Gjest Violetta Skrevet 19. april 2005 #1 Skrevet 19. april 2005 Kanskje dette er feil forum, men prøver meg her likevel. Jeg har et godt gammeldags kjevle i tre, og lurer på om det har noe for seg å olje det med matolje? Vil det ikke slippe deigen lettere da? Eller er det noen annen måte å ta vare på kjevlet på?
Gjest Catwoman Skrevet 20. april 2005 #2 Skrevet 20. april 2005 legge plast oppå det som skal kjevles, sånn ut at du kjevler plasten på en måte. Plasten drar du ganske enkelt av deigen etterpå.
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #3 Skrevet 20. april 2005 legge plast oppå det som skal kjevles, sånn ut at du kjevler plasten på en måte. Plasten drar du ganske enkelt av deigen etterpå. Ja, det er uunværlig iallefall for meg når jeg f.eks. skal lage et marsipanlokk. Plast både over og under i dette tilfellet. Vel, siste gang jeg gjorde dette hadde jeg plast over og under, men da jeg skulle føre marsipanlokket over på kaken tok jeg vekk plasten over og hvelvet marsipanen over på en aluminiumslokk slik at oversiden av masipanen kom ned mot lokket. Så tok jeg av plasten som lå under marsipanen (nå på oversiden) og klasket alt over kaken... og marsipanen satt bom fast i både lokket og kremen på kaken. Jeg fikk da reddet restene med det så ikke bra ut - så nå husker jeg iallefall at det må være plast i mellom aluminiumslokk og marsipanen når den legges på kaken.
Cinnamon Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Marsipanlokk kjevler jeg alltid ut på et stykke bakepapir. Tar litt melis på kjevlet til å begynne med. For å få papiret til å ligge i ro i begynnelsen bretter jeg ene kanten på papiret ned over kanten på disken og lener meg mot det slik at det "låses" på en måte. Jeg snur marsipanen ofte for å få den jevnt kjevlet. Så er det bare å hvelve den over kaken og dra av papiret. Enkelt og greit! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #5 Skrevet 4. mai 2005 Beste måten å "ta vare på et kjevle av tre" er å vaske det opp etter bruk, og aldri, aldri la det bli liggende lenge i vaskevann. Og så må du tørke kjevlet med håndkle etterpå.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2005 #6 Skrevet 5. mai 2005 Når man kjevler marsipanlokk skal man bruke mel, ikke melis! Ikke vask kjevlet i maskin. Gni det inn med olje en gang i året eller så, la det ligge, og tørk det godt. Da holder det seg fint i mange mange år
Brunhilde Skrevet 5. mai 2005 #7 Skrevet 5. mai 2005 Når man kjevler marsipanlokk skal man bruke mel, ikke melis! Ikke vask kjevlet i maskin. Gni det inn med olje en gang i året eller så, la det ligge, og tørk det godt. Da holder det seg fint i mange mange år Helt enig med siste taler! Aldri melis til kjevling av marsipan, da blir den bare klisset. Bruker ikke plastikk heller, jeg. Kjevler rett på bordet, men er flink å snu, drysse med litt (bare litt) mel for hver snuing og lokkene blir kjempefine!
Cinnamon Skrevet 5. mai 2005 #8 Skrevet 5. mai 2005 Hver sin smak.... :-) Jeg strør bare ørlite grann på kjevlet først og bruker ikke noe under utkjevlingen. Har aldri opplevd at marsipanen har blitt klissete av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå