Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å pensjonere meg når jeg er 60 år. Ler når jeg ser at regjeringen prøver å få folk til å jobbe til de er 75. Det skjer ikke.
Jeg gidder ikke gjøre et slag mer enn meg må.

Anonymkode: 5718e...df7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du ha en godt lønnet sikker jobb. Jeg er født i 1980 og ser de beregner at jeg skal jobbe til jeg er 70. Kanskje må jeg det, men jeg planlegger selv å spare opp en god slump og flytte til utlandet. Men husk at det ikke lønner seg å pensjonere seg altfor tidlig da.. Flere som går på en smell og kjeder vettet av seg etter de pensjonerer seg, eller visner vekk mentalt. 

Anonymkode: ff039...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du jobb med pensjonsalder 63 år da eller?

Anonymkode: 0124b...931

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du jobb med pensjonsalder 63 år da eller?

Jeg jobber i kommunen så jeg kan gå av når jeg er 62. Men jeg tenker å spare opp penger slik at jeg kan gå av tidligere om mulig.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør du ha en godt lønnet sikker jobb. Jeg er født i 1980 og ser de beregner at jeg skal jobbe til jeg er 70. Kanskje må jeg det, men jeg planlegger selv å spare opp en god slump og flytte til utlandet. Men husk at det ikke lønner seg å pensjonere seg altfor tidlig da.. Flere som går på en smell og kjeder vettet av seg etter de pensjonerer seg, eller visner vekk mentalt. 

Jeg har hatt fri fra jobb i ca 6 måneder uten å kjede meg, så det kan jeg fint gjøre igjen.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i kommunen så jeg kan gå av når jeg er 62. Men jeg tenker å spare opp penger slik at jeg kan gå av tidligere om mulig.

Du tenker sånn ja! Da tror jeg at jeg hadde holdt til jeg var 61 år, fått langtidssykemelding fram til 62 år. 

Jeg gidder heller ikke å jobbe til jeg er 75 år! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle født etter 1963 må belage seg på å jobbe lengre eller ha en magrere pensjon om en ikke har spart opp noe privat. 

Anonymkode: a91dc...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo ofte ikke om å "gidde", men om økonomi. De som ønsker å pensjonere seg tidlig må nok f.eks. leve billigere (både når det gjelder boligstandard, ferieturer og bilkostnader), og også skjønne at pensjonen nok blir magrere om en går av tidligere. I tillegg til dette må man spare til egen pensjon, som man egentlig må nå uansett.

Anonymkode: f58b0...cf3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt fri fra jobb i ca 6 måneder uten å kjede meg, så det kan jeg fint gjøre igjen.

Det har jeg og 😉 Men det vel ikke sammenlignes med å være uten jobb i ca 20 år (avhengig av når du dauer) etter du går av. Men så lenge man har nok av hobbyer, interesser, god helse og god økonomi går det nok fint. Har bare sett noen triste eksempler på folk som tidligere var rivjern og som nå går på veggen. Mye av det sosiale forsvinner når man ikke lenger har jobb. 

• Liker 2
Gjest Gagaen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg og 😉 Men det vel ikke sammenlignes med å være uten jobb i ca 20 år (avhengig av når du dauer) etter du går av. Men så lenge man har nok av hobbyer, interesser, god helse og god økonomi går det nok fint. Har bare sett noen triste eksempler på folk som tidligere var rivjern og som nå går på veggen. Mye av det sosiale forsvinner når man ikke lenger har jobb. 

Det finns da haugevis av ting å fylle livet med :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gagaen skrev:

Det finns da haugevis av ting å fylle livet med :)

Jeg håper bare helsen min holder, det er det viktigste! Ja jeg skal reise, gå på kurs osv. Men jeg er ikke typen som er god på å legge opp dagene når dagene plutselig er uten en fast rutine, er flink til å vimse bort dagene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann sparer til å "gå av med pensjon" når vi er 50 år. Det vil si når jeg er 50 år. Han er der snart. :)

Men målet er ikke å ikke jobbe, men å gjøre det vi faktisk ønsker. Vi vil ha et vertshus i landet han er fra. Under solen. Vi blir altså ikke egentlig pensjonister, men vil bytte hverdag og omgivelser. Vil jobbe en del, men styre egen hverdag mer. Møte mennesker fra hele verden. Det er en jobb jeg gjerne har til jeg er 70-75 år! 

Men vi gir oss ikke før vi egentlig ikke TRENGER å tjene penger på vertshuset. Bolig her i Norge blir leid ut (går i pluss på det, selv om litt lån igjen, og vi må betale skatt av overskuddet), og vi vil ha vertshuset gjeldfritt. 

