitere jenta inn i garderoben for taktikk og oppsummering når alle er påkledd. Anonymkode: f40a8...5e4 Ikke bland sex inn i dette. Hva foreldrene mener om sex vet jeg ikke noe om. Slik jeg kjenner det er det ikke noe seksuelt ved dette. Min kommentar om sex gikk på de som svarer på tråden her. Det virker som om KG folk er liberale til at 14åringer har sex mens her var man negative til at de er nakne. Selvfølgelig behøver det ikke være de samme KG-folka. Anonymkode: 22276...78d 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker said: Et finsk tvillingpar på 13-14 år i en slik problemstilling? Da har du snevret inn mulighetene for hvem det er ganske betraktelig, spør du meg. Denne posten bør slettes. Anonymkode: 5392b...9ec Hvorfor skulle denne slettes? Er det noe flaut ved denne som noen skulle skamme seg over? For det første tror jeg ikke det er noe flaut for de berørte. For det andre har jeg ikke fortalt alt så de er ikke så identifiserbare. Anonymkode: 22276...78d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 Hun er i den alderen hvor de fleste gutter tenker seksuelt om jenter. Synes det er dumt å utsette henne for det. Hadde de vært 9 år så er det noe annet. Men nå er de ikke akkuratt barn lenger Men ungdommer. Anonymkode: 6a39d...bbe 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 Selvfølgelig er det ikke greit. Tenk om det sitter 2-3 gutter og ikke ønsker at hun skal være i garderoben, naken, sammen med dem og ikke tør å si det for de andre sier ja. Og hva tror du egentlig 13-14 år gamle gutter tenker når de ser en naken jente? At hun er en kamerat? Da er du naiv. De klarer helt sikkert å oppføre seg, men det kan komme konsekvenser av dette i ettertid. Jeg som 13 år gammel jente hadde aldri gått inn i en guttegarderobe. Og jeg som mor til gutter hadde ikke synes det var greit at det var en jente der sammen med dem, for dem alles skyld. Anonymkode: 402ff...7ce 16
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #16 Skrevet 10. april 2019 Én naken tenåringsjente i en garderobe full av gutter? Selvfølgelig er ikke det greit. Dette er en tid full av hormoner og følelser, og vi vet alle hvor ekle tenåringsgutter kan være. Det er ikke vanskelig for de å ta bilde av hennes nakne kropp og spre de rundt. Selvsagt skal man ikke gå rundt å tenke at gutter gjør sånn lett, men det kan alltids skje. Fint at hun er inkludert ellers, men hun bør få skifte alene. Det er null sjans for at guttene ikke glor, om det så bare er en, og ser på kroppen hennes i en seksuell forstand, og det vil hun kanskje ikke like. For guttenes del er det garantert minst en som ikke har lyst til å vise fram den nakne kroppen sin foran den jenta, men som sier det er greit fordi han ikke vil være utenfor. Det kan også hende at jenta føler seg presset, og egentlig ikke vil være naken i guttegarderoben. Jeg vet i hvert fall at da jeg var 13-14 var det uaktuelt for meg å være naken i et rom fullt av jevnaldrede gutter. Herregud, det ville vært uaktuelt å vært naken sammen med én jevnaldrende gutt! På denne tiden forandrer kroppen seg mye, puppene vokser, man begynner å ta stilling til kjønnshår (barbere, trimme, la det gro, bytte på, osv), man får strekkmerker, har mensen, og mye mer. Dette er tiden man er mest forvirret over egen kropp, det er mye å lære, følelsene går amok og kompleksene inntreffer. Ungdomsskolen er en vanskelig tid, og jeg kan ikke skjønne at å dusje med guttene vil gjøre det enklere. Hadde hun vært 6 hadde det vært helt greit, men når kroppen er i utvikling på denne måten gjør det ting mye verre. Anonymkode: 867bb...33a 17
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #17 Skrevet 10. april 2019 Gleder meg til utviklingen av generasjonen der kjønn blir et utvannet begrep, og at man ikke bryr seg om en person har en penis eller vagina. Anonymkode: adbdc...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #18 Skrevet 10. april 2019 Jenta vil snart begynne å utvikle bryster, få mensen osv. Det er sikkert ikke like kult å dusje med guttene da så dette "problemet" vil nok løse seg av seg selv. Anonymkode: a3ba9...6c0 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #19 Skrevet 10. april 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det ikke greit. Tenk om det sitter 2-3 gutter og ikke ønsker at hun skal være i garderoben, naken, sammen med dem og ikke tør å si det for de andre sier ja. Og hva tror du egentlig 13-14 år gamle gutter tenker når de ser en naken jente? At hun er en kamerat? Da er du naiv. De klarer helt sikkert å oppføre seg, men det kan komme konsekvenser av dette i ettertid. Jeg som 13 år gammel jente hadde aldri gått inn i en guttegarderobe. Og jeg som mor til gutter hadde ikke synes det var greit at det var en jente der sammen med dem, for dem alles skyld. Anonymkode: 402ff...7ce Hva tenker du om homofile gutter i guttegarderoben? Anonymkode: 22276...78d 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #20 Skrevet 10. april 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jenta vil snart begynne å utvikle bryster, få mensen osv. Det er sikkert ikke like kult å dusje med guttene da så dette "problemet" vil nok løse seg av seg selv. Anonymkode: a3ba9...6c0 Er det et problem for de voksne gjør det til et problem eller er det et problem uavhengig av det? Anonymkode: 22276...78d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå