Gå til innhold

Hva hadde du forventet av besteforeldrene til dine barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I denne situasjonen?

Besteforeldrene er 38/43år og har små barn selv i barnehage (og tre «voksne»). De jobber begge 100%+ og ser ut til å ha travel hverdag. Eldste datter får nå baby og bor like i nærheten. 

Hva bør forventes av besteforeldre? Hvor mye tid, penger, oppmerksomhet skal de kunne prioritere til barnebarnet? 

Anonymkode: 4e5d0...37d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke forventet noe særlig barnevakt. Kanskje en sjelden gang om det er krise. 

Ville jo forventet at vi møtes alle sammen av og til, og noen telefoner og meldinger innimellom. 

Altså: ville forventet litt oppmerksomhet men ikke noe særlig tjenester.

Penger? Ville forventet bursdags- og julegaver utfra hva de har råd til.

Og så kan dere jo hjelpe hverandre, at du tar alle barna nå og da, og motsatt. Kanskje avtale om å arve tøy og utstyr. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Forventet det samme som av besteforeldre på 45, 55 eller 65 år. 

At de holder kjeft om evt uenighet om navnevalg, gratulerer når barnet er født, sier barn og navn er fine, spør hvordan det går med barnet i blant og vier barnet oppmerksomhet ved besøk. Forventer også at besteforeldrene ikke forskjellsbehandler så barnet ser det eller føler det på kroppen. Er snille og gode. Forventer også at besteforeldre skal huske sin rolle som foreldre og stille oppfor barna sine i omveltningen. Men det kan være alt fra støttende telefoner til å trille babyen en halvtimes tur en gang i kvartalet, eller bytte én bleie i løpet av et dagsbesøk.

Forventer IKKE: hjelp til nattevåk, ukentlig avlastning, hjelp til husarbeid eller mat, fast barnevakt, økonomisk hjelp eller gaver av høy verdi. Uansett alder. 

Anonymkode: 11c3c...a41

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

«Hvor mye tid, penger, oppmerksomhet skal de kunne prioritere til barnebarnet?»

er du seriøs nå?? Hvor mye penger skal de prioritere til barnebarnet?? 

Anonymkode: c716f...3be

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer ingenting annet enn at de er glade i barnebarnet sitt. Det er det heldigvis ingen tvil om at de er😊 Jeg forventer også at de ikke forskjellsbehandler barnebarna på en slik  måte at barnebarna ser det selv. 

Ellers forventer jeg ingenting, men jeg blir kjempeglad om de kan sitte barnevakt om det er noe jeg må på i forbindelse med jobb i og med at jeg er enslig mor. 

Anonymkode: a97e4...528

• Liker 2
Skrevet

Her må vi jo snakke om tenåringsgraviditeter i 2 generasjoner. Og siden besteforeldrene selv har småbarn bør en ikke forvente mer enn hva en kan bidra med selv

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan noen på 38 år ha tre voksne barn? Uansett, jeg ville forventet støtte og interesse og samvær etterhvert med de yngste av tante/onklene. De eldste to er mye mer nærliggende at kan være barnevakt i hvertfall. 

Gode råd, forståelse, og plenty med arveting kan man forvente. Penger og barnevakt, prioritering av tid i hverdagen? Nei. 

I denne familien finns det kanskje to par oldeforeldre som kan ha den mer vanlige besteforeldre-rollen, med besøk og rolig aktivitet, vafler og eventyr? Skjønt, de har jo også barnebarn i barnehagealder og barn i tidsklemma. 

Anonymkode: f225b...115

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville forventet at de viser omsorg og kjærlighet og bryr seg om barnebarnet. Utover det, ville jeg aldri forventet barnepass, hjelp til ulike ting, og minst av alt penger. Vil nok tro de har mer enn nok å bruke penger på selv med små barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Penger???? Hvordan tenkte du egentlig der, TS?

De har vel nok å bruke pengene på selv, de er unge og har småbarn. Hadde heller ikke forventet meg mye barnepass, de har en travel hverdag selv.

Anonymkode: 3639d...8cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer ingenting av besteforeldrene. Absolutt ingenting. Det er mitt barn, mitt ansvar. 

Nå har jeg foreldre som ønsker å bidra, både med oppmerksomhet, pass, gaver og hjelp til nødvendigheter når det kniper (har måttet benytte meg av sosialhjelp et par måneder, da har de spyttet i et par sko her og en ytterjakke der når det har vært nødvendig), og for det er jeg dem evig takknemlig. De elsker vesla, og vesla elsker dem. 

Kanskje nettopp fordi jeg ikke forventer noe, er de så villige til å gi så mye?

Anonymkode: 7e7d7...bcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forventer ingenting. Men seriøst; 38 år og bestemor wtf skjedde?

Anonymkode: 0ce12...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemor kan jo ha fått barn når hun var 17-18 år, som vil si at eldste datter nå er 20-21 år og får barn, ikke uvanlig det.

Anonymkode: df18a...b7f

• Liker 4
Skrevet

Forventer:

- dagsbesøk på minst månedlig basis dersom avstand mellom hjemmene er under 1 time. Lengre besøk minst en gang i året ved større avstander. Hvem som reiser hvilken vei er opp til de involverte. 

- Barnepass noen timer dersom foreldrene skal noe VIKTIG. Dersom.besteforeldrene også har småbarn bør denne tjenesten gå begge veier.

- Økonomisk: arvetøy er flott, men ikke alle familier har det, av diverse grunner. Men dersom det fantes ville jeg forventet å få/låne endel ja. Samt bursdags- og julegaver til iallefall et par hundrelapper, og at besteforeldre kan spandere kino eller tur på tivoli/museum en gang i året.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemor kan jo ha fått barn når hun var 17-18 år, som vil si at eldste datter nå er 20-21 år og får barn, ikke uvanlig det.

Anonymkode: df18a...b7f

Denne bestemoren har visst tre voksne barn. Jeg ville ikke kalt 17-18-20-åringer voksne i den forstand at de ikke krever «penger, tid, oppmerksomhet». 

Anonymkode: f225b...115

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk gravid med minstemann, ble en jeg gikk på skole med bestefar for første gang. Han fikk barn som 17-åring, og ungen hans igjen fikk barn som 21-åring. Går fint det.

Anonymkode: 59799...d68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I denne situasjonen?

Besteforeldrene er 38/43år og har små barn selv i barnehage (og tre «voksne»). De jobber begge 100%+ og ser ut til å ha travel hverdag. Eldste datter får nå baby og bor like i nærheten. 

Hva bør forventes av besteforeldre? Hvor mye tid, penger, oppmerksomhet skal de kunne prioritere til barnebarnet? 

Får man barn må man faktisk kunne forsørge det selv. Så penger forventer jeg ikke fra besteforeldre. Bursdagsgaver og julegaver forventes. Ser det som svært sannsynlig siden besteforeldrene er såpass unge at de fortsatt betaler på boliglån O.l. Så at de skal prioritere penger til barnebarn blir direkte frekt. 

De er i 100%jobb og har tre voksne barn pluss barnehagebarn, så forventer heller ikke at de er barnevakt annet enn normale besøk alt annet blir bonus. Koselige familiesammenkomster hoss besteforeldre eller barneforeldre dersom man bor nært. Gjensidig hjelp dersom alle ønsker dette. 

Hvorfor spørr du? 

Anonymkode: fb685...e4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden svigerforeldre e mine stadig støtt maste om å få barnebarn, så nå som de endelig har fått det... Så forventer jeg at de setter av tid og bruker tid, til å bli kjent med barnebarnet. 

Så jeg forventer at de stiller opp som barnevakt. Ikke hver uke, men kanskje  en gang hver annen måned?  Vi er på besøk hos de ca. en gang i uken - så da for de mye tid med barnebarnet. 

Nå har det ikke vært noe problem, de sier nesten alltid ja, når vi spør om barnevakt ( men vi passer på at vi ikke spør for ofte) og de elsker å være med barnebarnet, så hittil har det gått veldig fint 😊 

Utenom det, så forventer jeg ingenting. Iallefall ikke penger fra de. 

Anonymkode: 0cfa1...2c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva forventer jeg? At bestemoren med 3 voksne barn og en ny kul i barnehagen klappe sammen beina og slutte å føde barn er det første jeg kan tenke meg. 

Anonymkode: 90250...e18

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I denne situasjonen?

Som besteforeldre - hva som forventes av meg i rollen - tenker jeg er avhengig av faktorer som hvor gammel datteren er, er datteren enslig eller bor sammen med en, jobber datteren og har akseptabel inntekt osv. Som foreldre så tenker jeg at man har et ansvar for å hjelpe barna sine om de trenger det, spesielt om de står i en vanskelig situasjon. 

Hva jeg hadde forventet? Om jeg var datteren... Ingenting. En har tatt et valg med å få barn, og er nødt til å tenke at en skal klare seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Ingenting, barnet er mitt ansvar. Men det er jo koselig med besteforeldre som er delaktige i livet til barnebarnet da ☺

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...