Vi er faktisk snart i mål. Kunne ha satt det ut i livet når han blir 50 om to år, men vil altså vente til jeg er 50. Både fordi vi vil være enda litt bedre stilt og fordi vi har barn som bør være voksne nok til at det ikke er et stort problem at vi er et fly eller to unna store deler av året. Når jeg er 50 år vil vi ha nok penger til å cashe ut vertshuset, lite lån på huset, og ha en gjeldfri leilighet som vi selv disponerer i Norge. 

Ja, pensjon fra Norge blir mindre på denne måten, men man lever bare en gang. Jeg vil ikke leve livet mitt med tanke på å få mest mulig pensjon, men på å få mest mulig ut av livet. Det skal nytes! På den måten VI ønsker det! ♥️ 

Anonymkode: 4757d...37e

• Liker 2
Skrevet

Man kan pensjonere seg når man vil: 

mmm-early-retirement-savings-rate-552x10

Sparer man halve lønna er man bare 17 år unna. 65% så tar det bare ti og et halvt år. 75% så tar det 7.

Ikke så veldig vanskelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Sparer man halve lønna er man bare 17 år unna. 65% så tar det bare ti og et halvt år. 75% så tar det 7.

"Når man vi" - joda, om man ikke hadde hadde hatt både barn og høye bokostnader. Det er jo oftest ikke slik at folk bruker halve lønnen sin på rent forbruk, den går jo som regel til dekke ganske så nødvendige utgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

mmm-early-retirement-savings-rate-552x10

Urealistisk for de fleste å spare halve lønnen dessverre. Bare husleie og lån er på 11 000 for meg. Jeg har ganske lavt lån fordi jeg ville bli gjeldsfri før jeg ble pensjonist. Men fellesleien har økt betydelig på kort tid så det var en strek i regningen. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Når man vi" - joda, om man ikke hadde hadde hatt både barn og høye bokostnader. Det er jo oftest ikke slik at folk bruker halve lønnen sin på rent forbruk, den går jo som regel til dekke ganske så nødvendige utgifter.

Som man reder ligger man. Man kan jo bo billigere.

Denne måneden, hittill har jeg brukt 173.10 på mat og 57.30 på husholdningsartikler. Man trenger ikke spise biff til middag hver eneste dag.

Jeg har også kuttet ut alkohol, bare der sparer jeg jo 12 000 i måneden. Det er litt kjipt å ikke kunne drikke fra fredag til søndags morgen, men det finnes jo andre trivelige ting man kan gjøre uten alkohol. Vann er ikke så mye værre å sippe på enn øl heller.

Ved å kutte ned på reising kan jeg spare 100 til 150 000 i året. Jeg kan reise mer lokalt, bra for miljøet og det er overraskende mye spennende her.

Meningsløst forbruk på elektronikk og andre ting jeg hverken trenger eller kommer til å bruke sparer jo også mange tusen hver måned. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urealistisk for de fleste å spare halve lønnen dessverre. Bare husleie og lån er på 11 000 for meg. Jeg har ganske lavt lån fordi jeg ville bli gjeldsfri før jeg ble pensjonist. Men fellesleien har økt betydelig på kort tid så det var en strek i regningen. 

Husleien min er 10 000, men det utgjør jo mindre enn 20% av det jeg er utbetalt. Hvis jeg skal leve på sifo sitt budsjett har jeg jo fortsatt 60% av lønnen min til overs. 

Jeg ser virkelig ikke problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Som man reder ligger man. Man kan jo bo billigere.

Denne måneden, hittill har jeg brukt 173.10 på mat og 57.30 på husholdningsartikler. Man trenger ikke spise biff til middag hver eneste dag.

Jeg har også kuttet ut alkohol, bare der sparer jeg jo 12 000 i måneden. Det er litt kjipt å ikke kunne drikke fra fredag til søndags morgen, men det finnes jo andre trivelige ting man kan gjøre uten alkohol. Vann er ikke så mye værre å sippe på enn øl heller.

Ved å kutte ned på reising kan jeg spare 100 til 150 000 i året. Jeg kan reise mer lokalt, bra for miljøet og det er overraskende mye spennende her.

Meningsløst forbruk på elektronikk og andre ting jeg hverken trenger eller kommer til å bruke sparer jo også mange tusen hver måned. 

Husleien min er 10 000, men det utgjør jo mindre enn 20% av det jeg er utbetalt. Hvis jeg skal leve på sifo sitt budsjett har jeg jo fortsatt 60% av lønnen min til overs. 

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Du har jo en grei lønn da! Ikke alle har den lønnen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en uføretrygd. Da har du lønn helt til pensjonsalder. 

Anonymkode: 8e146...5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...