AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 Startet i ny jobb, og har signert kontrakt. I etterkant kom det et ark som inneholdt fem punkter, hvor et av dem er noe som "Ved negativ omtale, baksnakking eller kritikk rettet mot bedrift, ansatte og sjefer vil du bli avskjediget med umiddelbar virkning, og oppsigelsestiden frafalle". Er dette lovlig? Virker som om jeg "må" signere den.. PS: dette er en lokal skobutikk, ikke en stor kjede, eller staten.. Anonymkode: db110...200 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #2 Skrevet 9. april 2019 Rart de ikke spesifiserer det til f.eks sosiale medier, da hadde jeg skjønt det. Men ingen kan hindre deg i å snakke dritt om sjefen til familie og venner, eller klage på lønnen til samboer.. merkelige greier. Tror jeg hadde sjekket dette med noen som har peil. Anonymkode: 1c61c...da9 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rart de ikke spesifiserer det til f.eks sosiale medier, da hadde jeg skjønt det. Men ingen kan hindre deg i å snakke dritt om sjefen til familie og venner, eller klage på lønnen til samboer.. merkelige greier. Tror jeg hadde sjekket dette med noen som har peil. Anonymkode: 1c61c...da9 Hvordan skal de finne ut av det, da? Uten at noen sladrer. Og selv da er det umulig å bevise uten lydopptak.... Anonymkode: 0ed8e...83b
csb Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 Bare print ut Grunnlovens §100, du. Andre ledd gir arbeidstakere grunnlovfestet rett til ytringsfrihet. Lojalitetsplikten kommer inn å innskrenker retten noe, men det skal mye(!!) til for at vilkårene for avskjedigelse vil være oppfylt. Det spiller ingen rolle om du signerer eller ikke. Arbeidsmiljøloven er ufravikelig (preseptorisk). Det betyr at man aldri kan avtale noe som er mer til ugunst for arbeidstaker enn hva som følger av loven. En slik avtale som du har fått er helt verdiløs for arbeidsgiver. Men annen ting er at jeg ville blitt svært betenkt rundt det å jobbe for en arbeidsgiver med så lavt kunnskapsnivå om arbeidsrett. 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Dette stod i en kontrakt jeg signerte på. Ikke noe problem å signere, jeg måtte ha jobb.. Men det viste seg at det var "en ansvarlig" som hver uke skulle levere inn timelistene, hvor mane timer vi hadde jobbet og hvem som var der. Glemte da denne personen å levere til øverste sjef, så fikk vi ikke lønn for hele uka!!!! Jeg ringte til kontordama og diskuterte det der, og så sa hun "nei slik går det når de ikke leverer" altså..dette kan ikke være en seriøs berift tenkte jeg. Jeg truet selvfølgelig med å slenge dritt om bedriften 😛 og si hva som foregikk.. Og spurte hvor de gjør av pengene de har tjent på oss! Alvorlig talt... man jobber ikke en uke og så sier man til ansatte "nei dere får ikke lønnen". Jeg fikk lønnen til slutt. Viste seg at bedriften tidligere hadde hatt noen på nakken, så skjønner ikke de tør å begynne med det der igjen. Men jeg signerte for et stort selskap en gang, og der stod det at en skulle ikke avsløre ingredienser osv. Jeg ser ikke hvorfor man skal slenge dritt om sjefen eller arb.plassen. Det kommer jo ingenting godt ut av det. jeg hadde ikke likt om mine ansatte skulle slengt dritt. Med mindre sjefen er en dritt....så jeg blir litt mistenksom dersom slik står i en kontrakt. Anonymkode: 62720...45b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå